Aangezien ik nieuw ben op dit forum zal ik me eerst even voorstellen. Ik ben Gerard en ik ben al 2 jaar lang een trotse Tomos bezitter. In mijne vrije tijd maak ik wheelies en burn-outs. Ook kijk ik veel filmpjes van bromfietsen en Puch's op Youtube.
maar even waar het om gaat.
Mijn Tomos A35, 2 Speed automatic.
Juni 2008 kreeg ik deze Tomos bromfiets cadeau van mijn verjaardag. Deze was toen ter tijd 50€, dan reken ik niet de reparatie kosten mee die er toen zijn gemaakt, want in eerste instantie deed hij het niet.
Hij tufte mij heel Noord-Brabant rond, en voelde aan als hij op maat was gemaakt voor mij. De opstelling was als volgt.
- Frame (geel kenteken)
- Wielen met gouden velgen (niet echt natuurlijk)
- Standaard uitlaat
- Geen werkende standaard
- Hier en daar een roestplekkie
- 49cc, standaard motorblok
- Geelbordje voorop, zag er vergeeld uit..(trouwens dat kan niet, zag er gewoon verregent uit zeg maar, hahahahaa)
Foto daarvan zie je hieronder:

De Tomos liep 45km/u. maar na 20 minuten gereden te hebben, dan liep die zelfs 50km/u! Maar goed,
ik wilde meer, dus ik schafte een Jiffy standaard aan en een krul-uitlaat. Man oh man, die uitlaat is goed. Ik was veel sneller weg dan voorheen. Eerst waren fietsers namelijk sneller weg dan ik bij het stoplicht, maar dat was verleden tijd met deze setup. Daarnaast had ik trouwens een nieuw geel bordje voorop geplaats, deze ziet veel feller geel, ziet er stukken sportiever uit!
Helaas, werd het winter en ging mijn Tomos kuren vertonen. Hij ging steeds langzamer rijden. Eerst was 45 zijn nieuwe topsnelheid, ook al was ik al uren aan het rijden en oefenen met wheelies, de 50 haalde hij niet. Zo heb ik zo'n 3 maanden rond gereden, tot het de afgelopen maand fataal werd.
Ik moest voor school s'ochtends naar een of ander sport activiteit, en wou normaal weg rijden. Heel de straat stond vol met blauwe rook. Hij kwam ook bijna niet vooruit, hij ging niet meer harder dan 30 zeg maar. Ik heb die sportschool toch gehaald en ben ook weer thuis gekomen. Een aantal dagen later moest ik echter met mijn Tomosje naar een dorp buiten de stad. In dat dorp zit een harstikke gezellig cafeetje namelijk, waar ik dan elke maand naar toe ga. Bier voor maar 1€, dus ja, dan weet je het wel...
maar halverwege stond ik dus in eens stil. Heb ik hem met de aanhanger opgelaaid, en naar de fietsen maker gebracht.
200€ vroegen ze ervoor! Nou bij die afzetters ging ik dus niet, via het internet had ik een adresje gevonden van iemand die dat voor goeikoop kon maken. Dus ik hem daar naartoe gebracht, en nou rijd mijn Tomos toch goed!
Wat er bij de reparatie gedaan is? Motor opgehaald, van alles vervangen, krukaskering was lek, allebei de kanten. Geen vraagtekenveer aanwezig, etc. etc. Nou trekt hij heuvelopwaarts 45k/m dus ben benieuwd op het rechte stuk! maar ja,
hij moet nog 200km inrijden helaas. Maar dan gaan we weer vol gas! Hoppa, scooters boeken. Top snelheid zou rond de 50-55 liggen nou, schat ik.
Morgen ga ik weer een nieuwe setup maken;
- Er komt een scooterclaxon op.
- Kickstartrubbertje
- Achterlamp vaster zetten, die bengelt er namelijk nou een beetje achter
- Misschien grotere sproeier (ligt er aan of ik hem kan vinden)
- Nieuw kentekenplaathouder, tegen de vorige was een scooter aangereden, ligt nou in 4 stukken.
Hier onder mijn zwarte Tomosje, ernaast staat de oude Tomos van Firezi:

laat maar eens weten wat je er van vind!
Groeten, Gerard