Welke Tomos model heb je? Youngster
Wat is het bouwjaar? 2006
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds de vervanging
Wat is het probleem? Uitlaat past niet helemaal lekker
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Cilinder
Gister mijn onderdelen ontvangen om mijn cilinder en uiteindelijk uitlaat (hier was het mee begonnen) te vervangen.
Mijn originele setup:
A52 Carter met A5 cilinder
Snor Tomos Youngster originele staat
Dit heb ik besteld:
Airsal Tomos A35 50cc - http://www.tomoshop.nl/catalog/airsal-t ... p-895.html
Voetpakking die compitabel is met A52 carter - http://www.tomoshop.nl/catalog/voetpakk ... -1053.html
Tecno STD. Chroom Tomos A3/A35 - http://www.tomoshop.nl/catalog/tecno-st ... p-779.html
Ik heb hier wat foto's van gemaakt:
Allereerst moet ik het sproeistuk van mijn oude cilinder afhalen omdat deze nog goed is. Hiervoor heb ik bij de lastige/beveiligde moertjes een zaag gebruikt, zodat hij er daarna met een platbek schroevendraaier uitgehaald kan worden.
Er zat een groot stuk rubber tussen mijn sproeistuk en cilinder. Deze heb ik niet opnieuw geplaatst.
De tapeinden goed insmeren met kopervet.
De tapeinden aangedraaid d.m.v. twee moertje tegen elkaar aan te draaien zodat ze klem genoeg zitten, met beleid natuurlijk.
Daarna moest ik er weer 1 tapeind eruit draaien om mijn zuiger te vervangen
Ik heb mijn pistonpen eruit gekregen met een dopsleutel die precies dezelfde maat was waardoor ik hem er makkelijk uit kon duwen.
Ik weet niet hoe dit eruit hoort te zien, dus dacht maak er ff foto'tje van:
Nieuwe cilinder zuiger en koppakking geplaatst. Had ergens gelezen dat de pijl richting de uitlaat moet zijn. Hoop dat dit klopt.
Mijn clinder kop was nog goed, maar nog wel even schoongemaakt met wat benzine en een doekje.
Als koppakking heb ik deze gebruikt, die had ik nog
Ik had uiteindelijk het geheel al geplaatst toen ik erachter kwam dat ik zo mijn sproeistuk niet goed kon aandraaien, dus maar weer los gemaakt en mijn cilinder wat omhoog geschoven zodat ik er goed bij kon. Daarbij gelijk even de tapeinden goed ingesmeerd met kopvet. Zo kan je de cilinderzuiger ook niet vies maken.
Wat ik wel handig vond, is om met een klein kwastje de het kopervet in aan te brengen anders krijg je steeds vieze vingers:
Uiteindelijk uitlaat erop gezet, vergeten foto's van te maken.
Mijn brommer rijdt een stuk sneller nu. Heb er een sproeier van 58 in mijn carburateur gezet. Ben benieuwd of jullie nog op of aanmerkingen hebben. Heb alle informatie van dit forum gehaald en was er ook nooit aan begonnen als ik niet al die nuttige informatie hier had verkregen. Dus bij deze, erg bedankt!
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Zit nog met paar punten:
- Mijn carburateur past er niet op zonder dat ik de cilinder los maak, lijkt me niet normaal toch? Daarvoor kreeg ik hem ook al niet eraf. Het frame zit gewoon in de weg.
- Dat zwarte rubberen ding op mijn sproeistuk, heb ik nog niets over gelezen tot nu toe. Is dat iets voor een snor? Om hem miss minder snel te laten lopen?
- Uitlaat past niet lekker, zit gewoon een centimeter naast het gat met Euro2 beugel. Hij zit echt bijna tegen mijn achterband aan Heb hem nu met een stuk hout iets ervan af geduwd waardoor ik er wel gewoon op kan rijden. Maar het zit nog niet lekker.