• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos blok

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
34 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
mathijs830
Tomosforummer
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 jan 2013 20:22
  • Citeer

Berichtdoor mathijs830 » 27 okt 2013 21:30

hallo mensen,

ik heb laatst een blokje gekocht en die man zei dat de lagers van de vertanding versleten waren ofzo maar hoe kom je daarachter? ook zit er in de rechter carterkap een gat, het blok maakt een schurend geluid maar weet niet of dat door dat gat komt of wat anders.

mvg mathijs
snor tomos a3
50 cc
technigas next
(rest standaard denkik?)
46 km/h
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 okt 2013 06:31

Een gat in de rechter carterkap? Waar blijft de olie dan? Lagers die speling hebben (kun je voelen door ze van links naar rechts te bewegen) heb je zo door.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 28 okt 2013 07:45

Mag ik vragen wat je voor die blokje betaald hebt?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 28 okt 2013 08:44

Foto:P?
Omhoog

mathijs830
Tomosforummer
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 jan 2013 20:22
  • Citeer

Berichtdoor mathijs830 » 28 okt 2013 12:08

voor het blokje (met frame) heb ik 50 euro betaald en ik kan hem indd bewegen, zal vanmiddag ee foto maken :p
snor tomos a3
50 cc
technigas next
(rest standaard denkik?)
46 km/h
Omhoog

mathijs830
Tomosforummer
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 jan 2013 20:22
  • Citeer

Berichtdoor mathijs830 » 28 okt 2013 17:37

hier een foto van het blokje :)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Bijlagen
image.jpg
blokje
Omhoog

FL0r1s
Tomosforummer
Berichten: 62
Lid geworden op: 08 jul 2012 21:35
  • Citeer

Berichtdoor FL0r1s » 28 okt 2013 17:51

Als je de meest rechter moer losmaakt op zn koppeling, kun je de koppeling er af halen. Daarna kun je de twee linker assen er samen uithalen. Dan kun je even checken hoe de vertanding er aan toe is.

Als je de krukas lagers moet vervangen omdat hier speling op zit, zul je het blok moeten splijten en met gasbranders & vriezers aan de gang moeten, hier is een how-to over. (of meerderen)

Bedoel je met het gat in je carterkap niet gewoon het olie aftap gat?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

mathijs830
Tomosforummer
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 jan 2013 20:22
  • Citeer

Berichtdoor mathijs830 » 28 okt 2013 19:03

er zit echt een gat xd
zal morgen de assen enzo eruihalen om tekijken, maar hoe vervang je die lagers dan? met een speciaale tang ofzo? sorry weet het nie helemaal :p

iig bedankt voor de reacties :)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Bijlagen
image.jpg
Omhoog

FL0r1s
Tomosforummer
Berichten: 62
Lid geworden op: 08 jul 2012 21:35
  • Citeer

Berichtdoor FL0r1s » 28 okt 2013 19:50

Tenzij je een ster bent in lassen heb je een nieuwe carterkap nodig, je rechter carterhelft zit ongeveer tot de helft gevult met atf olie, dit zou er nu uitlopen door dat gat.

Als je geen ervaring hebt met het vervangen van de lagers wordt het een pittig werkje, niet onmogelijk want ik heb het een maand of 2 terug ook gedaan zonder dat ik enige ervaring er mee had, alleen je moet goed opletten en veel lezen.

Je moet even op dit forum rondneuzen naar hoe je krukas lagers moet vervangen.
Ik zal het snel proberen uit te leggen zodat je weet waar je aan begint.

Bij het vervangen van de krukaslagers gaat je hele blok uit elkaar, je moet dus goed opletten in welke volgorde je de onderdelen er uit haalt, ook kun je meteen alles vervangen wat versleten is.

Je haalt je ontsteking en je tandwiel van de linker kant van je blok, maak even een inkeping met een mesje in je ontsteking zodat je weet in welke stand je hem moet terugplaatsen, zodat je deze niet weer opnieuw hoeft af te stellen. Achter het tandwiel zie je een busje en een zwarte keerring zitten. Deze keerring kun je er uit wippen met een schroevendraaier & moet je bij het in elkaar zetten vervangen, zijn voor eenmalig gebruik.

Vervolgens haal je dus je koppeling los, hiervoor moet je de zuigerstang vast zetten met een zuigerstop in je cilinder, je kan het eventueel ook met een schroevendraaier door je zuigerstang doen maar een zuigerstop scheelt een heleboel frustratie.
Check even of je nog voldoende voering op je koppelingsschoenen hebt.

Daarna kun je dus de assen uit je blok trekken, let op: de moer op je tandwiel hoeft niet los!
Je zult merken dat alles door de jaren heen heel smerig is geworden, het is dus aan te raden eem spuitbus engine clean of iets dergelijks te kopen om alles even goed te reinigen.
Ook kun je checken of je vraagtekenveertje nog heel is, deze breekt vaak & kost maar een euro om te vervangen.

Nu haal je de krukas keerringen los met een schroevendraaier, dit zijn de zwarte of groene plastic ringen om de krukas zitten, ook deze moet je nieuw kopen.
Daarna haal je alle overigen imbus boutjes uit je blok & kun je deze splijten, er zijn hier verschillende manieren voor. Ik heb het gedaan door met een verfstripper het blok rond de lagers te verhitten & een schroevendraaier tussen de helften te slaan & met een rubberen hamer voorzichtig op de krukas te slaan.
Als je lager om je krukas blijft zitten, kun je deze er af halen door een pijpsleuteltje oid door de krukas te steken en hem er af te tikken, misschien werkt een poelietrekker ook. Als hij in je blok blijft zitten, moet je het blok goed verhitten & tik je hem er zo uit als ke op de achterkant slaat.

Je hebt je blok dan dus helemaal uit elkaar.
Je moet je nieuwe lagers & krukas een nachtje in de vriezer leggen zodat deze een stukje krimpen, vervolgens verhit je de uitsparing voor de lagers in je blok & kun je de koude lagers er zo in laten vallen. Dit mag geen kracht kosten want dan heb je kant dat je de lagers er scheef in duwt en dan krijg je allemaal enge situaties die je niet wilt hebben.
Als je lagers zijn opgewarmt kun je de koude krukas er voorzichtig in laten glijden & de andere blokhelft met lager er snel opzetten.
Vergeet niet om het grote tandwiel ook terug te plaatsen voor je het blok weer bij elkaar doet, ook is het er belangrijk dat er een nieuwe pakking tussen zit.
Als dit gelukt is, draai je de imbus bouten kruislings aan zodat de krukas recht komt te zitten, eventueel kun je met een rubberen hamer op beide uiteindes van de assen slaan om hem op zijn plaats te laten springen.
Dan doe je wat olie op de nieuwe keerringen & druk je deze er voorzichtig in, eventueel met een buisje die de omtrek van de keerringen heeft.

Vervolgens bouw je het blok weer op in omgekeerde volgorde van hoe je hem uit elkaar hebt gehaald.


Dit was een veel langer verhaal dan ik eigenlijk wilde schrijven, maar nou heb je in ieder geval een goed idee waar je aan begint.

Vragen?

Als ik dingen ben vergeten of fouten heb gemaakt, vul me graag aan.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

mathijs830
Tomosforummer
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 jan 2013 20:22
  • Citeer

Berichtdoor mathijs830 » 28 okt 2013 20:23

heel erg bedankt voor je uitleg en moeite :)
ben een stuk wijzer geworden nu ;)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

FL0r1s
Tomosforummer
Berichten: 62
Lid geworden op: 08 jul 2012 21:35
  • Citeer

Berichtdoor FL0r1s » 28 okt 2013 20:33

Nog vergeten bij te vermelden dat overal natuurlijk netjes nieuwe pakkingen op moeten, dit om valse lucht en het lekken van olie te voorkomen. Als je blok ergens is beschadigd op de kant waar 2 kappen elkaar raken, is het raadzaam om vloeibare pakking te gebruiken om dit gat ook te dichten.

Ook is het handig om voor je begint een lijstje te maken met onderdelen en gereedschap dat je nodig hebt en de kosten hier van. Je zult zien dat dit veel hoger uit gaat komen dan je verwacht.

Hou me maar op de hoogte hoe het gaat en wat je gaat doen :)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 29 okt 2013 08:29

Ik zou eerst even een andere carter kap kopen, kijken of ie het dan misschien al doet. Scheelt enorm veel werk als je hem nog verder gaat splitten.
Omhoog

FL0r1s
Tomosforummer
Berichten: 62
Lid geworden op: 08 jul 2012 21:35
  • Citeer

Berichtdoor FL0r1s » 29 okt 2013 09:31

Wat zou er dan moeten werken als ik vragen mag? Want de ts geeft gaan dat hij de krukas heen en weer kan halen, dus speling op de lagers?..

EDIT:
Of bedoel je; als de motor loopt dan loopt hij & die lagers komen wel een andere keer.
Want dat is inderdaad ook een oplossing

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 29 okt 2013 09:43

Ik hoop dat er kenteken met papieren bij dat frame zit, dan is er nog iets dat die 50 euro waard was.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

mathijs830
Tomosforummer
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 jan 2013 20:22
  • Citeer

Berichtdoor mathijs830 » 29 okt 2013 11:54

jaa kenteken en papieren zitter erbij, had een brom frame nodig zodat ik harder mag rijden enzo (moest van me ouders want hij liep 70 ofzo :p ) maar wil dit blok opknappen en me snor verkopen ;)

zal vanmiddag ff kijken wat het allemaal gaat kosten enzo

mvg mathijs :)
snor tomos a3
50 cc
technigas next
(rest standaard denkik?)
46 km/h
Omhoog

mathijs830
Tomosforummer
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 jan 2013 20:22
  • Citeer

Berichtdoor mathijs830 » 09 nov 2013 12:20

Heb nu de vertanding eraf enzo maar kan het ook zonder het voor tandwiel en ontsteking eraf tehalen? Want een inbus van de ontsteking is dol gedraaid en ik krijg die schroeven er niet uit en me tandwiel zit moer vast :0

Alvast bedanktt

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

mathijs830
Tomosforummer
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 jan 2013 20:22
  • Citeer

Berichtdoor mathijs830 » 10 nov 2013 15:43

alles is er nu af, nu heb ik hem verhit
alleen willen ze niet van elkaar af, doe ik wat fout? :?
snor tomos a3
50 cc
technigas next
(rest standaard denkik?)
46 km/h
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 10 nov 2013 17:28

Misschien het je wat aan mijn filmpje:


Link
Omhoog

mathijs830
Tomosforummer
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 jan 2013 20:22
  • Citeer

Berichtdoor mathijs830 » 10 nov 2013 19:38

ah, heel erg bedankt ! zal um nu bekijken :D
snor tomos a3
50 cc
technigas next
(rest standaard denkik?)
46 km/h
Omhoog

mathijs830
Tomosforummer
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 jan 2013 20:22
  • Citeer

Berichtdoor mathijs830 » 12 dec 2013 20:10

ik heb een vraagje, welke lagers heb ik allemaal nodig voor het blok? ik zou graag meteen overal nieuwe lagers inzetten, in is een dmp krukas een goeie of moet ik een andere kopen?

alvast bedankt :)
snor tomos a3
50 cc
technigas next
(rest standaard denkik?)
46 km/h
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
34 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.