• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Verlichting valt (soms) uit

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3 berichten • Pagina 1 van 1
mathijsfr
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 06 sep 2018 12:09

Beste allemaal,

Mijn tomos Youngster (met A55 blok) rijdt (na een jaar eindelijk weer). Echter kwam ik er tijdens het rijden achter dat de verlichting met een bepaalde regelmaat uit lijkt te vallen. Het is alsof dat wanneer ik het licht langer op normaal zet (waarbij volgens mij alleen het achterlicht brandt (klopt dat?)) Ik daarna langer de verlichting voor aan kan zetten, maar deze na een tijd uit valt. Hoe langer ik dus wacht met het aanzetten van mijn voorlicht hoe langer hij blijft branden (op zijn max blijft het licht zo'n 2 a 3 min branden). Voor zover ik heb gezien valt mijn achterlicht soms ook uit als ik mijn voorlampen aan zet.

Ik heb de ontsteking en spanningsdeler al vervangen maar daardoor is het probleem nog niet opgelost. Aangezien de verlichting het in principe wel doet heb ik het vermoeden dat het probleem hem zit in de spanning of iets dergelijks en niet in bijvoorbeeld de kabelboom.

Heeft een van jullie een idee wat het probleem kan zijn?

Groetjes,

Mathijs

Edit: Ik heb dit in het beginners forum gezet omdat ik eigenlijk heel erg weinig verstand heb van dit onderwerp. Anders had ik het uiteraard in het topic elektra geplaatst.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 sep 2018 11:42

Het klinkt mij als een los contact dat door het trillen ervoor zorgt dat je verlichting uitvalt of contact verliest door corrosie aan de contacten van de lamp/ aansluitingen. Aangezien je de spanningsregelaar al hebt vervangen, ga ik daar geen probleem meer zoeken. Btw, de ontsteking staat los van de verlichting (tenzij je de gehele spoelenplaat hebt vervangen).

Vwb je vraag over dat alleen je achterlicht brandt in de "normaal" stand, kan liggen aan het feit dat van de duplo-kpolamp het filament kapot is (draadje in je lamp) van het dimlicht, en dat alleen het grootlicht het nog doet. Ik kan alleen het verhaal niet volgen:
Het is alsof dat wanneer ik het licht langer op normaal zet (waarbij volgens mij alleen het achterlicht brandt (klopt dat?)) Ik daarna langer de verlichting voor aan kan zetten, maar deze na een tijd uit valt. Hoe langer ik dus wacht met het aanzetten van mijn voorlicht hoe langer hij blijft branden (op zijn max blijft het licht zo'n 2 a 3 min branden). Voor zover ik heb gezien valt mijn achterlicht soms ook uit als ik mijn voorlampen aan zet.
Kun je dit eens verduidelijken? Wat voor schakelaar heb je (zo een met uit-dim-grootlicht, of alleen dim-grootlicht (zonder uit mogelijkheid))?

Je geeft aan dat het volgens jou niet aan de kabelboom kan liggen, maar hoe heb je dat bepaald? Kan er niet ergens een valse massa aan het frame liggen waardoor er naar de koplamp geen spanning komt? (aangezien het eerst wel brand en daarna uitvalt kan het ook overbelasting zijn waardoor een soort van thermische beveiliging inslaat (geen zekering)).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 08 sep 2018 12:41

Als het de schakelaar zoals in de link is ook even naar de connector-stekker kijken, paar keer in en uit elkaar schuiven met wat contactspray of wd40.
https://www.tomos-parts.nl/remhandle-me ... ster-links

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen