Hey ik had een hoe hard rij ik met dit vraagje .
Ik heb een tomos standaard met een bromkop, 28 achter tandwiel en een tecno niet terugloop. Voor de rest is hij standaard. Ik rij nu 40-45 en ik wil binnenkort een brommercarburateur eronder zetten (14/12?) Ik begreep dat ik hierbij me spruitstuk moest veranderen. Dat kan mijn pa zelf doen. Hoe hard rij ik dan met die carburateur eronder en met dat spruitstuk ? E.v ook dat ik dan me luchtfilter ontgrens? Enig idee ?
Ook hebik iets gehoord over ontsteking op bromstand ? Heeft dat zin ? is het moeilijk ?
Groetjes
Jeroen
er naast rennenHee mensen,
ik heb net en gloednieuwe tomos revival TS snor, maar ik vind het allemaal wat te langzaam gaan. Hoe laat ik hem iets harder lopen zonder gelijk weer allemaal nieuwe onderdelen te moeten kopen?
groet Anne
Kijk eens naar de kleur van je bougie. Waarschijnlijk is die niet koffie-met-melk-bruin aan de tip wat in de cilinder zit. Waar ligt het plasje, en waar ruikt het naar (benzine/olie?)Een klein vraagje van beginner
Ik heb laatst mn Tomos snor wat aangepast.
Ik heb mn S bocht uitlaat eronder uit gehaald en een Standaard-snel eronder gelegd.
Ook ben ik meteen van sproeier 49 naar 51 gegaan.
Alles ging prima, hij reed lekker,startte lekker en reed daarbij ook meteen 15 km harder.
Tot op een dag mijn vader zei: Je Tomos lekt.
Ik heb toen gekeken wat het kon zijn, mn brandslangetje vstrakker gemaakt, mn vlotterbakje eraf en weer strakker erop gedraaid.
Mn luchtfilter gecheckt, maar ik kon het niet echt makkelijk vinden.
Ik heb toen gewoon nog een stuk gereden maar gewoon elke keer mn brandstofkraantje op OFF gezet. Hij lekte dan vaak maar een druppeltje in plaats van een plasje. Maar wat mij nou zo zwaar ging iriteren is dat die veel minder goed startte.
Ik MOET hem op choke starten anders doet doe niks, en als die dan even op choke is gestart moet ik hem volgas doen om hem aan te houden. Dan laat ik hem aflslaan,choke eraf en dan kickt die perfect en kan ik weg rijden. Dan is die gewoon een stukje warmer lijkt me.
Nu kwam ik vandaag zelf met een theorie: kan het zijn dat mijn vlotterbakje lek is en dat die zo valse lucht aan zuigt en daarom te arm is bij het starten en tegelijk ook lekt. Hij start trouwens prima als die warm is.
En als mn vlotterbakje lek is, valt dat makkelijk te fixen? Of moet ik per se naar de dealer voor een nieuwe?
Hulp zou super zijn
Misschien ben ik al te laat, maar 13000 km is niet erg als de tomos gewoon zijn onderhoud heeft gehad. De mijne staat al op 350000 en krijgt gewoon onderhoud. 't Is maar hoe ermee is gereden.Ook even een klein vraagje van mij, (Na een heeeeeele lange afwezigheid hier )
Vanavond ga ik weer op tomosjacht, omdat men oude rijp was voor de sloop (nooit echt verstand gehad van brommers)
Ik ga kijken naar een tomos quadro, alleen heeft die al wel 13000 kilometer op de teller
(de verkoper zegt dat die altijd gewoon zijn normale beurt heeft gehad, olier ververst, tandwielen vervangen etc,...)
Maar nooit compleet gereviseerd is geweest (naar zijn weten)
Kan dit kwaad met 13000 kilometer op de teller?
Hoop dat iemand nog antwoord kan geven voor vanavond
Ik kwam op het idee van mn vlotterbakje omdat als ik er een keukenrolletje onder leg, het alleen nat is bij mijn vlotterbakje ( een perfect cirkeltje ) Het ruikt truwens naar benzine. Ook wil mn luchtfilter er nog wel eens half afschuiven, dus die ga ik zo ook even strakker doen.Kijk eens naar de kleur van je bougie. Waarschijnlijk is die niet koffie-met-melk-bruin aan de tip wat in de cilinder zit. Waar ligt het plasje, en waar ruikt het naar (benzine/olie?)Een klein vraagje van beginner
Ik heb laatst mn Tomos snor wat aangepast.
Ik heb mn S bocht uitlaat eronder uit gehaald en een Standaard-snel eronder gelegd.
Ook ben ik meteen van sproeier 49 naar 51 gegaan.
Alles ging prima, hij reed lekker,startte lekker en reed daarbij ook meteen 15 km harder.
Tot op een dag mijn vader zei: Je Tomos lekt.
Ik heb toen gekeken wat het kon zijn, mn brandslangetje vstrakker gemaakt, mn vlotterbakje eraf en weer strakker erop gedraaid.
Mn luchtfilter gecheckt, maar ik kon het niet echt makkelijk vinden.
Ik heb toen gewoon nog een stuk gereden maar gewoon elke keer mn brandstofkraantje op OFF gezet. Hij lekte dan vaak maar een druppeltje in plaats van een plasje. Maar wat mij nou zo zwaar ging iriteren is dat die veel minder goed startte.
Ik MOET hem op choke starten anders doet doe niks, en als die dan even op choke is gestart moet ik hem volgas doen om hem aan te houden. Dan laat ik hem aflslaan,choke eraf en dan kickt die perfect en kan ik weg rijden. Dan is die gewoon een stukje warmer lijkt me.
Nu kwam ik vandaag zelf met een theorie: kan het zijn dat mijn vlotterbakje lek is en dat die zo valse lucht aan zuigt en daarom te arm is bij het starten en tegelijk ook lekt. Hij start trouwens prima als die warm is.
En als mn vlotterbakje lek is, valt dat makkelijk te fixen? Of moet ik per se naar de dealer voor een nieuwe?
Hulp zou super zijn
Vwb het vlotterbakje, als ie daar lekt dan kan de sealring niet goed in de sponning zitten, waardoor lekkage optreedt. Verder merk ik bij meerderen dat er mengsel achteruit de carburateur loopt waar het luchtfilter op de carburateur zit. Er hoort een soort "standpijpje" te zitten die de smurrie weer hoort op te zuigen bij de luchtinlaat, maar door het ontbreken ervan loopt dit nu weg tussen het rubber en de carburateur. Overigens, een goed afgestelde carburateur hoort droog te zijn.
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast