Welke uitlaat zou dan een old school chrome look geven, maar wel met wat extra trekkracht en niet puur top vermogen?Die komt tegen het subframe aan en dan moet je dus gaan liggen klooien en buigen,
Een zwaar verroeste standaard uitlaat. Bijna doorgerot op 1 punt.Welke uitlaat zit er nu op?
Aha top, wat zal de topsnelheid zijn met deze uitlaat? En als ik nog een hogedruk kop erop zet met deze uitlaat, trekt hij dan goed op en topt die dan rond de 35?Een speedy euro 2 met 22 mm bocht is mooi stil en trekt goed op,
Eerlijk gezegd, ik zou het niet weten. Ik gok de verhouding waarop die standaard wordt geleverd.Met een hd kopje erbij trekt dat natuurlijk stukken beter dan een std snor kop, snelheid is ook erg afhankelijk van de tandwiel verhouding, welk achter tandwiel heb je erop?
33 zit er nu standaard op.1 Tandjes tellen is niet zo moeilijk lijkt mij.
2 Kijk eerst of de tapeindjes en moeren van de cilinder nog wel oke zijn en los kunnen (zeker als het al jaren niet meer los is geweest en het lekker verroest is), anders heb je kans dat het zaakje afbreekt en dan kun je fietsen.
Ik ben nu bezig met een maat alle onderdelen erop te zetten. De vorige eigenaar van deze Tomos was namelijk een behoorlijke beunhaas. Dus schroeven die niet de goeie maat waren zijn zo te zien bijgeknipt (met een betonschaar), erg slecht overgespoten, remmen kapot lichten kapot, schurend spatbord...Een hd kopje zorgt voornamelijk voor trekkracht en gaat geen 7 km/h harder.
Je kunt toch eerst gewoon de uitlaat en het kopje veranderen en kijken wat de snelheid is , daarna reken je uit dmv jaaps puch calculator welk tandwiel het beste is zodat hij niet boven de 35 km/h komt.
Hij loopt na de restrictie eruit en de openlucht filter 33 km/uur. Maar de uitlaat moet nog komen. Met die uitlaat gaat die waarschijnlijk boven de 35 lopen. De openlucht filter heb ik gratis gekregen. Het spruitstuk ontgrenzen heb ik al met een maat gedaan. Hij had gezegd dat dit beter prestaties kan leveren en sinds ik niet veel weet van brommer tuning weet, heb ik het gewoon maar gedaan. De ontsteking ga ik niet anders zetten wanneer die onder de 35 loopt. Dit doe ik alleen wanneer ik niks anders weet om de snelheid naar beneden te krijgen. Dit is mijn eerste brommer. Ik heb de Tomos erg goedkoop gekocht en ik ben gewoon aan het proberen. Oftewel ik kijk niet naar de absolute top prestaties, maar wil simpelweg wat lol hebben. Als de brommer te hard loopt, ga ik natuurlijk eerst andere dingen proberen om hem slomer te laten gaan. Dus originele filter (die trouwens ontzettend smerig was en ik niet een nieuwe filter ging kopen omdat ik een openlucht filter heb liggen) of misschien een prop in de uitlaat. Daarnaast is de toon die je aanslaat wel erg absurd, je had dit ook anders kunnen brengen. Ook als het spruitstuk ontgrenzen nutteloos is, wat maakt het dan uit, daarnaast vind ik wat geluid ook leuk. Ik kom hier simpelweg om advies te vragen, kijken wat andere mensen doen en wat lol te hebben.Waarom ga je het spruitstuk ontgrenzen met een 9 mm carb....dat is gewoon onzin en nutteloos.
Open luchtfilter heeft totaal geen zin en maakt alleen maar herrie, een goedkoop power filter is ook een ramp.
Ontsteking stel je niet af zodat hij zachter loopt....je wilt hem iets opvoeren en dan ga je dat met de ontsteking verkloten....niet echt logische als je het mij vraagt.
De restrictie hebben we eruit gehaald door hem eerst ff te verhitten met een kleine gasbrander en daarna eruit te trekken met een tang. Dat was zo'n tang, wanneer je die inknijpt zet die juist uit, dus eigenlijk een omgekeerde tang ipv grijpen juist verbreden. Ben vergeten hoe je zo'n tang noemt. De luchtfilter is eigenlijk best goed. De filter heeft ooit op een Yamaha motor gezeten hoorde ik. Hij is vrij zwaar en heeft een heel fijn mesh filtertje eromheen. De kappen zitten er overheen dus dat zal wel meevallen denk ik. Maar ik ga er zeker op letten. Die maat van mij is bezig met een studie auto technicus en zit in zijn 3e jaar. Zelf weet ik aardig wat van auto tunen en een beetje sleutelen met auto's. Brommers zijn nieuw voor mij, maar wel vrij makkelijk te leren. Het was inderdaad niet handig om het lijstje in de toekomst te zetten terwijl ik al wat dingen had gedaan. De originele filter was gitszwart van binnen en er zat veel rotzooi in. Ik wil deze Tomos gewoon gebruiken om af en toe naar mijn opleiding mee te rijden en voor boodschappen. Het tunen voor topsnelheid zou ik wel erg tof vinden, maar dat gaat simpelweg niet in Maarssen/ Utrecht. Daarom zou ik het wel leuk vinden om altijd de eerste te zijn die oversteekt bij het stoplicht. Oftewel een goed optrek vermogen, dus een Vespa eruit trekken zou ik wel erg leuk vinden. Bedankt voor het advies.Dus de mods die er bij komen zijn: spruitstuk "restrictie" eruit...dat werk had ik je willen besparen omdat het niet helpt en dat mag je maat mij wel eens uitleggen als hij dat wil.(hij gaat er ook niet slechter van lopen)
Als het gratis luchtfilter een powerfilter van €10 is, zorgen dat hij niet nat wordt in de regen...water in het blok is niet zo goed.
Je zegt dat er aardig gebeund is met de Tomos, ik zie dat heel veel...ook op youtupe hoe ze bv een spruitstuk ontgrenzen, een bus trek je eruit...niet met een hamer tang en bankschroef....vandaar.
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten