• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Snor valt uit na tijdje stationair lopen (alleen op choke)

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
69 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
mathijsfr
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 10 jun 2017 14:22

Ik heb afgelopen week geprobeerd om m schuin te starten. Dat ging maar er was nog steeds rook maar hij bleef lopen . Op het moment dat ik m recht zette viel ie met een paar seconden uit...

Omdat ie nog steeds rookte heb ik de keerring nog een keer vervangen. Op een paar kleine krasjes na niks bijzonders. Ik had zelf t idee dat de krasjes ook niet diep waren. Er zat wel een klein butsje op het punt waar de krukas dikker wordt dus de nieuwe keerring heb ik er ongeveer 3mm overheen geschoven zodat ie niet daar op af moet sluiten. Want daarachter is de krukas intact.

Ik heb ook nog even een filmpje gemaakt van het starten na het opnieuw vervangen van de keerring. Misschien worden er dan dingen duidelijk. Hierbij draai ik vrij snel het gas open omdat ie anders meteen uitvalt.

Link

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 10 jun 2017 18:02

uitlaat al ontkoolt/nagekeken? en andere keerring aan kant van ontsteking?
check ook ff of je carburateur goed vastzit en het spruitstuk goed vastzit en cilinder etc.
gang is alles, rem is angst
ik kan happy hardcore op z'n tijd wel waarderen.
goeie Ivo :)
mooi lassen is een luxe

mathijsfr
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 12 jun 2017 16:09

De uitlaat is helemaal nieuw. Heb er al wel wat startpogingen mee gedaan maar ik denk niet dat ie daardoor al vol zit met zooi. Beide keerringen heb ik vervangen. Die aan de kant met de versnellingsbak zelfs 2x omdat ik eerst dacht dat daar t probleem zat vanwege alle rook. Volgens mij is het zelfs voor een oude 2-takt wel veel rook.

Iemand zei tegen me dat het blauwe rook is. Dan betekent dat dat het veel te rijk staat en dan uitvalt omdat het zooitje verzuipt (?). Maar hoe kan het dan dat ik dat eerder niet heb gemerkt? Heb namelijk niks veranderd. Ik ga vanavond in ieder geval even aan de stelschroeven van de carburateur zitten om te kijken of dat helpt. Want volgens mij loopt het sowieso allemaal niet zo lekker.

Het spruitstuk is die metalen leiding die aan de bovenkant van het blok zit toch? Volgens mij zit die wel goed vast. Heb daar namelijk niet aan gezeten. Deo test kan ook niet omdat de snor gewoon niet stationair blijft lopen...

mathijsfr
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 12 jun 2017 18:47

Ik heb zonet een poging gedaan om de snor af te stellen. Hij loop inmiddels stationair (!), maar alleen met choke. Als ik gas ga geven valt ie ook vrij snel weer uit. De rook is al in een wat kleinere hoeveelheid aanwezig.

Toen ging ik de befaamde deo-test doen om uit te volgen of er sprake is van valse lucht. Tijdens het stationair lopen en een beetje gas geven merkte ik dat er vloeistof lekte (zwart, door vuil misschien) op de plek van de rode pijl (tussen de kop(?), eerste link/ foto). Wat ik apart vind is dat deo spuiten tussen die gleuf dan weer geen effect heeft. Op de plek van de blauwe pijl (eerste link/ foto) overigens wel.

Om een van de schroeven in de carburateur zit een goedje (tweede link/ foto). Volgens mij is het van die witte tape om schroefdraad te dichten. Op die schroef spuiten met deo lijkt effect te hebben al is het niet extreem duidelijk.

https://drive.google.com/open?id=0B7lOb ... jl6ZGZoSk0
https://drive.google.com/open?id=0B7lOb ... 0hMNHkwbU0

Is het handig om een nieuwe pakking voor de kop te kopen? Van die schroef ga ik sws dat spul ff verwijderen en eventueel vervangen want het is inmiddels echt smerig...

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 12 jun 2017 19:22

aha, dit veranderd het zaakie... er is dus valse lucht bij het luchtfilter aansluiting en koppaking(maar bij de koppakking zou je niet zoveel merken, denk dat bij het luchtfilter de boosdoener is)
even alles aandraaien/checken en evt luchtfilter met klein beetje vet oid erop doen. vervolgens luchtschroef (die zit erop toch?!) op basisafstellingg zetten (weet niet wat dat is maar gok 1,5 slag uitdraaien na volledig indraaien) en vervolgens kijken of hij start en hoe hij rijdt...
gang is alles, rem is angst
ik kan happy hardcore op z'n tijd wel waarderen.
goeie Ivo :)
mooi lassen is een luxe

mathijsfr
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 12 jun 2017 23:24

Luchtfilter was het eerst ook, die heb ik opnieuw vastgezet en daarna geen reactie meer. Maar een beetje vet kan er wel bij, gewoon kopervet? T is vooral bij die schroef waar ik het eerder over had, op de ingezoomde foto (2e link in mijn vorige post). Dat is de stationairschroef toch?

De luchtschroef is dan die schroef in dat kuiltje op de tweede foto toch?

mathijsfr
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 13 jun 2017 11:10

Trouwens, nu ik er aan denk; is het een probleem als er wat benzine in het luchtfilter komt? De rubberen slang van de carburateur naar het filter lijkt namelijk een beetje vochtig/ plakkerig.

En moet ik de koppakking vervangen? Volgens mij mis ik ook de pakking bij de vlotterkamer van de carburateur, maar even een setje bestellen?

mathijsfr
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 05 sep 2017 14:47

Hallo allemaal, ik heb met een vriend van me gekeken naar mijn snor (die nog steeds niet start...). Hij denkt dat het aan de ontsteking ligt.

Vonk hebben we gecontroleerd. Deze is aanwezig maar zeer zwak. Nu blijven er volgens ons de volgende opties open maar wij horen graag jullie mening hierover. Opties zijn: versleten contactpuntjes, versleten koolstofborstels, defecte bobine, defecte condensator en wie weet missen we nog wat/ zitten al deze onderdelen er wel in? Zijn er mensen op dit forum die ook problemen hebben gehad met de ontsteking? Zoja wat was de oorzaak en wat is een kosteneffectieve oplossing ;)

Opmerkelijk is ook dat de verlichting op de snor niet goed werkt. Deze valt na verloop van tijd uit en als die een tijdje uit is geweest (tijdens het rijden) en het licht wordt weer aangeschakeld dan doet deze het weer even. Wellicht duid dit ook op problemen in de ontsteking/spoel(en).

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 sep 2017 10:47

Het ligt eraan welke ontsteking je hebt. Bij contactpunten kunnen de punten inbranden waardoor het contactvlak niets meer doorgedft en er geen spanning kan worden opgebouwd voor de vonk. Dit kan worden veroorzaakt door een defecte condensator die ervoor is vonkvorming tussen de punten te voorkomen. Bij electronisch is dat er niet. Koolborstels worden nergens gebruikt behalve in de e-start, maar ik neem aan dat je die niet hebt.

Vwb de verlichting, dat zou wel eens uit het bedieningskastje kunnen komen als ik het zo lees. Wat gebeurt er als je niet alles uitschakelt maar een beetje speelt met de schakelaar in die stand waarin het voorkomt? Komt het ook voor in de andere stand?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

mathijsfr
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 07 sep 2017 09:27

Mijn ontsteking heeft 4 spoelen. Dat is zo'n Iskra ontsteking toch? De rest ziet er zo uit: https://drive.google.com/file/d/0B7lOb7 ... sp=sharing

Mijn lichten hebben geen uitknop. Het is normaal of groot licht. De snorfiets start niet dus ik kan niet controleren of het klopt wat ik zeg. Maar als het goed is doet het groot licht het zoals ik heb besproken en gaat het licht weer uit. Uiteindelijk ook niet aan dacht ik.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 sep 2017 11:05

Ik heb het hele verhaal nog eens doorgelezen. Ik lees dat je de keerringen hebt vervangen. Zit het vliegwiel wel goed op zijn plaats en is de spie niet krom/ kapot of de spiebaan in het vliegwiel beschadigd?

Door een afwijking in positie van het vliegwiel op de krukas krijg je klachten als wat je aangeeft mbt zwakke vonk. Op de foto zie ik een recent blok (A55 geef je aan) dus daar zit 4 spoels electronisch in. Enige vraag is of het een versie is met pick-up of niet.

Kun je eens meten op de draad die naar de bobine gaat hoeveel volt deze geeft ( wisselspanning) als je de positie can het vliegwiel hebt gecontroleerd.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

mathijsfr
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 07 sep 2017 11:17

Ik ben vanmiddag thuis. Dan ga ik het even controleren en foto's maken. Hoe kan ik zien of mijn versie wel of geen pick-up is? Is dat een klein soort van kastje dat schuin onder de spoelen zit? Want die is er.

Hoe kan ik die draad het beste meten? Ik heb wel een multimeter, maar wil niet zomaar allemaal draadjes los gaan halen enzo..

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 sep 2017 11:25

Alleen die in de bobine gaat hoeft los ( stekkertje). 1 draad in het stekkertje, de andere draad van je multimeter ergens op een massapunt van het frame (schroef, bruine draad oid). Zet m op de hoogste wisselspanningbereik en kick. Kijk hoeveel je meter aangeeft.

