• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Plof uit de uitlaat daarna slechte prestaties

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
SlowRide
Pindabrein

Berichtdoor SlowRide » 10 apr 2015 21:16

Dag mensen,

Ik reed een ritje met iemand achterop (10km) en toen we bijna thuis waren hoorde ik een soort van krak en soort van tegelijk l/meteen een plof uit de uitlaat. Daarna reed hij 10meter ff slecht en daarna weer normaal.

Maakte me er eenmaal thuis wel zorgen over dus heb hem gestart wat ineens heel moeilijk gaat en ben gaan rijden. Nou na enige rondjes in de straat wilt hij wel vooruit maar het duurde mega lang voor er vaart in zit en zijn top wilt hij ook niet meer halen. Hij ratelt nu ook nog erger dan dat een tomos normaal al doet.
Als je gas geeft dan is het net of het blok nog koud is zegmaar dan looptie niet lekker.

Wat kan dit zijn? Ik denk aan de zuigerveren. Vraagteken veertje is 1 week geleden vervangen en de olie ook. Uitlaat ook ontkoolt. Wie weet wat dit kan zijn?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 11 apr 2015 09:19

Een krak is nooit goed. Kan best zijn dat er iets afgebroken is of kapot gegaan en dit in combinatie met wat je aangeeft dat de prestaties niet meer zijn hoe ze waren moet er wel wat aan de hand zijn. Het is nu zaak systematisch te controleren of en zo ja welke onderdelen defect zijn.

Afgaande op je omschrijft zou ik in eerste instantie kijken bij en in de cilinder (meest kwetsbaar) ivm zuiger (+veren). Als er een stukje zuigerveer tussen zuiger en wand komt heb je kans op een vastloper. Er horen iig geen losse stukje's rond te zwerven in het carter waar je krukas draait. Een gebroken/ versleten zuigerveer verklaart ook het slechte starten.

Verder kan het ook lagers zijn welke kapot zijn of teveel speling gekregen hebben. DIt icm de afdichtingen (keerringen) rond de krukas kan het niet/ moeilijk starten verklaren.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

SlowRide
Pindabrein

Berichtdoor SlowRide » 11 apr 2015 12:09

Bedankt voor je input shadowranger. Ik ga zo even de cilinder er af halen om de zuiger te bekijken.
Hoe controleer ik of er iets mis is met het krukas?

Bvbd

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 11 apr 2015 20:23

De krukas kun je alleen big-end lager van controleren door op het uiterste punt de drijfstang in en uit (zoals de zuiger beweegt) te bewegen zonder de as te laten draaien. Voel je veel speling dan is het lager versleten. Zijdelings is normaal.

Ik doelde meer op de krukasklagers, als deze speling vertonen kunnen de keerringen teveel doorlaten of kapot gaan. Als je de motor meer belast door met z'n tweeën erop te zitten belast je de onderdelen in de motor ook meer. Zitten ze al tegen vervanging aan dan kunnen dit soort mankementen zich voordoen.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

SlowRide
Pindabrein

Berichtdoor SlowRide » 12 apr 2015 10:14

Op het krukas zat iig geen speling, gelukkig. Heb de zuigerveren vervangen + de kop en voetpakking. Hij start en rijd nu weer prima. Rijd er nu ff rustig mee een tijd om ze in te rijden. Bedankt voor je hulp in ieder geval shadowranger!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 12 apr 2015 10:18

Heb je de cilinder nog bekeken op beschadigingen? Zuiger in orde e.d.?

SlowRide
Pindabrein

Berichtdoor SlowRide » 12 apr 2015 11:53

Shadowranger,

Ja de zuiger zelf en de cilinder waren wonderbaarlijk genoeg nog in orde. 1 zuigerveer was er ver versleten en was ook aan 1 punt een stukje afgesleten.
Ben er voor de zekerheid met de cilinder en zuiger naar de brommerboer geweest en die heeft ze goed nagekeken. Die zei dat ze nog in orde waren en alleen nieuwe zuigerveren nodig waren. Ik had me al voorbereid op een nieuwe set van cilinder en zuiger maar het veel gelukkig reuze mee :)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 13 apr 2015 09:28

Ok, dat viel dan idd mee. Succes verder.

Gesloten
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers