• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

loopt niet fijn..

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
debo
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor debo » 01 mar 2014 21:17

Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? van voor 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds een paar dagen
Wat is het probleem? stottert
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? ja

Hallo, ik heb een tomos A35 Deze bleef bij aanschaf niet lekker stationair lopen.
We hebben de remmen nagekeken, nieuwe ketting en tandwielen erop gezet, verlichting in orde gemaakt, claxon aangesloten. (Volgens mij staan al deze dingen los van het probleem maar wilde toch even melden wat we er allemaal mee gedaan hebben..) Om het probleem op te lossen hebben we het volgende gedaan.. een nieuwe zuiger met zuiger veren, de oude zag er niet prettig uit. Nieuwe bougie, verse olie en alles weer dicht gemaakt met nieuwe pakkingen er tussen. Inmiddels allerlei problemen opgelost en vorige week deed ie het goed, hield heel af en toe nog een heel klein beetje in als ie op z'n top liep, maar we waren best tevreden met het resultaat. We hebben de brommer in orde gemaakt voor ons buurmeisje, die heeft em vorige week zaterdag mee genomen en er lekker mee gereden.. Tot woensdag ;( Toen zei ze dat ie onderweg naar huis op de top een klein beetje inhield. Toen ze bij mij weg reed trok ie heel slecht op en knalde 1x uit de uitlaat. De volgende dag trok ie nog slecht en stotterde veel. Eigenlijk weet ik nu niet zo goed wat ik er mee aan moet.. Heb de bougie eruit gehaald, deze was nat (benzine) maar de kleur is wel goed
Het blok is standaard, de carburateur 14/12 met een 60 sproeier, bougie ngk 6, er zit zo'n bullet uitlaat op. We hebben diverse sproeiers geprobeerd maar op 60 liep ie het beste. Hoe kan het nou dat ie 3 dagen goed loopt en dan ineens weer een probleem heeft..? Ik krijg een beetje het idee dat deze brommer gewoon ergens in een hoekje wil verstoffen ipv lekker in het rond te tuffen :P

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn....????? Alvast bedankt voor de reacties

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 mar 2014 08:44

60 in een 14/12 is teveel voor een standaard setup. Blijkbaar is er ergens sprake van valse lucht, wat gecompenseerd is met een grotere sproeier. Echter het luchtlek wordt gaandeweg steeds groter, vandaar de stottering en knallen uit de uitlaat. Verder is het instellen van de ontsteking op invloed van stotteren op top. Deze staat neem ik aan wel op bromstand?

Advies: Valse luchtlek opsporen en verhelpen, opnieuw met juiste sproeier afstellen en (voor zover dat nog niet is gedaan) ontsteking naar bromstand zetten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

debo
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor debo » 02 mar 2014 09:38

Tja dat hebben we allemaal geprobeerd :?
De deo test geeft aan dat er geen valse lucht is..
Ontsteking staat op bromstand..
Bij een kleinere sproeier blijft de brommer niet stationair draaien...
We hebben ook een nieuw membraan geplaatst omdat de oude niet 100% afsloot en we dachten dat daar het probleem inzat..
Eerst dacht ik nog leuk die brommertjes, nu denk ik was ik er maar nooit aan begonnen :?
Kevertjes zijn toch leuker :)

debo
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor debo » 02 mar 2014 21:57

Heb vanmiddag toch nog eens gekeken...
En met wat remmenreiniger in het rond gespoten :roll:
Er zit toch een vals lucht lek, bij de aansluiting van de carburateur op het spruitstuk
Van de week maar even kijken voor een nieuwe nylon/rubber ring..
Dus word vervolgd.....
Ik hoop echt dat dit nu het laatste is

debo
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor debo » 06 mar 2014 11:36

Op de overgang carburateur en spruitstuk zit nu een goede nylon bus en een goede rubber ring, maar toch blijft ie daar valse lucht trekken... is dit dan een kwestie van dicht smeren met vloeibare pakking..? Of doen we iets verkeerd....?

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 06 mar 2014 20:27

gewoon verder op de spruitstuk schuiven , dan dicht hij wel.

soms gaat dit niet als er bramen op de rand van de carb zit , dit kan je wegvijlen.
als je moeite hebt met schuiven , kan je een schroevendraaier als wig gebruiken , door deze in de spleet te steken ,
waar je de carb met de schroef vastklemt.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 mar 2014 14:04

Die rubber ring kan er op twee manieren in, de goede en de niet goede. Goed is met de dunne rand in de richting van het spruitstuk en de dikke zijde achterin de carburateur. Vervolgens de nylon bus erop, of je wil de rand van die bus eraf willen halen, dan valt de bus verder naar binnen en is het gat ook dicht.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

debo
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor debo » 09 mar 2014 22:14

De ring zit er juist in, heb het geheel met een spanband aangetrokken en toen vast gezet... en nog valse lucht..
Nu de hele boel dicht gesmeerd met vloeibare pakking en wat denk je... juist slaat nog af als we er remmenreiniger op spuiten :(
Is er iemand in de buurt van Goes die een dellorto carburateur 14/12 te leen heeft om te kijken of een andere carburateur het probleem oplost...?

:roll: ik weet het niet meer, krijg slapeloze nachten van die brommert :roll:

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen