• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

1e Project: Tomos 65cc airsal

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
61 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 25 apr 2015 22:48

Wat ik begrepen heb is dat het inkorten van de veren voor wat extra koppel zorgt, daar staat tegen over dat de slijtage ook een stuk hoger ligt. Voor dagelijks gebruik niet echt aan te raden denk ik.

Heb ook ooit eens gelezen dat een scheutje extra bak olie een beetje het zelfde effect moet geven maar durf dit niet met zekerheid te zeggen, anders zou je het op die manier kunnen testen.
Maar zou eerst kijken of andere leden dit kunnen bevestigen. ;)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 26 apr 2015 10:07

Bedankt voor de reactie. Deze brommer is geen straatbrommer dus ik denk dat ik de veren wel ga inkorten. Ik zal er niet vaak op rijden aangezien ik geen brommerrijbewijs heb en de brommer geen kenteken heeft dus extra slijtage lig ik niet wakker van.

Als er mensen zijn die het verhaal van de extra olie kunnen bevestigen dan ga ik dat eerst proberen.

Toen ik hem gister strartte en alles in elkaar had zitten kon ik wel gas geven, maar het wiel werd niet aangedreven dus ik denk dat er iets met de koppeling is. Vandaag maar even openmaken en kijken.

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 27 apr 2015 19:08

Hallo, ik heb gister het blok opengemaakt maar ik kon niks vinden. Als de brommer loopt dan hoor je wel eens een soort fluitje van (denk ik) valse lucht. Zou dat ook de oorzaak kunnen zijn van het niet vooruit komen van de brommer? Als ik de brommer op zijn bokstandaard zet dan draait het wiel wel maar als ik erop zit niet. Zou de brommer dan te weinig vermogen kunnen hebben door de valse lucht?

Ik haal deze week de cilinder er nog even af om te kijken of de zuigerveren niet in de zuiger vast zitten.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 apr 2015 20:55

Het niet willen "pakken" van de 1e versnelling ligt 99% van de gevallen bij de rollenkooi (innesteling = kuiltjes in de rand, vraagtekenveertje). Heeft niets te maken met vermogen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 28 apr 2015 22:09

Maar ik weet nie zeker of die hem niet pakt, want als ik hem op zijn bokstandaard zet gaat het wiel wel draaien

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 apr 2015 12:40

Als je de brommer op de wielen zet en je geeft gas, voel je dan trekkracht of niet?

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 30 apr 2015 23:36

Dat weet ik niet en kan ik deze week ook niet testen omdat ik een andere aansluiting aan het maken ben van het spruitstuk naar de carburateur. Daar zat dacht ik een klein gaatje in (was namelijk een stuk tuinslang) dus deze heb ik eraf gehaald en is nu helemaal kapot. Van het weekend ff een stuk buis daarvoor halen.

Ik had van de week een filmpje gemaakt toen hij liep en daar zie ik dat t wiel op zijn bok standaard wel echt hard ronddraait, maar als ik erop zat dat ik dan nauwelijks tot geen trekkracht voelde. Nu ik toch ff niet verder kan ivm met dat spruitstuk zal ik het blokje nog maar eens openmaken om naar de rollenkooi te kijken en die desnoods een andere te monteren. Heb er nog 2 liggen dacht ik dus zal ff kijken.

Het vraagtekenveertje is denk ik ook nog gewoon goed omdat ik die er vorig jaar een nieuwe in heb gezet en hij sinds die tijd maar 10 minuten gelopen heeft max. Daarom vind ik t raar dat de brommer niet rijdt omdat hij heel weinig gelopen heeft en vorig jaar wel gewoon goed reed. Daarom denk ik ook aan valse lucht omdat er sinds de vorige keer dat hij liep een andere carb en spruitstuk op zat

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 mei 2015 07:20

Op de bok kan je achterwiel makkelijker hard gaan draaien en de 2e versnelling inschakelen waardoor het "lijkt" alsof de aandrijving het gewoon doet. Echter om die snelheid eerst te halen als je rijdt moet je de 1e versnelling wel hebben. Ik wacht even je foto's af van de onderdelen die je gaat inspecteren (vraagtekenveertje (defect of hoe gemonteerd), detail rollenkooi (met name de vlakken waar de rollen tegen aan lopen (het liefts gedemonteerd dat je goed op de vlakken kan kijken ivm innestelingvermoeden)).

Jurre255
Moderator
Moderator
  • Citeer

Berichtdoor Jurre255 » 01 mei 2015 08:41

Ik heb dus precies hetzelfde probleem ( en m'n kameraad ook ).
Ik zoek ook nogsteeds.
Graag even doorgeven als je het probleem hebt gevonden MeneerGoedWeer.
Danku.
Tomos A35
65cc
HD- KOP
Technigas chrome uitlaat.
15\15 Dellortho SHA

Voor vragen, stuur gerust een PB.

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 01 mei 2015 23:06

Morgen heb ik genoeg tijd dus dan maak ik het blok weer open. Dan zal ik proberen duidelijke foto's te maken voor jullie.

en wat betreft het buisje dat ik ga gebruiken voor het spruitstuk, maakt het uit of ik een koperen buis of metalen buis gebruik? ik denk zelf aan koper omdat ik dat makkelijk kan vervormen, maar kan koper gewoon goed tegen benzine en olie?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 mei 2015 09:12

Koper kan prima tegen vloeistoffen en is minder gevoelig voor corrosie (roest), echter zal het wel verkleuren van koper naar groen ivm oxideren.

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 02 mei 2015 11:36

Bedankt voor de info, heb er een koperen buisje tussen gezet en hoop nu dat alles lucht dicht is.

Ik heb ook het blok opengemaakt en wat foto's gemaakt die ik dadelijk ga proberen te posten. Ik ben verder niks raars tegengekomen. Vraagtekenveer zat op de juiste plek, rollenkooi leek in orde, alleen bij het tegen de richting in draaien (dat het tandwiel gaat klemmen door de rollen) bleven een aantal rollen in het wijdste punt hangen, is dit dan de innesteling waar vaak over gesproken wordt? Ik weet niet hoe een rollenkooi er uit ziet als hij kapot of niet kapot is dus ik kan moeilijk oordelen of er iets mis mee is.

edit#1
Afbeelding

beetje lastig te zien, maar het vraagtekenveertje zit goed gemonteerd toch?

Afbeelding

nog goed of niet?

Afbeelding

de linkse 2 rollen die bewegen wel gewoon als ik het tandwiel klem zegmaar, maar de 3 rechtse niet, is dat heel erg?

Afbeelding

lastig te zien maar je ziet dat er hele kleine afdrukjes van de rollen te zien zijn in de as van de tandwielen. je kan ze ook een beetje voelen.

Is dit allemaal nog gewoon te gebruiken of moet ik een ander tandwiel zien te regelen?
Een pessimist is een optimist met ervaring

* Honda xr250
* Tomos 65cc, In de maak: http://forum.tomosforum.nl/viewtopic.php?f=68&t=21497

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 02 mei 2015 16:08

ik begin echt gestoord te worden van deze brommer. Ik dacht dat ik de oplossing had om de brommer te maken, heb namelijk de rollenkooi van een andere set tandwielen in het blok gezet omdat deze er beter uit zagen. De tandjes van die tandwielen waren afgebroken dus had ik alleen de rollenkooi gebruikt. Het hele blok weer in elkaar gezet en gestart, hij schokt dat hij vooruit wilt als je geen gas geeft, maar als je gas geeft dan staat ie weer in zijn vrij. Ik begrijp er helemaal niks van.

* Honda xr250

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 mei 2015 17:02

Ik zie op de foto van het detail van de rollenkooi een duidelijke inslijting (helemaal in de bovenste positie aan de rechterzijde) van de rol (zie aantekeningen op de bijlage). Is dit zo of is het gezichtsbedrog door vervorming van de foto? Dat hierdoor een rol geen contact maakt met de as mag duidelijk zijn, als er meerdere zijn die op die manier in zo'n kuil gevangen blijven en de vraagtekenveer heeft niet de kracht om dit los te trekken, wat ik mij zeer kan voorstellen gezien de diepte van de rechtse van de twee die ik gemarkeerd heb, heeft de 1e versnelling geen grip op de as en dat verneem je als dat de bak in "vrij" staat. Als je de boel in elkaar hebt zitten, neemt de kooi (die met de borgveer vast zit) de rollen allemaal mee of heb je bij 1 of meerdere nog speling tussen rol en kooirand of blijft de kooi op zijn plaats als de rollen in de innesteling liggen? Alles moet soepel en vrij kunnen bewegen. Enige vorm van "hangen" van de onderdelen is al funest voor de werking van de 1e versnelling.

De adrukken in de as zie ik niet zo, maar dat zal niet van enige invloed zijn.
Bijlagen
Rollenkooi innesteling.jpg

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 02 mei 2015 18:06

ja dan vind er innesteling plaats inderdaad, ik heb blok vandaag denk al 6 x uit elkaar gehaald en ben er eigenlijk wel klaar mee voor voorlopig. zal volgende week even de brommerboer bellen hier in de buurt hoe veel zo'n rollenkooi met nieuwe rollen kost. Heb geen zin meer om allemaal werk te verrichten wat daarna toch geen resultaat oplevert. het lijkt me ook dat een rollenkooi met nieuwe rollen niet zoveel kost.
Laatst gewijzigd door MeneerGoedWeer op 03 mei 2015 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.

* Honda xr250

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 mei 2015 21:49

Tja, soms ligt de oplossing niet direct voor de hand en moet je door trial en error uitzoeken wat er mis is.

Vwb het innestelen, als je een Dremel oid hebt, kun je proberen de kuil er wat uit te slijpen (kuiltje langer maken en geleidelijker laten oplopen als nu) om zo de zaken soepeler te laten verlopen. Dit moest ik iig vroeger met de oude tandwielen van mijn A3 blokken met vastgeklonken kooi zowiezo doen of het hele tandwiel vervangen wat nogal kostbaar is (terwijl er aan het tandwiel niets mankeert). Een losse kooi is goedkoper maar kan ook meer speling krijgen op de nokken van het tandwiel en losse onderdelen slijten eenmaal harder. Elk voordeel heeft een nadeel

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 03 mei 2015 00:23

ik heb even gekeken op tomoshop, maar een aandrijvingsplaat voor de 1e versnelling is 50 euro. Ik begrijp alleen niet waar al dat geld dan in zit voor zo'n klein onderdeel :lol:

nouja dan ga ik het toch maar zelf proberen, want 50 euro vind ik wat veel. Ik heb geen dremel of iets waarmee ik het kan afslijpen, zou het ook met een metaalvijl en schuurpapier kunnen?

Ik had de rollenkooi van een andere set tandwielen er weer in gezet en nu schokte die nog meer en reed hij zelfs een klein beetje, maar toen ik echt gas gaf stond hij weer in zijn 'vrij' als het ware. Ik weet nu dus wel zeker dat het aan de rollenkooi ligt.

* Honda xr250

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 03 mei 2015 20:41

Oja en als ik dan die kooi wil uitvijlen, moet ik dan al die vakjes uitvijlen of moet ik dat alleen doen met de vakjes waar innesteling heeft plaatsgevonden?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 mei 2015 00:36

Het is van gehard staal, dus met een schuurpapiertje lijkt het mij niet te doen. In principe zou je alle vakjes moeten doen als ze een vorm van innesteling hebben, maar alleen de "bult" zoveel vlakker maken zodat de rol niet de neiging heeft om in de kuil te blijven zitten.

In hoeverre kun je zien of die andere kooi anders is dan diegene op je foto?

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 04 mei 2015 07:55

Deze had naar mijn idee minder innesteling, maar zou het met een metaalvijl wel kunnen denk je?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
61 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar