• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Cilinder krijgt geen benzine

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten • Pagina 1 van 1
tobias_21
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tobias_21 » 29 jan 2021 22:20

Dag,

Ik heb een probleempje, namelijk dat mijn tomos niet meer loopt omdat de cilinderkop geen benzine krijgt. In de herfstvakantie begon ik met het plan om hem een beetje op te voeren, en dat was ook de laatste keer dat ik erop heb gereden. 2 weekjes terug ofzo had ik alles weer in elkaar gezet (ja, ik heb mijn tijd genomen :) ), maar nu loopt ie dus niet meer.

Wat ik heb gedaan/veranderd:
- carburateur schoongemaakt (alle onderdelen in de schoonmaakazijn gezet)
- HD cilinderkop gemonteerd
- versnellingsbak olie vervangen (heeft een paar weekjes niks ingezeten, omdat ik nog geen nieuwe had nadat ik de oude
eruit had laten lopen)
- nieuwe bougie
- kleiner achtertandwiel gemonteerd

Wat ik heb ondervonden:
- bougie is niet nat nadat ik een aantal keer heb staan kicken
- bougie vonkt
- benzine kan door slangetje heen en komt ook in de vlotter
- sproeier zit niet verstopt
- spuitstuk zuigt als ik met mijn vinger voel terwijl ik kick
- als ik handmatig een beetje benzine in de kop spuit start ie zonder problemen, maar valt na een tijdje weer uit omdat ie geen nieuwe benzine krijgt
- Benzinekraan open/reserve geeft geen verschil

Overige dingen:
- Benzine die erin zit heb ik niet vervangen, is dus 3-4 maandjes oud (zou geen probleem moeten zijn toch)
- dekselpakking van de carburateur zit een scheurtje in
- bij de vlotterbak zit geen pakking, maar dit was al zo toen ik hem kocht afgelopen zomer en ik heb gewoon gereden tot de herstvakantie
Deze laatste dingen zouden naar mijn weten geen probleem moeten zijn voor dat de cilinder geen benzine krijgt maar wie weet, ik zet het er toch maar even bij.

Ik heb dus geen flauw idee waarom de cilinder geen benzine krijgt. Dit ook omdat hij voorheen het gewoon deed, en ik verder nergens aan heb gezeten. Iemand een oplossing?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 30 jan 2021 02:10

- spuitstuk zuigt als ik met mijn vinger voel terwijl ik kick, dan zuigt hij niet hardt genoeg om de benzine uit de vlotterbak te trekken.
Hij zuigt dus ergens op een andere plaats lucht aan...dat noemen wij valse lucht want die gaat niet door de carburateur heen en bevat geen benzine.

Heb je wel een nieuwe koppakking gebruikt met het monteren van het HD kopje.
Kopje moet je ook kruislings vast draaien, niet in 1x vast maar in 2 of 3 keer kruislings vast draaien, anders kan hij lekken.

tobias_21
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tobias_21 » 30 jan 2021 12:11

Ik heb een nieuwe pakking gebruikt ja, en heb deze ook ingesmeerd met wat 2takt olie. Heb de kop ook kruislings vastgedraaid. Overigens heeft de vorige eigenaar een tapeind vervangen, en deze is iets langer. Daardoor kom ik maar net aan tot de moer met mijn ratel (heb geen pijpsleutel in die maat). Maar het voelde gewoon alsof die vastzat.
Is er een manier om te checken of hij geen valse lucht trekt bij de kop? Naar mijn idee heb ik dus alles goed gemonteerd en zou niet weten hoe het anders zou moeten.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 30 jan 2021 16:50

Met een nieuwe pakking en het kruislings vastdraaien verwacht ik niet dat hij daar lekt, is te testen door met zeepsop rondom de koppakking te spuiten en dan 10 of 20 keer kicken....krijg je grote bellen dan lekt hij.

Hoeveel olie kwam er uit het blokje met het aftappen, als dat heel weinig is geweest en hij lekte geen olie op de grond kan het zijn dat de krukas keerring lekt....dan zuipt hij de blok olie op....uit de uitlaat komt dan veel witte rook als er nog voldoende olie in het blok aanwezig is.

Hoe reedt hij voordat je ging sleutelen en rookte hij erg veel witte rook uit de uitlaat?

Achter de nylon bus in de carb hoort een rubberen ring te zitten voor het luchtdicht afdichten op het spruitstuk, zit die ring er nog netjes uit? deze rubber ring https://www.tomoshop.nl/tomos-motor-ond ... ateur.html

tobias_21
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tobias_21 » 30 jan 2021 20:13

Testen met zeepsop ga ik dan maar doen binnenkort.

Volgens mij kwam er niet heel veel olie uit bij het aftappen. Ik had wel het idee dat er iets lekte (weet niet of dat olie of benzine was). Ik heb trouwens al een nieuwe krukaskeerring, had hem alleen nog niet vervangen omdat ik dat een latere zorg vond, en ik eindelijk weer eens wilde rijden nadat ie zo lang heeft stilgestaan. Maar zal dat dan toch maar even doen nu.

Uit de uitlaat kwam volgens mij niet opvallend veel witte rook.

Nu je het zegt, over die nylon bus: toen ik mn carburateur wilde schoonmaken kreeg ik die bus er niet uit, heb flink zitten wrikken. Heb hem toen maar laten zitten, maar was toen wel een heel klein beetje beschadigd. Ik dacht dat dat kleine beetje niet uit zou maken, als ie eenmaal om het spuitstuk was geschoven. Of zou dat toch wel een probleem kunnen zijn? Heb al een nieuw busje, maar ik krijg die oude er dus echt niet uit. Of die rubberen ring erachter nog in orde is weet ik niet, moet ik even checken.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 30 jan 2021 21:27

De rubberen ring zorg voor de afdichting (carb wel zover mogelijk op het spruitstuk schuiven zodat het spruitstuk in die rubberen ring komt), geen idee of je daar met een schroevendraaier het zitten wrikken om de nylon bus eruit te krijgen en die ring kapot hebt gemaakt.

Als je al een nieuwe krukaskeerring hebt zou ik die gewoon monteren, zeker als die al oud is en er al een tijdje op E10 gereden is.

Niet meer gebruiken want de 10% ethanol is niet geschikt voor blokjes met een carburateur.
E10 is ook maar beperkt houdbaar, dacht 3 maanden.

tobias_21
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tobias_21 » 31 jan 2021 00:25

Heb je nog tips om dat nylon busje er uit te kunnen krijgen? Heb inderdaad met een kleine schroevendraaier vanaf dat spleetje aan de bovenkant zitten wrikken, maar was dus geen beweging in te krijgen. Misschien een idee om een beetje te verwarmen met een aansteker, of is dat onverstandig op die plek?

In ieder geval heel erg bedankt voor je reacties, en ik ben de komende dagen wel even zoet.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 31 jan 2021 10:34

De bout bij die spleet eruit halen en daar een kleine platte schroevendraaier van bovenaf in de spleet drukken zodat de speet 0,5 mm ruimer wordt (klemt de carb minder op die nylon bus)....opletten dat je geen te dikke schroevendraaier neemt en de spleet te ver open drukt anders breekt het klemstuk af en kun je de carb weg gooien.

Misschien help wd 40 in de spleet spuiten ook nog wat.

tobias_21
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tobias_21 » 01 mar 2021 21:37

Ik heb nu de keerring + vulbusje aan de ontsteking kant vervangen, het nylon busje en wat pakkingen van mijn carburateur vervangen (rubbertje achter het busje zag er nog goed uit) en de cilinderkop nog een keer goed aangedraaid: hij wil nog steeds niet uit zichzelf starten. Met wat handmatige benzine in de kop start ie weer direct, maar valt na een paar tellen uit, dus aan de ontsteking ligt het nog steeds niet. Het kraantje staat gewoon open, en de benzine komt in de vlotterbak.
Wat nu??

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 01 mar 2021 23:50

Ik vervang altijd beide krukas keerringen, of had je achter de koppeling al een nieuwe.

SirHenk
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor SirHenk » 02 mar 2021 10:42

Als je een zuiger hebt met een gat, zit dan het gat wel bovenaan bij de inlaat? (niet per ongeluk verkeerdom)
Anders spuit ie alle opgezogen benzine netjes via de uitlaat weer weg

tobias_21
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tobias_21 » 02 mar 2021 17:47

Mijn zuiger heb ik niet aangeraakt, heb alleen mijn cilinderkop vervangen. Aangezien hij hiervoor het wel gewoon deed zal het niet aan de zuiger liggen denk ik.
De krukas keerring aan de koppelingskant wilde ik eigenlijk niet aan beginnen, ben namelijk bang dat ik de boel sloop en dit is mijn eerste tomos. Maar hier vraag ik het me ook af, ik heb de koppeling verder ook niet aangeraakt dus zou het uberhaupt wel kunnen liggen aan de keerring daar?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 02 mar 2021 19:28

Je zegt dat er weinig olie uit het blok kwam.
1 blok moet olie lekken, dan ligt er olie op de grond.
2 keerring achter de koppeling is lek en de olie wordt verbrandt...die olie is dan weg.

Keerring worden hardt door E 10 benzine en gaan lekken.

tobias_21
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tobias_21 » 02 mar 2021 22:37

Dan ga ik het toch maar wagen. Voor alles een eerste keer. Misschien dat de vorige eigenaar dan E10 heeft getankt. Nog handige tips voor de keerring bij de koppeling vervangen?

tobias_21
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tobias_21 » 02 mar 2021 22:40

Trouwens, in de staat hoe hij nu is, ruik ik na een paar keer kicken wel een benzinelucht. Betekent dit iets, of is dit niet heel bijzonder?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 03 mar 2021 21:39

Wat ook nog kan is dat het membraan lekt, als de zuiger omlaag gaat drukt hij het mengsel weer terug door het spruitstuk en carb....dat mengsel had via de spoelpoorten boven de zuiger moeten komen.

Zuiger omhoog zetten en rustig aan het spruitstuk zuigen, als je er lucht door kun zuigen lekt het membraan.
Daarna blazen op het spruitstuk zodat het membraan open gaat, je moet dan wat lucht erdoor kunnen blazen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
16 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers