• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Ei-cilinder opvoertip!

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
bauto601
Tomosforummer
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 apr 2011 12:50
Locatie: Den Helder
  • Citeer

Berichtdoor bauto601 » 06 jun 2013 17:40

Hallo,
Ik ben een tijdje niet meer actief geweest op dit forum maar de tomos is al die tijd nog gebruikt/verbouwd! Ik heb nu de volgende setup:

Standaard ei-cilinder (A3)
Compleet A3 blok (origineel, met die oude look 8) )
13/12mm encarwi carburateur (sproeier 50) (die 13 is omdat ik de lucht iets heb uitgeboord)
Doorgerotte standaard brom uitlaat.
TWV 26-22
Tomos s25 frame, wielen enz...

Hier even een foto van de brommer:
Afbeelding

Maar nu even de opvoertip voor een eicilinder, want daarvoor heb je waarschijnlijk dit topic geopend. Je hebt met een eicilinder een zuigergestuurde inlaat, dus geen membraan(of membraam, hoe spel je het..). Nu zijn de poorten van een eitje al niet zo denderend maar je kunt er alsnog aardig wat trekkracht uithalen. Hier een foto van een normale zuiger:

Afbeelding

Die inham aan beide kanten aan de onderkant van de zuiger regelen wanneer de spoelpoorten openstaan. Verlaag je die inham dan openen de spoelpoorten later en gaat hij weer eerder dicht, maak je hem hoger dan gaan de spoelpoorten eerder open en later dicht waardoor er meer mengsel de cilinder in gaat en je dus harder gaat :D Maar hoeveel moet er dan vanaf, hoeveel hoger moet hij dan? Ik heb zelf die inhammen op mijn zuiger met 2mm aan beide kanten verhoogt, wel met een machine die super precies is. Dan krijg je dus zoiets (die zuiger op het voorbeeld is van een grotere cilinder maar als je vanaf de zuigerpen kijkt zie je wel het verschil):

Afbeelding

Maar hoeveel harder loopt het nou? Mijn tomos loopt dus met een (&%$$*) carburateur, standaard uitlaat en standaard sproeier nu 55km/h (en nee, geen orkaankracht in de rug mee... ....en gemeten met digitale teller) en trekt pittig hard op, de bougiekleur is gewoon goed met de standaard sproeier dus je hoeft je sproeier ook niet te vergroten :D Dus voor iedereen die maar geen afscheid of gewoon geen geld heeft om van zijn eicilinder af te komen en toch aardig hard wil gaan is dit ideaal.
Laatst gewijzigd door bauto601 op 07 jun 2013 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Tomos s25 met a3 blok.
eicilinder met verhoogde inlaat inhammen in de zuiger, standaard bromkop
12mm encarwi uitgeboord naar 13lucht, sproeier 50.
doorgerotte bromuitlaat.
twv 26-22
55km/h op mobiele telefoon, en trekt op als een baas!
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 jun 2013 20:29

Even een terechtwijzing: Die inhammen onder de zuigerpen zijn van de spoelpoorten. Het kan best zijn dat dit prestatiewinst oplevert, maar heeft niets te maken met de inlaat. Deze wordt geregeld door de lengte van het "hemd", oftewel de flappen van de zuiger links en rechts van de spoelpoorten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk
  • Citeer

Berichtdoor brother » 06 jun 2013 23:07

Je kan de inlaat en uitlaat ook veranderen hierdoor heb je ook snelheid winst

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
bauto601
Tomosforummer
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 apr 2011 12:50
Locatie: Den Helder
  • Citeer

Berichtdoor bauto601 » 07 jun 2013 11:43

Oeps, de spoelpoorten inderdaad... Je kan de cilinder inderdaad ook uitveilen maar dit is maar een beginnetje hé.
Tomos s25 met a3 blok.
eicilinder met verhoogde inlaat inhammen in de zuiger, standaard bromkop
12mm encarwi uitgeboord naar 13lucht, sproeier 50.
doorgerotte bromuitlaat.
twv 26-22
55km/h op mobiele telefoon, en trekt op als een baas!
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 19 jun 2013 14:39

Ik vind dit wel een interessante tip. Ga het binnenkort even testen bij mijn AT50.
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 20 jun 2013 14:57

jammer dat ik dit niet eerder heb gezien.....alhoewel: het kan altijd nog.

Ik heb ook een s25, maar hier heb ik nu een bromcilinder op zitten met een afgevlakte kop, 14/12 carb en standaard snel uitlaat.
tandwiel voor is 24, en achter is 28. Top is nu 38 (digitale teller)
Trekkracht is nog steeds belabberd, terwijl mijn s1 vele malen sneller is.

snor cilinder

Afbeelding

bromcilinder

Afbeelding

en de afgevlakte kop

Afbeelding

helaas geen foto van de zuiger.
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk
  • Citeer

Berichtdoor brother » 20 jun 2013 16:02

uhm is het niet andersom boven brom en onder snor
en je zou je achterkant van je zuiger iets kunnen inkorten
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 jun 2013 18:11

Ik wet niet wat er met de laatste cilinder is gebeurd, maar het doortrekken van spoelpoorten tot in het deel wat in het blok gaat hoort niet zo, bij snor noch bij brom.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk
  • Citeer

Berichtdoor brother » 21 jun 2013 12:14

jawel hoor dat is origineel s25 cilinder.
ik had deze cilinder ook op mijn s25 en een cilinder die ik heb verkocht van een s25 had dit hetzelfde
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 24 jun 2013 14:25

sterker nog....volgens mij IS dit jouw cilinder.......
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk
  • Citeer

Berichtdoor brother » 24 jun 2013 20:19

ooh verrek ja die bovenste is idd van mij geweest! hahah :P
ja idd die heb ik toen aan jou( geen u hahha) verkocht!
maar je hebt toch wel die bus er nog uitgehaald? of dat niet?
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 26 jun 2013 17:38

nee, die bus zit er nog in. Ik had er geen tijd meer voor (wel even geprobeerd). Maar hij loopt nu best wel lekker. top van 38, trekt redelijk. maar dat mag altijd beter.....
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.