• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Hele Tomos uitelkaar halen/strippen

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
41 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 05 mar 2013 21:56

Bijna alle tomosjes hebben immitatie tandwielen. Ik heb aan verschillende bromboeren gevraagd of ze ook orginele tandwielen voorradig hadden of verkochten. Geen enkele bromboer aan wie ik het gevraagd heb verkoopt deze. Ze gaven er twee simpele redenen voor. 1. De orginele tandwielen zijn erg duur, namelijk rond de 50 euro voor een enkel vtw. 2. De DMP tandwielen zijn bijna van net zo'n goede kwaliteit als orgineel.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog


buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 05 mar 2013 22:56

klopt ze zijn haast niet te krijgen.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 05 mar 2013 22:57

klopt ze zijn haast niet te krijgen.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
dat is inderdaad de moer met kering

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 05 mar 2013 22:58

Weet je dat zeker? Mijne heb nog een originele.

Als het "waar" is dat ze origineel zijn, zijn ze hier te krijgen:
http://www.euroscooters.nl/tomos-tandwi ... 13786.html
en
http://www.euroscooters.nl/tomos-tandwi ... 13490.html

Die moer is dan wel een hele speciale moer, zo duur:P
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 06 mar 2013 07:29

ja omdat er een kering binnen in zit

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 06 mar 2013 14:16

Krijg die achterveren schroeven voor geen mogelijkheid los. Heb er al zoveel WD40 op gespoten...:P

Man man man, straks moet die achterbrug ook nog, die krijg ik denk ik al helemaal nooit los.

EDIT: Is gelukt.... alleen rook die bout naar bezine.... :S?
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 14 mar 2013 16:23

Heren, ik wil dus namaak tandwielen erop zetten, maar begreep dus dat er een moer met een kering in moest.

Toen zei buitertje in een andere forum: heb je immitatie tandwielen van dmp? zoja deze zijn dunner en sluit de kering nier meer goed. oplossing is een vtw moer te kopen met een kering er bij in. of een rubberen ring knippen.

En iemand anders zei dit:
Als je de keerring vervangt dan moet je eigenlijk ook het vulbuisje vervangen. Aan de binnenkant van de keering doe je vet, want anders vreet het vulbusje de keerring op. Aan de binnenkant van de vulbus doe je vleoibare pakking zodat deze goed afsluit op de as. Als je helemaal zeker wilt zijn kun je dan nog wat extra vloeibare pakking aan de zijkant van de keerring doen. Dit als een soort tweede beveiliging. Bij een imitaitetandwiel moet je een stukje rubber in een ring te knippen en tussen tandwiel en borgplaat te leggen waardoor de moer strakker kan worden aangedraaid.

Maar, waar moet die rubber dan.? je heb zeg maar:
X = moer voor
| = tandwiel voor
O = moer achter tandwiel (daar zit ook een rubber?)

X I O ziet het er dan uit zeg maar op de motor.

Waar moet die nieuwe moer met keering dan van 20 euro? Kan ik die rubber ding niet kopen bij de bouwmarkt? :P
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 14 mar 2013 16:54

Er zit helemaal geen moer achter het tandwiel.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 14 mar 2013 17:01

nee het tandwiel moet erop en dan de keering en de ring kun je zelf knippen van een fietsband oid als het goed is

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 14 mar 2013 19:26

Oww.. ja sorry, idd... achter de tandwiel ziet ook een rubbertje ofzo zag ik snel.

Dus tandwiel erop en dan normale moer (ongeveer 4 a 5 mm dik) met tussen de normale moer en de tandwiel een rubberen ring?

Is dit hem?
http://www.schaafbromfietsen.nl/webwink ... d=00004103
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 15 mar 2013 15:56

Hoe krijg ik dit uitelkaa (caburateur):O, heb al een aantal forumtopics bekeken, maar wordt er niet echt wijzer van.
- Het gaat mij vooral om die gaskabel, waar die aan verbonden zit.
- Zit de caborateur aan het frame of de motor vast?
- Als ik het kabeltje tussen het frame en de carb loshaal, komt er als het goed is geen benzine uit?
- Als laatst, moet ik de olie nu uit het blok laten lopen of niet? En maakt het uit als er 8 weken ongeveer geen olie in de motor zit?

Afbeelding
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 15 mar 2013 17:05

als er niks met de motor gaat gebeuren gewoon carb erop laten zitten en olie erin laten. je krijgt het luchtfilter los door een schroefje boven in het filter maar ik zie dat die er al uit is. dan zit hij alleen vast in een rubber en kun je hem er uithalen. en er zit waar het luchtfilter op de carb zit zit een schroefje die los draaien dan is het luchtfilter los.

daarna carb eraf die komt los door een schroef op het spruitstuk dan het zwarte kapje bovenop los halen dan de gasschuif eruit en kun je de gaskabel eruit pakken

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 15 mar 2013 17:56


daarna carb eraf die komt los door een schroef op het spruitstuk dan het zwarte kapje bovenop los halen dan de gasschuif eruit en kun je de gaskabel eruit pakken

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Er gaat niks met de motor gebeuren, alleen de olie moet ververst worden naderhand. Ik laat de olie er wel in zitten dan.

Ik snap alleen het gedeelte niet wat je bedoeld welke ik het ge-"quote". Zou je deze nog een keer kunnen uitleggen :P
De spruitstuk is van de cilinderkop naar de carb? Dat buisje?
Het zwarte kapje, hoe gaat die los? Die heb ik al proberen te trekken, maar ging niet :P

De carb blijft dus hangen op de motor??
Omhoog

Gebruikersavatar
Natalie
Vaste forummer
Berichten: 413
Lid geworden op: 23 mar 2006 16:16
  • Citeer

Berichtdoor Natalie » 15 mar 2013 18:10

Afbeelding

Rood, losdraaien dan kun je je carb eraf trekken.
Groen, kun je boutjes losdraaien en kabel eruit halen, maar dat is opzich niet nodig


Vergeet trouwens niet je kraantje dicht te draaien als je je carb eraf haalt
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 15 mar 2013 18:25

Hey, dat is mooi die foto!! Dankje!

Dat blok moet zeg maar binnen staan en ik de brommer moet in de schuur :P, dan kan ik de groene wel losdraaien? Of kan ik dan het kabeltje nog op een andere manier eraf trekken?

Nee, me kraantje is nu volgens mij (horizontaal) dicht.

Ik mag bij de carb wel alles mooi schoonmaken, zodat er geen zand overal opzit???
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 21 mar 2013 15:14

Heb nu die rode losgedraaid, maar daar zit een veer in, die wil er helemaal niet uit. Hoe kan ik dat kabeltje nou loskrijgen?

En dat zwarte kabeltje van het kraantje naar de carburateur, hoe kan ik die het best eraf halen?
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 24 mar 2013 23:12

Voor diegene die het leuk vinden: ik mag er aan geloven, alles is gestript :), nu alleen nog de voorvork eraf, en de uitlaat van het motorblok.... die gaat er niet af, maar misschien hou ik hem wel erop.
Omhoog

Gebruikersavatar
Basvw
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 dec 2012 20:38
  • Citeer

Berichtdoor Basvw » 25 mar 2013 11:35

In het balhoofd onder en boven zitten lose kogellagertjes. Dus niet laten valleb anders kan je ze gaan zoeken ! Suc6

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 27 mar 2013 19:39

Heb alleen een grote moersleutel toch om die voorvork eraf te schroeven of niet? Of is er nog wat anders voor nodig?
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk
  • Citeer

Berichtdoor brother » 28 mar 2013 08:34

imbus sleutel om de kroonplaat los te maken en sleutel met een haak (kan ook met een hamer en schroevendraaier maar dat is beetje erg beun, om die ring onder je kroonplaat los te maken en vergeet niet dat er kogeltjes in je voorvork zitten ;) dat je je voorvork rustig laat zakken en ze opvangt, of koop je een nieuw balhoofd setje?
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
41 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 16 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.