Berichtdoor shadowranger » 27 mar 2020 06:14
Aangezien het tikken aanwezig is tijdens het rijden kunnen de volgende oorzaken zijn:
- kantelende zuiger of overnmatige speling op het small-end lager
- speling aan krukaslagers
- zuigerveren (is bij stationair hoorbaar is normaal), klinkt als rinkelen
- te weinig speling tussen zuigerkop en cilinderkop (zgn. koptikker)
- bougie van verkeerde type, raakt de zuiger als deze te ver in de cilinder steekt
- ontstekingstijdstip te vroeg of veel koolaanslagin de kop waardoor er pingelen ontstaat (= ongecontroleerde ontsteking)
- koppeling loopt met de "haltertjes"(waarmee de segmenten vast zitten) tegen de binnenkant van het carterdeksel.
Dat het tikken minder lijkt als je de cilinderkop duwt is waarschijnlijk omdat het geluid dan gedempt wordt. De vraag is nu wat het geluid veroorzaakt.
- welke bougie bougie zit er in (merk/ type)? Als je deze eruit draait kun je iets zien aan de bougie of via het gat aan de zuigerkop?
- Als je verder wil kijken zul je e.e.a. los moeten maken. Bijvoorbeeld voor de ontsteking. In principe hoeft een electronische niet afgesteld te worden, maar controleren kan geen kwaad.
- Koolaanslag in de kop? Dan zul je deze moeten verwijderen anders is het niet te zien
- Voor de andere zaken als lagerspeling, kantelen van de zuiger e.d. zal de cilinder van het blok moeten, de versnellingbak open of het blok splitsen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn