• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic #2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3158 berichten
  • Pagina 118 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • …
  • 158
  • Volgende
ariee
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2013 21:41
  • Citeer

Berichtdoor ariee » 25 nov 2013 21:07

Vandaag de tomos weggebracht, krijg morgen te horen wat ermis is en hoe duur de reparatie gaat worden..

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 29 nov 2013 09:19

@ariee: en wat is het antwoord en wat waren de kosten?

ik heb ook nog even een kleine vraag. hoe isoleer je de carburateur als deze bevriest in de winter? (heb een oudere tomos A35 met een dellorto sha 14/9) een aansluiting voor verwarming lijkt mij niet mogelijk?
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 29 nov 2013 11:08

Het enigste waar ik altijd ijs op heb staan is het spruitstuk als ik rij in de winter maar de carb is nog nooit bevroren geweest, deed het gewoon altijd. Je zou hem eventueel kunnen inwikkelen met isolerende folie voor de zekerheid.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

ariee
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2013 21:41
  • Citeer

Berichtdoor ariee » 29 nov 2013 19:37

Had gewoon een algemene check nodig, er zat allemaal water' en vuil in. Heeft me zestig euro gekost en nu start die weer met 1x kicken en loopt heerlijk.

Btw; heeft iemand toevallig 300mm schokbrekers liggen of een buddyseat?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 30 nov 2013 20:07

Iemand ervaring met semi slicks in natte weersomstandigheden? Zit te namelijk te twijfelen of ik normale white walls koop of semi slick white walls. Als semi slicks met nat weer minder grip hebben is de keuze snel gemaakt namelijk.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 01 dec 2013 14:02

waar zaten dat water en vuil dan in? (altijd handig om te weten voordat ik zelf weer alles open haal, dan check ik dat eerst, al was het bij mij 'gelukkig' wel de keerring)
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

dingiedong
Tomosforummer
Berichten: 148
Lid geworden op: 28 aug 2012 09:42
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 01 dec 2013 16:11

Iemand ervaring met semi slicks in natte weersomstandigheden? Zit te namelijk te twijfelen of ik normale white walls koop of semi slick white walls. Als semi slicks met nat weer minder grip hebben is de keuze snel gemaakt namelijk.

Je minder grip met nat weer op semi slicks..ik heb ze er ook op gehad vroeger...mooi dat ik op m'n muil ging...
is ook een van de redenen dat ik nu geen motor meer rijdt
droog zijn ze super.

wil je onder alle weersomstandigheden rijden neem gewone profielbanden...ik rij nu op pirelli's ML12..prima bandje!
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 01 dec 2013 17:26

Iemand ervaring met semi slicks in natte weersomstandigheden? Zit te namelijk te twijfelen of ik normale white walls koop of semi slick white walls. Als semi slicks met nat weer minder grip hebben is de keuze snel gemaakt namelijk.

Je minder grip met nat weer op semi slicks..ik heb ze er ook op gehad vroeger...mooi dat ik op m'n muil ging...
is ook een van de redenen dat ik nu geen motor meer rijdt
droog zijn ze super.

wil je onder alle weersomstandigheden rijden neem gewone profielbanden...ik rij nu op pirelli's ML12..prima bandje!
Dat dacht ik dus al. Mjn doodnormale bandjes zijn ook super als het droog is en ze een beetje warm zijn gewoon met de stepjes over grond door de bochten. Dat worden dus gewoon de normale white walls. :)
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

dingiedong
Tomosforummer
Berichten: 148
Lid geworden op: 28 aug 2012 09:42
  • Citeer

Berichtdoor dingiedong » 01 dec 2013 18:46

ik krijg alleen de standaard over straat :)

misschien komt dat ook omdat ik iets aan de zware kant ben voor een tomosje :mrgreen:
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 01 dec 2013 19:01

heb t ook met de standaard, denk een tomos'kwaaltje'? en gezien ik veel lichter weeg dan de tomos, zal dat wel meevallen denk ik ;) misschien is een zijstandaard een idee? ook handiger als je achteruit ergens gaat ivm blijven hangen
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 01 dec 2013 21:30

Ik heb geen bok standaard alleen een jiffy. Een maat van me die gaat wel eens met de voetstepjes over de grond met vet gruwelijke vonkenregens haha, die knalt hem dan expres keihard met de stepjes op het asfalt.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Cookie
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2013 16:21
  • Citeer

Berichtdoor Cookie » 08 dec 2013 16:38

Hallo,

Ik ben net nieuw en heb meteen een vraag mbt het aanschaffen van een Tomos.

Kan namelijk voor 70,- een volledig originele snor kopen welke geschouwd moet worden en niet meer loopt, de eigenaresse vertelde mij dat de tomos volledig was na gekeken voor ze hem kreeg maar door financiele redenen(maanden geleden?) stil heeft gezet en zins dien niet meer loopt, dat het waarschijnlijk een vervuilde carburateur is.

De reden dat ze hem weg doet is dat ze nu bezig is voor haar rijbewijs en waarschijnlijk een OV
Op foto ziet hij er netjes uit, geen roest en de uitlaat is nog mooi chrome

Met auto's ben ik wel handig dus met een snor fiets zou ik mij ook wel moeten redden denk ik, maar waar ik ik eigenlijk niet op zit te wachten is dat de aanschaf prijs straks verdubbelt gaat worden(€50/€60 voor het schouwen/kenteken niet mee gerekend)

Ik ben zelf ook in het bezit van een auto dus kan er rustig mee bezig.

Ook heb ik het frame nummer opmgevraagt om niet voor nog meer verassingen komen te staan.

Wat zeggen jullie? Kopen of laten staan?

75,- is niet veel geld dus echt veel verliezen zul je nooit.
Maar het kan 2 dingen betekenen, of hij moet snel weg, of er is iets goed mis mee :p

Mvg
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 08 dec 2013 19:39

tja kosten kunnen snel oplopen,. Schouwen kost best veel.
Kosten
Beoordeling 5 tot 9 aspecten € 55,00
Inschrijving voertuig € 55,00
Tenaamstellingsbewijs deel 1b € 9,70
Voertuigbewijs deel 1a € 39,00
best veel dus... daarnaast tja... als het alleen een vieze carb is, ben je met wat uitblazen en schoonmaken zo klaar... verder kan het van alles zijn. kijk in ieder geval of de bougie vonkt en of je raar geratel hoort bij het aantrappen. er kan van alles zijn. de ontsteking kan kapot zijn, lekke keerring. kapotte bougie. vieze carb. (kijk in ieder geval of de bougie goed vonkt, dat is namelijk al een hoop zekerheid, neem er desnoods eentje mee) oja en of je nog wel compressie hebt *dus genoeg weerstand als je hem aantrapt.
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 09 dec 2013 09:41

Op zich zit je dan wel aan aardig wat geld ten opzichte van de aanschafprijs, maar als het ook echt nog een goeie snor is, dan is €200 ook niet duur. Dat kan ik helaas niet op afstand beoordelen.
Maar het kenteken is geschorst? Dat vind ik nogal heftig voor een voertuig waar je geen MR-belasting voor hoeft te betalen en de verzekering maar €25 per jaar kost.

Wat betreft kosten voor een lang stilstaande Tomos:
zolang er niks is gaan roesten (en de uitlaat is een prima indicatie daarvoor) is het vaak een kwestie van de oude benzine eruit, carburateur schoonmaken en dan zou ie het gewoon moeten doen.

Als ie pas start na tig keer kicken en dan witte rook geeft dan is er een krukaskeerring kapot, dat is niet duur om te vervangen maar kost wel ff wat tijd.
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

theodt
Pindabrein
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2013 21:28
  • Citeer

Berichtdoor theodt » 11 dec 2013 21:36

Hallo
Ik heb vandaag mn cilinder vervangen en een biturbo erop gezet ook meteen carter olie verwisseld
En nu rijdt die heel slecht bij 25km/h valt die uit..
Terwijl als die op de bok staat hij volle toeren draait
Bougie kleur is koffie bruin
Mvg theo

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Cookie
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2013 16:21
  • Citeer

Berichtdoor Cookie » 12 dec 2013 20:59

Even terug komend op mijn vorige bericht, ben zins gisteren eigenaar geworden van een tomos.

Na een aantal keer kicken met choke aan en benzine kraan dicht(tegen verzuipen) begon het motortje te ronken, een hoop rook en zwarte drap uit de uitlaat en een hoop geratel en geklapper, waarschijnlijk door te lang stil staan.

Na een 30min rustig stationair te hebben gelopen ging het blok steeds beter lopen en had geen neiging meer tot uitvallen.

Nu zit ik echter met 1 probleem, af en toe hoor ik een klap en schokt dit door de hele fiets heen, waar moet ik hier aandenken? De krukas?

Gr, Gerard

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

annewetsema
Pindabrein
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2013 17:41
  • Citeer

Berichtdoor annewetsema » 15 dec 2013 23:35

Wat te doen aan piepende remmen?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 16 dec 2013 08:47

Wat te doen aan piepende remmen?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Remtrommel opschuren doet t meestal wel, even je trommel en blokjes roestvrij maken :)
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog

Wub
Pindabrein
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2013 17:33
  • Citeer

Berichtdoor Wub » 24 jan 2014 13:36

Welke model tomos heb je?
Tomos A35
uit welk jaar komt de tomos?
2005
Is het een snor of een brommer?
Snor
wanneer ontstond het probleem?
Toen ik een ander blok erop zette
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
Er zit een ander blok onder. Ik had eerst een 2-speed blok en nu heb ik een 1-speed blok

Wat is het probleem?
Ik heb dat 1-speed blok besteld en daar zat een kleine ei cilinder op met een recht spruitstuk.
En dat past niet op mijn tomos. Dus heb me oude cilinder erop gezet, een standaard. En me schuine spruitstuk.
En gewoon me oude caberateur en luchtfilter.

Nou start die wel en hij rijd wel, maar 10-15 km/u. En hij valt af en toe uit en dan hoor ik een hoge piep, net of er een vogel tjielpt.

Ik denk dat het aan de cilinder ligt en ik de ei cilinder er weer op moet zetten. Maar kan er op een ei cilinder een schuine spruitstuk? En waar zou ik die dan kunnen bestellen?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 jan 2014 17:44

Piepend "vogeltje" duidt op een lekke koppakking, of als die er niet tussen zit, een lek van de pasvlakken.

Waarom een 1-speed met ei-cilinder als je zelf een 2-speed hebt met mebraancilinder? Je levert in op prestaties. En wat betreft de vraag mbt het schuine spruitstuk: Nee, dat past niet en is ook niet te krijgen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3158 berichten
  • Pagina 118 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • …
  • 158
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 7 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.