• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Remmen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
TomosLuc18
Tomosforummer
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2008 16:18
Locatie: Voorschoten
  • Citeer

Berichtdoor TomosLuc18 » 17 jan 2009 17:03

Goedemiddag,

Ik had even een vraagje. Ik heb een tomos standard uit 2001 en ik kwam tijdens het afstellen van mijn voorrem erachter dat in de binnenkant mijn wiel (waar je remsegmenten op remmen zeg maar) een stuk uitgesleten was. +- halve mm. Rem segmenten zelf zijn nog in topconditie, heb ze even vergeleken met nieuwe uit de winkel. Nu was mijn vraag is er een manier waarop ik mijn tomos beter kan laten remmen zonder een nieuw voorwiel aan te schaffen of een schijfrem pas te maken?

Gr, luc
Setupje:
Cilinder: standaard (A5)
Kop: snor (gepolijst)
Carburateur: 15/15
Spruitstuk: ontgrensd
Uitlaat: standaard snel
TWV: voor 26 achter 24
Sproeier: 66
Snelheid: 50 Km/h
Omhoog


Gebruikersavatar
@lan
Tomos Supporter
Berichten: 307
Lid geworden op: 23 feb 2008 19:02
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor @lan » 17 jan 2009 17:37

Remreiniger gebruiken en nieuwe remschoentjes halen ?
EN kabel strakker aanspannen mocht je dat nog niet hebben gedaan.
toettoet
Omhoog

TomosLuc18
Tomosforummer
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2008 16:18
Locatie: Voorschoten
  • Citeer

Berichtdoor TomosLuc18 » 19 jan 2009 11:03

De huidige remschoentjes hebben dezelfde dikte als nieuwe dus dat zal weinig zin hebben om deze te vervangen. De kabel heb ik ook tot max gespannen. Het probleem is gewoon dat het wiel ingesleten is waardoor de remschoentjes weinig prip meer hebben.

Gr, Luc
Setupje:
Cilinder: standaard (A5)
Kop: snor (gepolijst)
Carburateur: 15/15
Spruitstuk: ontgrensd
Uitlaat: standaard snel
TWV: voor 26 achter 24
Sproeier: 66
Snelheid: 50 Km/h
Omhoog

Gebruikersavatar
sjaakvanvoorschoten
Diehard
Berichten: 1210
Lid geworden op: 15 mar 2008 01:49
Locatie: route 666
  • Citeer

Berichtdoor sjaakvanvoorschoten » 19 jan 2009 11:08

remt hij nog goed? anders kan ik er wel ff naar kijken (ik zie dat je in voorschoten woont :wink: )
dingen die ik verkoop
roze racer verkocht.
ik haat hitteband :(
motto voor het beunen:
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :)
Omhoog

Gebruikersavatar
@lan
Tomos Supporter
Berichten: 307
Lid geworden op: 23 feb 2008 19:02
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor @lan » 19 jan 2009 11:57

Agja als dat het echt is dan zou je toch echt nieuwe velgen moeten halen. Dan zit er niets anders op toch?

Want die remschoentjes zijn zo gebouwd dat als je remt, dat het volledige oppervlak van de schoentjes tegen de wand aankomen van de velg.

Jij zegt dat de velg is ingesleten, waardoor dus in principe niet meer het volledige oppervlak gebruikt kan worden om te remmen. Hetgeen waar jij nu dus last van heb. Nu rem je dus alleen met de 'uiteinden' van de remschoentjes wat niet genoeg remkracht levert.

Iemand anders een betere oplossing :') ?
toettoet
Omhoog

TomosLuc18
Tomosforummer
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2008 16:18
Locatie: Voorschoten
  • Citeer

Berichtdoor TomosLuc18 » 19 jan 2009 13:39

Kijk het zit zo hij remt wel, maar niet meer zo krachtig zoals hij zou moeten remmen. Dus dan wordt het idd denk even kijken voor een nieuwe velg.

@ sjaakvanvoorschoten: bedankt voor het aanbod man, maar ik denk dat het niet nodig is :).

Nou bedankt voor de reacties, van mij mag die dicht.

Gr, luc
Setupje:
Cilinder: standaard (A5)
Kop: snor (gepolijst)
Carburateur: 15/15
Spruitstuk: ontgrensd
Uitlaat: standaard snel
TWV: voor 26 achter 24
Sproeier: 66
Snelheid: 50 Km/h
Omhoog

Gebruikersavatar
sjaakvanvoorschoten
Diehard
Berichten: 1210
Lid geworden op: 15 mar 2008 01:49
Locatie: route 666
  • Citeer

Berichtdoor sjaakvanvoorschoten » 19 jan 2009 16:20

anders moet je even je segmenten opschuren. heeft dan ook de neiging om beter te remmen (bij mij dan :| )
dingen die ik verkoop
roze racer verkocht.
ik haat hitteband :(
motto voor het beunen:
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 jan 2009 18:29

Wat TS bedoelt is dat de remtrommel uitgesleten is buiten de maximale uitslag van de remschoenen. De nieuwe remschoenen komen gewoon niet meer bij de remtrommel. Helaas, maar enige oplossing is andere velg kopen (of remvoering opplakken)
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

TomosLuc18
Tomosforummer
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2008 16:18
Locatie: Voorschoten
  • Citeer

Berichtdoor TomosLuc18 » 20 jan 2009 11:33

heb idd al de remschoentjes opgeschuurd in de hoop dat ze hierdoor beter zouden aangrijpen maar het volgens mij toch gewoon het grootste probleem dat de trommelrem te ver uitgesleten is om nog voldoende grip te bieden.

Toch maar even kijken voor ander voorwiel.

Gr, luc
Setupje:
Cilinder: standaard (A5)
Kop: snor (gepolijst)
Carburateur: 15/15
Spruitstuk: ontgrensd
Uitlaat: standaard snel
TWV: voor 26 achter 24
Sproeier: 66
Snelheid: 50 Km/h
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 29 jan 2009 20:43

Waarde Forummer,

Ik zit dit artikeltje net te lezen. Maar als ik dit had (vroeger), dan nam ik een stukje plaatijzer van 1 mm en boog dat precies om het vlakke kontaktvlak heen. (Aan het eind van het remsegment) Dan komt het segment wat naar buiten. alsook dichter bij de remtrommel.
Het is toch simpel. En het werkte altijd.
En trommel ook uitschuren.

Mocht je het anders zien, ga je gang. Het is slechts een ouwerwetse truc.

Met vriendelijke groet verblijf ik
Keeshaven
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 29 jan 2009 21:24

Wat ik nog even toe wil voegen: de tip van C. van Klaveren is een hele goede en zeker het proberen waard. Ik ben vandaag ook bezig geweest met mijn rem. Mijn remschoentjes kwamen ook niet meer ver genoeg naar buiten dus ik wilde even kijken wat er aan de hand was. Waar ik achter kwam was dat de remhevel op het remanker (dat ijzer hendeltje/plaatje waar je remkabel aan vast zit) er verkeerd om op zat. Dit kan namelijk op twee manieren en bij de ene manier worden de segmenten maar een klein stukje uit elkaar gedrukt (dus ze grijpen nauwelijks aan) en op de andere manier kun je de rem erg ver inknijpen en gaan de segmenten dus ook ver uit elkaar waardoor hij goed aangrijpt. Ik weet natuurlijk niet of dit bij jou het geval is maar je kunt het even controleren voor de zekerheid.
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

TomosLuc18
Tomosforummer
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2008 16:18
Locatie: Voorschoten
  • Citeer

Berichtdoor TomosLuc18 » 29 jan 2009 22:28

@ Dhr. C. van Klaveren,

Dit ga ik zeker even proberen, Als het lukt is het mooi. Het is altijd nog een goedkopere oplossing dan een nieuw wiel. Bedankt voor de tip.

@ Tosser

De eerste keer dat ik mijn wiel terugmonteerde zat mijn remankertje idd andersom, hier was ik snel achtergekomen en heb hem weer omgedraaid. Toen heb ik een tijdje rondgereden maar toch was mijn rem niet helemaal in orde. Toen ben ik er dus achter gekomen dat mijn wiel aan de binnenkant uitgesleten was.

Ik laat nog wel even weten hoe het met de tip van de waarde heer C. van Klaveren verlopen is.

Groeten
Setupje:
Cilinder: standaard (A5)
Kop: snor (gepolijst)
Carburateur: 15/15
Spruitstuk: ontgrensd
Uitlaat: standaard snel
TWV: voor 26 achter 24
Sproeier: 66
Snelheid: 50 Km/h
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.