Berichtdoor hellbat » 05 jun 2005 18:25
nee, het gaat erom HOE je de krachten op je voorvork uitoefent, dat is het grote punt.
Tomos heeft ooit, bij het ontwerpen van die vork, rekening gehouden met de remkrachten die op die vork worden uitgeoefend, daarom staat de vork in een bepaalde hoek naar voren gericht. Die hoek is nauwkeurig berekend.
Bij het remmen is het de bedoeling dat de krachten zoveel mogelijk door de veren worden opgevangen, daar zijn ze tenslotte voor. Bijkomend voordeel is dat het comfortabel rijdt.
Op het moment de je remt, zouden theoretisch alle krachten lijnrecht over de voorvork in je remtrommel verdwijnen, resultaat, geen vervorming van je voorvork.
Als je daarintegen een wheelie maakt, en met je voorwiel terug op het wegdek komt, staan die krachten vanaf het wegdek loodrecht omhoog je vork in, wat WEL vervorming geeft.
Dit alles is een mooi staaltje Natuurkundige krachten, en daarin heb ik in 1994 op de havo eindexamen in gedaan. dus ik denk wel dat ik er een en ander vanaf weet.
Mocht je het niet snappen, dan zal ik hierover nog eens een mooie tekening maken.
Groetjes Ikke
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.