Berichtdoor C. van Klaveren » 31 jan 2009 11:53
Beste doopie2you,
Alle raadgevingen ten spijt (ze zijn niet verkeerd), concludeer ik al dat het veranderen van de membraam, (met goede bedoelingen) een onjuiste is. De fabriek maakt ze zo omdat ze zo het meest uitgebalanceerd zijn. Er hangt zoveel van af.
Je ondervind nu zelf de effecten van het verbuigen van het aanslag plaatje. Ik zal het uitleggen.
De membraamplaatjes kunnen nu verder open, dat is hartstikke mooi. Alleen ze gaan niet meer op tijd dicht. Gevolg: de brandstof wordt terug geblazen, de vullinggraad onder de zuiger is minder, c.q. het volume van het gasmengsel boven de zuiger is minder, er onstaat een kleinere explosie, resultaat vermogen verlies.
En wat er nog aan vermogen is, dat is slechts bij hogere toerentallen. (Gewoon omdat de membraam te lang open staat bij lage toeren en bij hogere toeren gaat het zweven, maar dan spelen er andere aspecten)
{Dat is hetzelfde als in vroeger tijden, de inlaatpoort naar beneden uit vijlen. Daardoor verloor je ook vermogen bij de lagere toeren}
Die membraam is een precisie onderdeel. De fabriek heeft dat ding tot in de treuren uit gedokterd. Koop een nieuwe.
Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar een betere membraan als de huidige Tomos uitvoering zal je moeilijk vinden. D`r is ook niet zo veel anders aan te construeren.
Mogelijk dat er anderen zijn die menen dat er betere bestaan voor de standaard Tomos cilinder. Ik wil het wel ervaren, maar dan moeten ze wel met keiharde bewijzen komen.
Verder las ik dat je constant 50 moet kunnen blijven rijden. [ Later zie ik weer 70 – 80 staan ] Een brom uitvoering rijdt van de fabriek uit toch zo wie zo 45 of zie ik dat nu verkeerd ? En het ATW, daar zou ik ook de fabrieks uitvoering voor nemen. ( 22t of misschien wel 24t )
Het terug gaan in de tandwiel maat zal weinig in maximale snelheid uit maken, omdat …. daar zie ik niemand over schrijven, maar het is wel een feit. Als je snelheid hoger wordt, dan neemt je luchtweerstand kwadratisch toe. Een simpele rekensom gerelateerd aan de werkelijkheid zegt ons. Om 50 te halen volstaat 2.4 Pk (mits goed afgesteld). Om 70 te halen moet je er 2 Pk bij hebben. En om 80 te halen moet je er alweer 2Pk bij hebben.
En dit allemaal met een rechtop zittend persoon en die een lichaamsgewicht heeft van 75 Kg.
Dus zo makkelijk gaat het niet, die snelheden halen.
En dan komt het aspect remmen nog in zicht. Als je 70 rijdt, dan rij je 20 meter per seconde. Hoeveel tijd denk je nodig te hebben om te stoppen ? Ik weet het ?
Die testen heb ik meerdere malen met mijn BMW uitgetest op de maasvlakte. Gewoon 140 rijden, dat is 40 meter per seconde. En dan vol in de remmen, ik heb er wel ABS op zitten. Wel, .... na 100 meter stond ik stil. Oftewel na 2½ seconde. Maar ik was wel een voetbalveld verder. Terwijl er twee grote schijfremmen op zitten.
Hoe denk je, dat het gaat met je Tomosje die 70 rijdt en er komt ineens een gladiool van rechts. Einde.
Mijn Tomosjes rijden 55 – 60 en te vaak heb ik al meegemaakt in Rotterdam, dat er een keurig persoon gewoon van rechts kwam en ik maar voorrang had te verlenen. Ik kan je melden dat het hachelijke situatie`s waren. En mijn Tomosremmetjes remmen echt, maar niet voor die snelheden. Maar goed het is maar dat je het weer verteld wordt.
Doe er je voordeel mee en met vriendelijk groet verblijf ik,
Keeshaven