• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Krijg 'm niet aan.

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
tosti01
Tomosforummer
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 apr 2008 11:55
Locatie: Wijk bij Duurstede
  • Citeer

Berichtdoor tosti01 » 27 apr 2009 20:25

Welke model tomos heb je? Quadro
uit welk jaar komt de tomos ? ..
Is het een snor of een brommer? Brommer
wanneer ontstond het probleem? Na het vervangen van het vraagtekenveertje en de koppelingsegmenten.

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
ik heb het braagtekenveertje en de koppelingsegmenten vervangen, ook heb ik m'n techno vervangen voor een Biturbo uitlaat.

Wat is het probleem?
Ik kan m'n brommer niet aankrijgen. Ik heb bijna alles gecheckt. Ook m'n sproeier, daar zat maatje 64 in :?
Ook wordt m'n vlotterbak wordt de heletijd nat als ik m'n benzinekraan openzet.
- Bougie vonkt en wordt nat.
- Ik heb compressie.
- Carb is schoon.
Ik kan alleen niet de ontsteking checken of die goed staat. (Geen vliegwiel trekker)
Ook weet ik niet wat voor sproeier ik erin moet gooien.

Nu is dus m'n vraag, hebben jullie nog tips om dingen te checken?
Of mogelijke oorzaken voor het niet starten?

p.s. wat voor sproeier zal ik erin doen? gewoon een 54, met m'n biturbo uitlaat?
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 apr 2009 00:16

Welke model tomos heb je? Quadro
uit welk jaar komt de tomos ? ..
Is het een snor of een brommer? Brommer
wanneer ontstond het probleem? Na het vervangen van het vraagtekenveertje en de koppelingsegmenten.

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
ik heb het braagtekenveertje en de koppelingsegmenten vervangen, ook heb ik m'n techno vervangen voor een Biturbo uitlaat.

Wat is het probleem?
Ik kan m'n brommer niet aankrijgen. Ik heb bijna alles gecheckt. Ook m'n sproeier, daar zat maatje 64 in :?
Ook wordt m'n vlotterbak wordt de heletijd nat als ik m'n benzinekraan openzet.
- Bougie vonkt en wordt nat.
- Ik heb compressie.
- Carb is schoon.
Ik kan alleen niet de ontsteking checken of die goed staat. (Geen vliegwiel trekker)
Ook weet ik niet wat voor sproeier ik erin moet gooien.

Nu is dus m'n vraag, hebben jullie nog tips om dingen te checken?
Of mogelijke oorzaken voor het niet starten?

p.s. wat voor sproeier zal ik erin doen? gewoon een 54, met m'n biturbo uitlaat?
Benzineslangetje is lek (vervangen) of sluit niet goed aan op de aansluitingen (klemveren). Als je de carburateur eraf hebt gehad kan dit wel eens gebeuren.
Ik neem aan dat je niets verandert hebt aan de ontsteking na vervangen van ?-veertje en koppeling, dus daar zit het probleem ook niet.

Sproeier 64 in welke carburateur? in een 15/15 is dit wel normaal. Weet je zeker dat de carburateur goed aansluit op het spruitstuk? Lees je de sproeiermaat niet verkeerd af en bedoel je 49?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
tosti01
Tomosforummer
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 apr 2008 11:55
Locatie: Wijk bij Duurstede
  • Citeer

Berichtdoor tosti01 » 28 apr 2009 14:37

Nee de sproeimaat is echt 64, maar hoe kan je zien wat voor carburateur je heb? ik zal niet weten of ik een 15/15 heb.
Ik heb idd niets aan de ontsteking verandert, en het benzineslangetje zal dan ook wel lek zijn.

Maar wat kan het dan zijn? Alleen die lekke slang?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 apr 2009 17:29

Nee de sproeimaat is echt 64, maar hoe kan je zien wat voor carburateur je heb? ik zal niet weten of ik een 15/15 heb.
Ik heb idd niets aan de ontsteking verandert, en het benzineslangetje zal dan ook wel lek zijn.

