Berichtdoor C. van Klaveren » 12 dec 2008 00:27
Beste TTpowah,
Ten aanzien van die olie lekkage ben je nog niet zo ver gegaan als ik zou willen. Maar we zijn op weg.
Als hij gelijk gaat lekken is dat mooi. Met rijden dan wel. Dat wil zeggen dat alle versnellings componenten dan draaien en de olie in de rondte gooien. (Dus hij lekt niet via een carterpakking)
Om het nader te weten te komen, kom ik terug op mijn woorden van gisteren. Alles schoonmaken en laten draaien. Kijk nu nauwkeurig waar de olie vandaan komt. Dan heb je het probleem te pakken. En dan hoeft het alleen nog opgelost te worden.
Mocht de olie langs (achter) het VTW via de aandrijfas naar buiten komen (VTW er af halen graag, want het gaat om precisie) dan is de opmerking van Marctraider over die opvulring wel een hele scherpe.
Voor de goede orde heb ik even de info er over opgezocht: Dat ding (de ring) heet officieel vulbus onder nr. 10209.077 bekend. En de keerring heeft de maat 35 x 47 x 7 en is bekend onder nr. 10036.62
Vervolgens 2e fase: Het start probleem.
Ik blijf bij mijn stelling dat je er een te kleine sproeier in hebt zitten. Maar dat is niet echt het probleem van het starten. Er is wat anders aan de hand.
Op een of andere manier komt er een heel klein beetje valse lucht om de hoek kijken. Dat kan op 2 manieren. [Ik ga er wel van uit dat je carburateur geheel in orde is en het spruitstuk geen schroefgaatje heeft voor een power …… waar een slecht schroefje in zit]
Die 2 lekpunten zijn:
1. Het rubber ringetje aan het eind van de knelflens van de carburateur. (Dat deel waarmee je hem op het spruitstuk schuift) Dat rubbertje kan iets in elkaar zitten. Of het rubbertje kan iets verdraait zijn. Het kan zijn dat je de carb. (door e.o.a. situatie of oneffenheid niet ver genoeg op het spruitstuk kan schuiven) Dan lekt hij geheid via de sleuf aan de onderkant van de klemflens.
2. De pakking van de deksel (waardoor de gaskabel gaat) van de carb. kan kapot zijn en daardoor valse lucht trekken. Natuurlijk kan er ook valse lucht komen via het gaatje van het schroefarmpje van de gaskabel, als die niet goed er in geschroefd zit.
Verder kan ik geen aanmerkingen maken over de carburateur aangelegenheid. Die ziet er gewoon standaard uit. Hoef je niets aan te doen, m.b.t. het starten. Kijk wel even naar de puntafstand van de bougie. Zet hem even voor de zekerheid op 0,45mm.
En als laatste info, heb ik even een stukje archief info hieronder gezet. [Neem er kennis van, ik heb er niets aan toegevoegd, zo ging het bij mij (sept 2005)]
Ik verkreeg ons Snor-Tomosje geheel standaard met sproeier 52 en de uitlaat met een S-bocht.
De uitlaat is vervangen door chrome Tomospijp met een dikke bocht.
Met Sproeier 52: Rijdt hij bij volgas [terwijl hij 4-takt (stottert)als een gek] 30Km/pu
Ik weet dat de sproeier te groot is. Dus .....
Als ik nu het luchtfilter er af haal loopt hij door naar de 35/36. Maar dan moet ik wel het gas doceren.
[Oftewel de juiste gasstand vinden die dit resultaat geeft]
Natuurlijk trekt hij goed weg met deze sproeier.
{Logisch want in beweging komen kost meer energie, dan in beweging blijven}
Met Sproeier 50: Start hij ook gewoon, maar hij komt wat moeilijker op gang.
Als hij koud is loopt hij ook niet door 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30. (Zonder te 4-takten)
Maar als hij na een paar minuten warm is, dan loopt hij in ene keer, zei het rustig aan, door naar de 37.
Als je dan nog het eigenlijke filter uit de luchtfilterkast haalt, loopt hij zelfs naar de 38.
Mogelijk dat de windrichting gunstig was. De andere kant uit liep hij 34 - 35.
(Dit alles over asfalt en de ketting juist gespannen, gecleand en geolied.)
Zo zie je, door er wat tijd in te stoppen en uit te zoeken wat voor sproeier(s) je nodig hebt voor een bepaald resultaat, kom je ver.
Ergo:
1e. Met slechts een "orginele" dikke chrome uitlaat. (Met een nieuwe pakking bij de
cil.) [Zodat hij niet lekt]
Apropo; Hou even je uitlaat dicht achter (terwijl de motor loopt). Dan moet hij afslaan. Doet hij dat niet, dan lekt de uitlaat ergens en zal `t resultaat nooit perfect zijn.
2e. De juiste sproeier er in gezet, die bij volgas de juiste lucht/benzine verhouding
geeft.
3e. De externe transmissie (ketting + tandwielen) 100% vetvrij maken, op de juiste
spanning zetten (2 cm op en neer). En olieën.
4e. Bandenspanning: voor 1.6 en achter 2.1
5e. Controleer of je wielen makkelijk draaien.
6e. De juiste carterolie in de juiste hoeveelheid in `t carter doen.
Om nu een nog beter beeld te krijgen heb ik een test gedaan met sproeier 54.
Resultaat: Hij start wel.
Hij komt moeilijk op gang. [4-takt als een gek]
Rijdt uiteindelijk 22 Km/pu.
Met het luchtfilter er af haalt hij moeilijk 28. [En hij blijft 4-takten]
Zo zie je maar hoe ongelofelijk het juiste brandstofmengsel middels de juiste sproeier is.
Op 10-10-05 opnieuw test gereden met sproeier 50.
Ik had de carburateur op de zaak Ultra-sonisch gereinigd. (kwam haast niets meer uit)
Nieuwe pakking gemaakt (van een melkpak) voor de gasschuifdeksel.
Luchtfilterkast er op. (zonder filter er in)
En … hij rijdt goed weg. [niet zo snel als bij sproeier 52] en neemt normaal over >> 2.
Als je wat minder gas geeft bij het wegrijden, gaat de overname >> 2 nog vlotter. (dan gas bij)
Maar hij loopt als een zonnetje, zo naar de 34 en verder door naar de 37 ………soms 38.
Tot zover mijn bijdrage in deze, ik hoop dat je er iets aan hebt.
Met vriendelijke groet verblijf ik,
Apropo: Die oude snorzuiger kan natuurlijk ook de oorzaak zijn. Als hij wat ruim in de cilinder loopt of op een andere manier lekt. Maar eerst zien of je nu tegen de oorzaak aangelopen bent.
Keeshaven