• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos a3 s25 na aanpassingen nog niet veel sneller

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
32 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
ruudjuh92
Tomosforummer
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:21
  • Citeer

Berichtdoor ruudjuh92 » 23 jun 2013 18:06

hoi

ik heb het volgende aangepast aan mijn tomos a3 s25 intro snor

de cilinder inlaat begrenzer eruit gefreest
deze is nu diameter 15mm

spruitstuk opgeboort naar 14mm
15/15 carb erop
tecno bullit uitlaat
snor cilinder en kop

nu heb ik hem al grotendeels afgesteld

er zit nu sproeier 68 in en de bougie is bruin maar neigt iets naar grijs
morgen ga ik dus een sproeier van 70 - 72 - 74 halen

echter heb ik er eerst 64 in gehad en toen liep tie gelijk ongeveer 40 met wind van zij en dan een klein beetje in de rug

echter loopt tie nu met 68 erin maar ongeveer 30 a 33 denk ik
voor mijn gevoel een stuk langzamer iig

waar komt dit door en hoe kan ik het oplossen
er komt sowieso morgen een grotere sproeier in uiteraard

de stationair staat goed

hij trekt ook lekker op maar op top begind hij te snokken ( 4takten )

ik hoor het wel

gr ruud
Omhoog


Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 23 jun 2013 18:26

Al op valse lucht gecontroleerd? Die sproeier die je nu hebt is namelijk op een setup zoals die van jou zonder valse lucht wel aan de grote kant.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

ruudjuh92
Tomosforummer
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:21
  • Citeer

Berichtdoor ruudjuh92 » 23 jun 2013 20:04

ik heb overal nieuwe papieren pakkingen tussen gedaan

en verder loopt tie gewoon goed
de reden dat tie langzaam ging heb ik denk ik al gevonden

mijn gashendel ging niet volledig open
hij kon nog een kwart verder

ik denk niet dat er valse lucht in het spel is

morgen ff de grotere sproeier erin en dan ff kijken wat tie doet

bedankt voor de tip

gr ruud
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 23 jun 2013 22:22

Controleer nou gewoon op valse lucht want als je sproeier richting de 70 gaat op een tam setupje zoals die van jou dan trekt hij zeker wel ergens lucht weg.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 23 jun 2013 22:42

ik rijd met 74 en heb 65cc technigas next 16/16 en gaasfilter dus 70 is veelste groot en zei je nou dat je er een snor cilinder met kop op hebt gezet? dat snap ik ff niet want brom en snor cilinder zijn het zelfde en wrm zou je er slomere onderdelen opzetten als je de carb en uitlaat gaat verbeteren?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

ruudjuh92
Tomosforummer
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:21
  • Citeer

Berichtdoor ruudjuh92 » 24 jun 2013 04:40

hoi

ik heb de voor ontsteking op 1.8 gezet en de contactpunten ruimte op 0.35-0.45

de enige optie waar vanuit tie valse lucht zou kunnen trekken lijkt mij dan via het lucht filter
ik ben hem aan het afstellen met alleen het metalen filter erin dus zonder de geluids reducerende box erop

maar stel hij trekt valse lucht wat kunnen de gevolgen dan zijn
buiten een grotere sproeier uiteraard

een hoger verbruik maakt me niet veel uit
prestatie verlies wel natuurlijk

de reden waarom er geen bromkop en zuiger in zit is omdat het geen dagelijks vervoer is
ik heb gewoon een suzuki swift sport bj 2006 dus het is eigenlijk gewoon hobby

er zit nu al voor 115 euro aan kosten in met het zadel en achterlicht en de spuitbussen erbij
en ik wil het graag binnen de perken houden

vandaar geen bromkop en zuiger

thanx

gr ruud

p.s. hoe controleer ik op valse lucht
Omhoog

ruudjuh92
Tomosforummer
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:21
  • Citeer

Berichtdoor ruudjuh92 » 24 jun 2013 04:56

k heb ff wat gegoogled naar de syntomen van valse lucht

Wat zijn de symptomen van valse lucht?
Hij loopt slecht af in toeren het lijkt vaak alsof je kabel niet lekker terug gaat
dit gaat allemaal gewoon prima
Je krijgt hem maar niet afgesteld, er zit vaak een hele grote sproeier in vergeleken met andere brommers met dezelfde setup.
dit weet ik nog niet 100%
hij reageerd wel goed op de sproeier, de bougie wordt gewoon netjes donkerder zodra er een grotere sproeier in gaat

Je hebt je luchtschroef vaak helemaal ingedraaid zitten.
deze optie zit niet op mijn carburateur
Hij start vaak slecht en stationair loopt ie vrij hoogtoerig en vaak wat onregelmatig.
in 1 x trappen is tie aan en loopt gewoon netjes rustig stationair en verspringt niet n toerental
Je cilinder wordt veel te heet
mijn cilinder wordt naar mijn mening niet warmer dan normaal



dus buiten de grotere sproeier merk ik niets van deze symtomen
het lijkt me dus sterk dat ik valse lucht heb

maar tussen sproeier 60 en 68 zit toch niet zoveel verschil

gr ruud
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 24 jun 2013 09:17

je kunt altijd ff voor de zekerheid testen is zo gebeurd ff met deo busje langs alle pakkingen spuiten ook je aansluiting van carburateur op spruitstuk daar wil het vaak lekken

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 24 jun 2013 09:57

Ik zie al een symptoom. Namelijk degene: Je hebt een hele grote sproeier vergeleken met andere brommers met vergelijkbare setup. En het verschil tussen sproeier 60 en 68 is wel groot. Nieuwe pakkingen er tussen betekend niet dat alles valse lucht vrij is.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

ruudjuh92
Tomosforummer
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:21
  • Citeer

Berichtdoor ruudjuh92 » 24 jun 2013 12:31

ok en wst gebeurt er als ik met deo spuit op alle plekken en er is valse lucht

gr

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 24 jun 2013 13:01

dan veranderd hij in toeren als er egens valse lucht zit waar jij spuit

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 24 jun 2013 14:22

als ik het even snel logisch bekijk..

Je hebt een snor cilinder, begrenzer eruit en de rest opgeboord. Grotere carb en een andere uitlaat.
Wat ik vermoedt: Van de hele afstelling klopt niet veel meer van. Bij een goede verbranding heb je een goede verhouding van lucht en benzine. In jouw geval zou ik haast denken dat hij op de top te weinig lucht krijgt, waardoor je meer benzine in de cilinder aanzuigt. Een kleinere sproeier zou werken, maar dan loopt hij halverwege te arm, omdat hij dan te weinig benzine zou krijgen.

maar zoals ik al schreef. Dit is een denk-spinsel van mezelf, op geen enkele manier nagezocht of het wel klopt....
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog

ruudjuh92
Tomosforummer
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:21
  • Citeer

Berichtdoor ruudjuh92 » 24 jun 2013 20:10

hoi

vandaag ff de grotere sproeier erin gedaan, dus maat 72
hier liep hij nog veel slechter mee dan met 68

daarom dus gelijk ff valse lucht test gedaan

en raad eens
jullie hadden toch gelijk

ik heb met remreiniger bij het spruitstuk aan beiden kanten gespoten en zowel aan de carburateur kant als bij de cilinder sloeg tie gelijk af

ik kan helaas geen originele spruitstuk pakking meer krijgen bij onze bromboer
daarom dus maar vloeibare pakking gebruiken denk ik

bij de carburateur gaan we er wat teflon tape om het spruitstuk doen
hierna sproeier 60 er weer ff in en dan gelijk weer ff valse lucht test doen

ik laat nog wel weten of het gelukt is

gr ruud
Omhoog

Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 24 jun 2013 20:14

Je moet niet volledig de spuitbus op het spruitstuk zetten omdat hij anders heel erg koud wordt waardoor hij ook af kan slaan.

Er van een afstandje op spuiten merk je het ook al als je valse lucht hebt.

Verder kan je bij je spruitstuk aansluiting op de cilinder zelf een pakking maken van bijvoorbeeld een oud melk pak.
Omhoog

ruudjuh92
Tomosforummer
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:21
  • Citeer

Berichtdoor ruudjuh92 » 24 jun 2013 21:59

hoi

ik heb ook van ongeveer 8 - 10 cm afstand gespoten

er zit nu ook al een nieuwe pakking op die zelf gemaakt is van pakking papier van de bromboer
ik heb hier niet zo veel vertrouwen meer in
zodoende los ik het nu op met vloeibare pakking

t lijkt mij dat dit beter afdicht dan een papieren pakking

gr ruud
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 24 jun 2013 22:08

niet met vloeibare pakkingen gaan werken dat word smeren en het word niet echt mooi /goes

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

ruudjuh92
Tomosforummer
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:21
  • Citeer

Berichtdoor ruudjuh92 » 24 jun 2013 22:33

maar hoe dan

de normale papieren pakking was nieuw en deze lekt ook
als ik nu een pakking kon kopen ok want deze zijn dikker dan nog geen 1mm zoals die van nu
maar deze zijn er niet

en een bijkomend probleem is ook dat mijn spruitstuk opening groter is dan origineel he

ik denk dat als je vloeibare pakking dun en gelijkmatig aanbrengt dat het dan beter dicht blijft dan zo'n papieren geval van nog geen 1mm dik

gr ruud
Omhoog

Gebruikersavatar
pinty
Vaste forummer
Berichten: 452
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:16
Locatie: Leidschendam
Contacteer:
Contacteer pinty
Website
  • Citeer

Berichtdoor pinty » 25 jun 2013 10:45

pakking kan je ook zelf maken. Gewoon dik karton (grijs), vorm van de pakking snijden / knippen en een nachtje of 2 in olie laten weken. Maak er gelijk een paar (pakking op spruitstuk is dik). dan een dag of twee laten drogen en je hebt goede pakking.

maar een goede brommerzaak moet die pakking toch wel hebben? Ik kan het ook gewoon nog kopen ( leidschendam, thijs brand)
Als het maar Rookt, Stinkt en Herrie maakt!!

tomos A35 (2008); tomos S1 (1974)
Omhoog

Gebruikersavatar
MrMike
Tomosforummer
Berichten: 161
Lid geworden op: 23 okt 2012 10:15
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 25 jun 2013 11:01

Die pakkingen moeten goed te krijgen zijn. Kijk een bij Tomos-parts.

Mogelijk eerst is heel goed controleren over er geen stukjes oud pakking of andere zaken op je spruitstuk / cilinder zitten waardoor hij niet goed afsluit.Misschien je membraam ook controleren of deze niet gescheurd is ergens.

Doe je aan beide kanten van het membraam een pakking? (als deze erop zit)
Anders 2 pakkingen op elkaar.

http://www.tomos-parts.nl/shop/motordel ... akking-a35
http://www.tomos-parts.nl/shop/motordel ... ng-a3-s-25
http://www.tomos-parts.nl/shop/motordel ... neel-model

Hier ff wat links, kosten zijn minimaal. Zou gewoon alles bestellen. mogelijk 2x
Op je gemak alles uit elkaar, goed schoonmaken, controleren en netjes weer in elkaar.

Succes
"Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen."

"Netheid is voor de domme, een Genie beheerst de Chaos."
Omhoog

flogsway
Vaste forummer
Berichten: 218
Lid geworden op: 15 mei 2013 22:08
  • Citeer

Berichtdoor flogsway » 25 jun 2013 11:24

kijk even op leertouwer.com gespecialiseerd in oudere brommer onderdelen
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
32 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.