Maar wat kan het dan zijn? Alleen die lekke slang?
Aan de rechterzijkant, boven het zwarte bakje staat (als je een Dellortho SHA hebt) wat voor carburateur erop zit. Dat kan bijv. 14/9, 14/12 of 15/15 zijn.

Slangetje lekkage kan wel wat problemen veroorzaken, maar je geeft in je eerdere post aan dat de bougie nat wordt. Vonkt de bougie zelf wel netjes blauw als je deze in de dop op het blok legt en kickt? Je zou een andere kunnen proberen of dat de bougie het probleem is, eventueel vervang je bougiekap en kabel meteen mee om uit te sluiten of daar een probleem zit.

Verder nog een laatste vraag van mijn zijde: Als je kickt, voel je dan veel of weinig compressie?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
leerling1
Vaste forummer
Berichten: 337
Lid geworden op: 07 jul 2007 13:20
Locatie: zutphen
Contacteer:
Contacteer leerling1
Website
  • Citeer

Berichtdoor leerling1 » 28 apr 2009 18:55

als je bougie nat wordt verzuipt hij, als je tomos standard is (brom model) is het een dell'ortho 14/12 en daar hoort sproeier 51 bij. en dan is sproier 64 veel te groot. wat ik dan wel raar vindt want ik neem aan dat hij het met deze setup gewoon gedaan heeft>?


ps: ik zou sproeier 51 erin doen (als het een 14/12 is)
tomos wizzrd is klaar!!

kijk>>>>viewtopic.php?f=9&t=8282<<<<
Omhoog

Gebruikersavatar
tosti01
Tomosforummer
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 apr 2008 11:55
Locatie: Wijk bij Duurstede
  • Citeer

Berichtdoor tosti01 » 28 apr 2009 20:41

Het is idd een 15.15 dus die 64 is het probleem niet..
En de bougie vongt blauw, heb er 2 geprobeerd. 1 v/d 2 was nieuw.
Als ik kick heb ik redelijke compressie.
(het is niet ongelofelijk veel, maar kan me niet meer herinneren hoe hij eerst kickte, staat al veel te lang stil)

btw, m'n bougie kabel laat wel stroom door. Dat merkte ik na hem vast te houden :lol:
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 apr 2009 21:06

Hoe lang is te lang? Vermoed je dat een of twee krukaskeerringen lekken? Kicken (of als je met de hand doet) kost echt wel wat kracht. Je moet iig de twee klappen voelen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
tosti01
Tomosforummer
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 apr 2008 11:55
Locatie: Wijk bij Duurstede
  • Citeer

Berichtdoor tosti01 » 28 apr 2009 21:16

Hij staat nu 7 weken stil, ongeveer 2 weken geleden 15 minuten mee gereden. meer niet..
Het zouden best de krukaskeeringen kunnen zijn, maar hoe weet je nou of die lekken?
ik voel hem wel stoten ja,,
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 29 apr 2009 12:05

is je benzine niet gewoon op? heb je je spruitstuk los gehaald? zoja draai die eens na en kijk of die goed vast zit.
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

Gebruikersavatar
tosti01
Tomosforummer
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 apr 2008 11:55
Locatie: Wijk bij Duurstede
  • Citeer

Berichtdoor tosti01 » 29 apr 2009 13:26

Tank zit bijna helemaal vol, en ik heb alleen me carb van m'n spruitstuk afgehad, niet het spruitstuk los gehaald.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 apr 2009 17:51

7 weken is niks. Mijn A3Dg heeft bijna 6 jaar werkeloos in de schuur gestaan. Geen enkel probleem om hem aan te kicken, maar ik had hem ook goed weggezet. Dus m.i. vallen krukaskeerringen dan af.

Je hebt de carburateur goed aansluitend op het spruitstuk gezet? Rubber ring achter de vulbus nog intact?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
tosti01
Tomosforummer
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 apr 2008 11:55
Locatie: Wijk bij Duurstede
  • Citeer

Berichtdoor tosti01 » 30 apr 2009 13:44

Ik heb hem weggebracht, vondt het wel leuk geweest. :shock:
Ik hoor binnekort wel wat er mis was.
tnx voor de hulp! :wink:
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.