Pick up heeftcwitte en zwsrt draadje die aangesloten zitten op je bobine. Als je vliegwiel een verdikking heeft moet het kastje aan de buitenkant zitten

mathijsfr
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 07 sep 2017 15:17

Een foto van wat er onder de kap zit (volgens mij is het inderdaad met pick-up (althans jouw beschrijving komt overeen):
Afbeelding

Verder lijkt het erop dat het vliegwiel prima op de as zit. Ik het niet het idee dat de as krom is oid.

De spiebaan lijkt ook nog goed:
Afbeelding
Afbeelding

Evenals de spie (en spoelen):
Afbeelding

Daarna ben ik gaan meten met de volgende instellingen:
Afbeelding

Als volgt aangesloten:
Afbeelding
De zwarte raakt het blok en de rode zit in het stekkertje dat aan de rode draad van de bobine zit.

Elke keer dat ik kickte kwam de multimeter op een voltage tussen de 40 en 60 volt als piek.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 sep 2017 16:11

Dat voltage zou genoeg moeten zijn om voor een vonk te zorgen. Kun je de weerstand van je ontstekingspoel eens doormeten? Hetzelfde voor de primaire en secundaire spoel van je bobine. Dat laatste meet je over de massa(kabel van de bobine) en de andere draad van de multimeter op de uitgang naar de bougiekabel resp. ingang vanaf de ontsteking. Ik neem aandat je bobine ook is voirzien van 2 draden (wit & zwart) naast de andere 2 waar de ontsteking en massa op zitten.

Kijk event. ook naar je bougiekabel of deze misschien geoxideerd is. Teveel weerstand op electrische verbinding betekent verlies. Als je lengte genoeg hebt kun je een stukje afknippen tot aan het blsnke koper.

mathijsfr
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 09 sep 2017 13:25

De weerstand van de ontstekingspoel is een voor mij een raadsel. Ik heb m op de grondplaat en t het kopere uiteinde gedaan dat het blok in loopt maar ik blijf maar een overload melding krijgen. Verder heb ik het volgende gemeten:

De bougie dop heeft een weerstand van 4900 Ohm en de kabel ongeveer 4 Ohm.

Voor de bobine:
Rode kabel (waar de zwarte aan vast moet > massa bobine is 2400 Ohm
Ingang bougie kabel (die ik eruit heb gehaald) > massa bobine is 4700 Ohm

De bougie kabel ziet er van binnen overigens prima uit denk ik.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 sep 2017 14:10

Overload op weerstand ken ik niet. Wel op spanning als het bereik te laag is ingesteld.

Als een spoel defect is zal deze geen wijziging geven. Een goede spoel een zeer lage weerstand.

Ik heb zo de waarden wat deze moeten zijn niet paraat. Moet ik voor je opzoeken of iemand moet deze kunnen bevestigen aan de hand van eigen metingen.

mathijsfr
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 09 sep 2017 15:03

Ik weet ook niet of het overload is, maar er staat in ieder geval OL op het scherm.

Betekend dat dat ik een defecte spoel heb? Ik heb het probleem ook even voorgelegd aan een brommer boer. Hij zegt dat t de ontsteking is, maar ik niet zeker of hij me gewoon een ontsteking aan probeert te smeren. Die zijn namelijk nogal prijzig... Ik las dit topic nog. En het zou me niet verbazen als het bij mij dan ook de CDI is.

Ik zou het fijn vinden als je dat kan meten :) :)

Toevoeging: de 'zwarte' spoel gaat van ongeveer 150k naar 0.2 ohm. Hij wisselt echt heel erg in piek maar eindigd steeds bij die 0.2. Bij de andere blijft de multimeter maar OL aangeven.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 sep 2017 18:49

OL betekent op weerstand dat er een breuk zit in hetgeen wat je meet met massa. Je meter zal dit ook aangeven als de draden niet zijn aangesloten. Als dit idd bij de ontsteekspoel is (fijne windingen en meer draad) is de spiel defect of de verbinding in het zwarte kunststof kastje op de grondplaat defect/ los.

mathijsfr
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 09 sep 2017 18:56

Ik heb gemeten vanaf de punten waar de draad het zwarte kastje in gaat dat aan het framepje zit waar de spoelen ook aan zitten. Het andere punt was waar het uiteinde is gesoldeerd. De verbindingen in het kastje zien er nml ook goed uit. Ik neem aan dat ik het dan dus betekend dat ik een nieuwe spoel moet gaan kopen? Dan ga ik even marktplaats af

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
69 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki