Tenzij je een ster bent in lassen heb je een nieuwe carterkap nodig, je rechter carterhelft zit ongeveer tot de helft gevult met atf olie, dit zou er nu uitlopen door dat gat.
Als je geen ervaring hebt met het vervangen van de lagers wordt het een pittig werkje, niet onmogelijk want ik heb het een maand of 2 terug ook gedaan zonder dat ik enige ervaring er mee had, alleen je moet goed opletten en veel lezen.
Je moet even op dit forum rondneuzen naar hoe je krukas lagers moet vervangen.
Ik zal het snel proberen uit te leggen zodat je weet waar je aan begint.
Bij het vervangen van de krukaslagers gaat je hele blok uit elkaar, je moet dus goed opletten in welke volgorde je de onderdelen er uit haalt, ook kun je meteen alles vervangen wat versleten is.
Je haalt je ontsteking en je tandwiel van de linker kant van je blok, maak even een inkeping met een mesje in je ontsteking zodat je weet in welke stand je hem moet terugplaatsen, zodat je deze niet weer opnieuw hoeft af te stellen. Achter het tandwiel zie je een busje en een zwarte keerring zitten. Deze keerring kun je er uit wippen met een schroevendraaier & moet je bij het in elkaar zetten vervangen, zijn voor eenmalig gebruik.
Vervolgens haal je dus je koppeling los, hiervoor moet je de zuigerstang vast zetten met een zuigerstop in je cilinder, je kan het eventueel ook met een schroevendraaier door je zuigerstang doen maar een zuigerstop scheelt een heleboel frustratie.
Check even of je nog voldoende voering op je koppelingsschoenen hebt.
Daarna kun je dus de assen uit je blok trekken, let op: de moer op je tandwiel hoeft niet los!
Je zult merken dat alles door de jaren heen heel smerig is geworden, het is dus aan te raden eem spuitbus engine clean of iets dergelijks te kopen om alles even goed te reinigen.
Ook kun je checken of je vraagtekenveertje nog heel is, deze breekt vaak & kost maar een euro om te vervangen.
Nu haal je de krukas keerringen los met een schroevendraaier, dit zijn de zwarte of groene plastic ringen om de krukas zitten, ook deze moet je nieuw kopen.
Daarna haal je alle overigen imbus boutjes uit je blok & kun je deze splijten, er zijn hier verschillende manieren voor. Ik heb het gedaan door met een verfstripper het blok rond de lagers te verhitten & een schroevendraaier tussen de helften te slaan & met een rubberen hamer voorzichtig op de krukas te slaan.
Als je lager om je krukas blijft zitten, kun je deze er af halen door een pijpsleuteltje oid door de krukas te steken en hem er af te tikken, misschien werkt een poelietrekker ook. Als hij in je blok blijft zitten, moet je het blok goed verhitten & tik je hem er zo uit als ke op de achterkant slaat.
Je hebt je blok dan dus helemaal uit elkaar.
Je moet je nieuwe lagers & krukas een nachtje in de vriezer leggen zodat deze een stukje krimpen, vervolgens verhit je de uitsparing voor de lagers in je blok & kun je de koude lagers er zo in laten vallen. Dit mag geen kracht kosten want dan heb je kant dat je de lagers er scheef in duwt en dan krijg je allemaal enge situaties die je niet wilt hebben.
Als je lagers zijn opgewarmt kun je de koude krukas er voorzichtig in laten glijden & de andere blokhelft met lager er snel opzetten.
Vergeet niet om het grote tandwiel ook terug te plaatsen voor je het blok weer bij elkaar doet, ook is het er belangrijk dat er een nieuwe pakking tussen zit.
Als dit gelukt is, draai je de imbus bouten kruislings aan zodat de krukas recht komt te zitten, eventueel kun je met een rubberen hamer op beide uiteindes van de assen slaan om hem op zijn plaats te laten springen.
Dan doe je wat olie op de nieuwe keerringen & druk je deze er voorzichtig in, eventueel met een buisje die de omtrek van de keerringen heeft.
Vervolgens bouw je het blok weer op in omgekeerde volgorde van hoe je hem uit elkaar hebt gehaald.
Dit was een veel langer verhaal dan ik eigenlijk wilde schrijven, maar nou heb je in ieder geval een goed idee waar je aan begint.
Vragen?
Als ik dingen ben vergeten of fouten heb gemaakt, vul me graag aan.
[ Post made via Mobile Device ]