• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

niet op toeren komen.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
28 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
alan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor alan » 07 feb 2009 20:36

• Welke model tomos heb je? a35
    Uit welk jaar komt de tomos ? 1998
    Is het een snor of een brommer? snor
    Wanneer ontstond het probleem? vandaag

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? nee

Wat is het probleem?
nou het probleem is dat ik vandaag lekker ging toeren en bij een hellinkje er geen kracht meer uit de motor kwam,de kracht werd steeds minder en minder deed die vroeger nooit.Dus heb ik net de ontsteking gekontroleerd maar die staat perfect,benzine filter in de tank los gehad maar ook schoon,filter in de carburateur brandschoon,volgens mij is de bougie kleur ook goed,niet te licht en niet te donker (ontsteking) heb alles weer terug opgebouwd en op de standaard gezet en met 3-4 keer trappen sloeg die gewoon aan even warm laten draaien en toen rustig op toeren laten komen,ik draaide hem een kwart open maar verder pakte die niet,ook als ik een beetje aan het gas draai wil die afslaan en als ik het gas dan helemaal open zet wil die weer even maar komt totaal niet op toeren,Ik heb niks aan deze snor gedaan het kwam vandaag zomaar opeens,in combinatie met die helling waar die even moest trekken.Op dat moment was het over.Ik heb de heele topic al doorspit maar nog niet echt een goede antwoord.Heeft de koppling iets met het toerental te maken als de snor gewoon op de standaard staat koppling rateld ook flink,maar dat het motortje niet op toeren komt heeft denk ik niks met de koppling te maken,trouwens hoe kan ik zien dat de zuigerveren versleten zijn wie kan mij verder helpen

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 07 feb 2009 22:05

Beste alan,

Zo te lezen heb je een brandstof probleem. Daar bedoel ik mee: Of hij krijgt ineens te weinig benzine. Of er is iets fout gegaan met je luchtfilter.

Ik zou als eerste je luchtfilterkast er af halen. En dan de rubberen manchet ( de verbinding tussen de luchtfilterkast en de carburateur) weer op de carb. plaatsen.
Start hem dan weer eens. Geef wat gas, mogelijk moet je de manchet wat dicht knijpen, omdat hij te veel lucht krijgt. Maar dat is een kwestie van uitproberen.

Als hij het weer doet zonder luchtfilterkast, dan moet je die open schroeven, want dan zit daar het probleem.

Als hij op generlei wijze op toeren komt, dan moet je de carb. er af halen en de sproeier er uithalen en doorblazen. (mogelijk zit er ook vuil in je vlotterbak)
En de rest van de carb. ook doorblazen graag. Je weet maar nooit.

Nu alles weer terug plaatsen en proberen of hij het weer doet.

Hoeveel tands achtertandwiel heb je ?

In afwachting op jou reactie (na testing) verblijf ik met vriendelijke groet,
Keeshaven

alan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor alan » 07 feb 2009 22:46

Oké bedankt voor je reactie,nu ga ik lekker op de bank liggen en een beetje genieten van mijn weekend,morgen vroeg is die weer het eerste aan de beurt.Dus als ik de manchet een beetje dicht knijp en hij komt dan wel op toeren krijgt die te weinig benzine,want dan krijgt die te veel lucht of te weinig benzine,maar hoe ik het al zeg morgen is ie de eerste.

sjaakvanvoorschoten
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor sjaakvanvoorschoten » 07 feb 2009 23:22

het kan ook komen om door een dichtgeslibte uitlaat.
ik ga ervan uit dat je uitlaat standaard is. de snor uitlaten hebben de neiging om wel eens dicht te gaan door alle koolstof aanslag. hierdoor kunnen de uitlaatgassen moeilijk ergens heen en heb je prestatieverlies. dus bij jou dat je niet meer een heuvel op kan komen.
dingen die ik verkoop
roze racer verkocht.
ik haat hitteband :(
motto voor het beunen:
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :)

alan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor alan » 08 feb 2009 10:09

Ik heb gisteren ook het dempertje eruit gehaald maar die was mooi schoon,is het mogelijk dat de uitlaat bij de cilinder dicht zit?

sjaakvanvoorschoten
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor sjaakvanvoorschoten » 08 feb 2009 11:10

daar gaat het ook meestal dicht :wink:

wat je kunt doen om te kijken of je uitlaat dicht is is: draai je uitlaat bij de cilinder los.
start je brommer. als je opeens harder loopt is je uitlaaat dichtgeslibt. het is een beetje een luidruchtige manier maar dat werkt wel het beste.
dingen die ik verkoop
roze racer verkocht.
ik haat hitteband :(
motto voor het beunen:
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :)

alan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor alan » 08 feb 2009 15:20

Zo heren monteurs,heb vandaag weer lekker gesleuteld met als resultaat dat ik de uitlaat zeer zorgvulldig heb na gekeken en voor het geval heb ik dat eind dempertje schoon gemaakt en alles weer opgebouwd,maar de uitlaat pakking is kapot gegaan,ik heb de uitlaat toch eronder gezet tot mijn verbazing loopt die weer perfect ,maar! ik moet er wel bij zeggen dat de uitlaat op de cilinder natuurlijk lekt dus hij heeft veel minder tegendruk,maar stationair slaat die af,en ik heb de stationaire naald helemaal ingedraaid en de gas kabel op de carburateur wat meer open gezet,maar lekker lopen doet die niet,volgens mij zijn het de zuiger veren ik heb zo ingedachten dat die geen kracht heeft om het mengsel aan te zuigen,alleen met op hoge toeren krijgt die een hoge eind kompressie waardoor die ogenschijnlijk goed loopt wat denken jullie ervan ? Nu was die flink warm en de kleur van de bougie was donker grijs op de elektrode was die mooi schoon de kleur was altijd al zo.

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 08 feb 2009 16:41

Beste alan,

Ik lees je reactie en ik gevoel in je eerste drie woorden enig denigrerens. Ik hoop dat je dat niet zo bedoelt.

Kan je vertellen wat je allemaal gesleuteld hebt, naast het ontkolen van je uitlaat. Daar zijn we ook benieuwd naar. En heb je ook de uitlaatpoort van je cilinder schoon en glad geschuurd ?

Mooi dat hij weer draait. Nu even een nieuwe (goede) uitlaatpakking afwachten. (Maak er even twee van een stukje karton. Morgen zijn de bromboeren dicht) Als hij nog goed loopt als hij echt dicht is. Hou je dan ook de uitlaat-dicht test ?

Je vermelding over zuigerveren is een misvatting. Die kunnen na 50000 km misschien minder zijn geworden. Maar dat zal nog niet aan de orde zijn. Als ook dat het verschil met nieuwe zuigerveren nou ook niet echt gevoelt wordt. En zeker niet in km p\u. [Ze gaan al gauw zo`n 66x per seconde heen en weer, dus het laat zich raden.]

In deze wacht ik je resultaten af,
Keeshaven

alan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor alan » 08 feb 2009 18:53

Ik net de cilinder erafgehaald,en de zuigerveren zaten vast in de zuiger en kon ze met grof geweld eruit halen de zuiger heeft een schaaf vlek en de cilinder want is glazig van kleur,die heb ik net even opgehoond zodat die een beetje ruwer is,morgen middag ga ik nieuwe pakkingen en zuigerveren halen,op de zijkant van de zuiger zat over de heele hoogte een zwarte vlek,dus de zuigerveren hebben toch kompressie doorgelaten,Van dat ''zo heren monteurs'' Is totaal niet verkeerd bedoeld maar door de opwelling en spanning wat ik zou aan treffen heb ik dit er zo uitgefloept sorry als ik iemand heb beledigd,ik zou het eerder als een compliment oppakken.

alan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor alan » 08 feb 2009 20:39

Hallo wat ik vandaag ook heb ondekt is dat als ik hem heb gestart en ik hou het gas in één stand dat die soms aan/uit wil, het is net of ik met de de uit knop zit te spelen.Duit dit op een ontsteking probleem?

alan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor alan » 09 feb 2009 20:32

is het mogelijk dat ik de ontsteking door meet,als dat kan hoe moet ik dat dan doen.

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 09 feb 2009 23:28

Beste alan,

Eerst even naar je bericht van zo 8-2-09
Als je een slijtplek op je zuiger hebt, moet je die plek wel eerst voorzichtig afvijlen met een sleutelvijltje.
De zwarte plekken moet je weg schuren met fijn waterproof schuurpapier. (nat)
En ook in de zuigerveer groeven.

Of je de ontsteking door kan meten is mij onbekend. Ik heb die zaak nog niet onderzocht. Maar ik begrijp dat er een elektronische schakeling in de bobine unit zit. En daar zal je niets aan door kunnen meten vermoedelijk.

Maar goed, ik heb het toch even ter hand genomen. En ik kon iets meten. Dat wil niet zeggen dat het iets is, maar er komt een waarde uit rollen.

De + op de bruine draad en de – op de bobine aansluiting. Dat geeft 909 Ohm.
De – op de bruine draad en de + op de bobine aansluiting. Dat geeft 909 Ohm.

De + op de bruine draad en de – op de lipcontact aansluiting. Dat geeft 743 Ohm.
De – op de bruine draad en de + op de lipcontact aansluiting. Dat geeft een oneindige waarde.

De + op de lipcontact aansluiting en de – op de bougie aansluiting. Dat geeft een oneindige waarde
De – op de lipcontact aansluiting en de + op de bougie aansluiting. Dat geeft 1774 Ohm.

Verder:
Dat aan en uit willen vallen gebeurd toch niet als hij nog koud is of net gestart ? Want dan is hij gewoon nog te koud.
Ik zou even een andere bougie proberen, als je het nog niet gedaan hebt. Wel graag een warme uitvoering. Een koude start minder goed.

Tot zover me best gedaan. Ik verneem het wel weer, met vriendelijke groet verblijf ik
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 10 feb 2009 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 10 feb 2009 14:57

Beste alan,

Ik was niet tevreden met de meetwaarden die ik gisteren opgenomen had. Het zou kunnen zijn dat er wat fout zat met die bobine-unit, die ik gemeten had.

Dus ik heb nu mijn eigen Tomos onder de loep genomen. Even de bobine gedemonteerd en opnieuw gemeten. Hieronder het resultaat, van een lopende Tomos.

10-02-09
Gemeten op de zwarte Tomos.

De + op de bruine draad en de – op de bobine aansluiting. Dat geeft 1477 Ohm.
De – op de bruine draad en de + op de bobine aansluiting. Dat geeft 1478 Ohm.

De + op de bruine draad en de – op de lipcontact aansluiting. Dat geeft 793 Ohm.
De – op de bruine draad en de + op de lipcontact aansluiting. Dat geeft een oneindige waarde.

De + op de lipcontact aansluiting en de – op de bougie aansluiting. Dat geeft oneindige waarde
De – op de lipcontact aansluiting en de + op de bougie aansluiting. Dat geeft oneindige waarde

Voor de goede orde: Als je meet moet de unit helemaal los gekoppeld te zijn.
Keeshaven

alan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor alan » 10 feb 2009 19:08

Nou dit vind ik nou echt top, bedankt.Wat betreft het zuigertje die weer als nieuw ik heb het met scotchbrit gedaan dat is die bruine schuurspons en met water erbij is die weer als nieuw ook de zuigerveer groeven heb ik met een zeer dun vijltje op geschoond ook de kleine bramen heb ik gebroken met hele fijne schuurpapier,dus nu nog opbouwen en alles door meten,nogmaals bedankt voor de info.

alan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor alan » 10 feb 2009 19:20

En ja het klopt wel wat je zegt,als die koud is begint die te pruttelen.En als die warm is,is het inderdaad weg.

alan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor alan » 10 feb 2009 21:34

Nog even 1 vraag over de membraam,als ik de inlaatspruitstuk in mijn mond doe en ik blaas erin komt er lucht doorheen,maar als ik er aan zuig mag er eindelijk geen lucht doorheen komen, klopt dit?

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 11 feb 2009 00:29

Waarde alan,

Ja, het zou zo moeten zijn, wanneer je aan een membraam zuigt er geen lucht mag komen. Want als je de membraam ook nauwkeurig bekijkt, dan zie je dat hij bij de randen van de doorganggaten geplastificeerd is.
Je kan begrijpen dat zoiets gedaan is om de afsluiting zo optimaal mogelijk te maken. [ Dus is het een precisie onderdeel ]

Nou is het zo, dat mijn membraam nou ook niet 100% afsluit. Doch of het een manco is, dat kan ik niet zeggen. Ik heb nog geen nieuwe in mijn hand gehad en kunnen testen.
Maar als ik weer eens in de shop kom, dan zal ik eens vragen of ik het mag testen.

Tot zover gemeld en nu … naar bed. De groeten
Keeshaven

alan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor alan » 11 feb 2009 18:59

Dus ga ik lekker een nieuwe kopen.Bedankt voor al je reactie's.

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 11 feb 2009 23:39

Beste alan,

Wil je het resultaat met een nieuwe membraam even weten, binnen dit artikel. Het is belangrijke info voor een iedereen. Inclusief mij zelf.

In afwachting op jou ervaring, verblijf ik met vriendelijke groet,
Keeshaven

alan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor alan » 13 feb 2009 20:40

Hallo,ik heb mijn membraam niet verwisseld want die was nog goed,Ik heb hem naar de brommerboer gebracht en die zei dat die nog goed was.Maar ik heb een volgend probleem,als ik de gaskabel helemaal ontspan en wil met de naald voor stationair toerental gaan draaien komt er geen verschil in toeren ik kan hem helemaal indraaien maar geen verschil in toeren,Morgen kijk ik even of het aluminium in de carburateur niet is afgesleten waar de naald op duwd.Vandaag heb ik het toerental met de gaskabel afgesteld en het brommertje draaid perfect,alleen als die stationair draaid rammeld het flink bij de koppling,ik heb ergens iets over de koppling gelezen maar kan het niet meer vinden op deze forum ook vind ik dat die te vlug naar de tweee versnelling schakeld.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
28 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen