Pagina 1 van 2
Warmloper oorzaak?
Geplaatst: 05 okt 2008 16:34
door Erik
He, dit gaat misschien wel over een schakel, maar is in principe het zelfde.
Mijn schakel doet het dus al tijdje niet meer. Iig hier het verhaal,
Ik was dus op terugweg van school. Ik merkte dat hij soms happerde. dus reageerde niet echt goed en viel heeel kort uit nog onder het rijden.
Daarna, viel hij plots uit. Ik probeerde hem te starten en dat lukte. alleen ik kon mijn tzr50 alleen aan houden door mijn koppeling in te houden of hem in z'n vrij te zetten.
Toen ik hem die volgende dag probeerde te starten, starte hij gewoon ook niet meer. dus het klinkt gewoon alsof je hem aanrent terwijl het contact niet aan is.
(ja m'n accu is leeg)
maaaar,,, kan dit de oorzaak zijn dat hij niet meer aan gaat?
de cilinder ziet er perfect uit, geen krassen e.d
zuiger ziet er wel vreemd uit, hoewel hij wel helemaal egaal voelt. dus geen inkepingen ofzo.
Kan de zuiger de oorzaak hiervan zijn??

Re: Warmloper oorzaak?
Geplaatst: 08 okt 2008 16:52
door Erik
nja, omdat niemand reageerde heb ik de cilinder er weeer op gezet + carb. Het probleem is nu als ik hem probeer te starten dat hij als het waren benzine kotst... de hele uitlaat zat vol. ik weet echt niet wat ik moet doen om het ding weer rijdend te maken.
Kan dit zijn door mijn carb?
alvast bedankt
Re: Warmloper oorzaak?
Geplaatst: 08 okt 2008 17:23
door airsalsprinter
mijn broer heeft een motorhispania (zijn de zelfde blokken) en die hat een keer hetzelfde. de had zun tenk een keer los gehaald en daar zitte twee leidingen aan. als je die verkeerd om aansluit dan loopt op 1ofandere maneer je cilinder vol met benzine. dus nou moet je alle bezine toevoer loshalen, cilinder drooglopen, en dan de kabels anderzom er op doen. dan zou het weer goed moeten werken.
Re: Warmloper oorzaak?
Geplaatst: 08 okt 2008 17:25
door Erik
Thnx , Daar heb ik wat aan

ik kick dus wel me cilinder leeg, en dan sluit ik hem aan op andere rubbertje, echt super bedankt man

hopen dat dit het is
Re: Warmloper oorzaak?
Geplaatst: 08 okt 2008 17:28
door airsalsprinter
onder je tank zitten twee slangetjes die moet je gewon ff omsteken.
Re: Warmloper oorzaak?
Geplaatst: 08 okt 2008 17:40
door Erik
Ik heb het geprobeert , maar het is niet zo, ik heb hem wel goed aangesloten, kan het zijn dat ik bij het plaatsen van vlotterbakje of gasschuif iets verkeerd heb gedaan?
Re: Warmloper oorzaak?
Geplaatst: 08 okt 2008 18:02
door airsalsprinter
ow, das jammer. ik heb wel's gelezen dat iemand zun membram er verkeerd om in had gezet en toen liep zun cilinder ook vol. aan je cabr kan niet veel verkeerd zijn want dan zou i uit de cabr zelf moeten lekken.
Re: Warmloper oorzaak?
Geplaatst: 08 okt 2008 19:06
door Erik
membraam kan je niet verkeerd om zetten toch... ik bedoel ik heb 2 kleps, w8 hier is foto
http://link.marktplaats.nl/194692172
Re: Warmloper oorzaak?
Geplaatst: 08 okt 2008 19:37
door Ingmar.
mooie warm loper
ben je te snel weg gereden toen je blok nog koud was?
wat ook kan dat de cilinder te strak aangedraait was waardoor hij niet genoeg uitkon zetten
en de zuiger werd toen warm en zette uit maar sneller dan de cilinder oorzaak dit
Re: Warmloper oorzaak?
Geplaatst: 08 okt 2008 21:32
door Erik
Ik denk dat de warmloper niet de oorzaak is, de cilinder is nog helemaal perfect en zuiger is gewoon nog keurig glad, geen inhammen of gaten alleen uiterlijk vreemd. Dus ik heb de cilinder er weer op geknalt en alles weer der op.
Nou heb ik mijn 17,5 mm weer gemonteert, alles goed... alleen hij kotst nog steeds. Maar kan het nou zijn dat het membraam verkeert om zit zoals airsal sprinter zegT???
Re: Warmloper oorzaak?
Geplaatst: 10 okt 2008 17:06
door airsalsprinter
Hoe heb je hem nou gemaakt.
Re: Warmloper oorzaak?
Geplaatst: 10 okt 2008 17:42
door leerling1
vonkt ie wel?
Re: Warmloper oorzaak?
Geplaatst: 10 okt 2008 18:17
door Erik
Nou, ik heb nieuwe bougie, andere bougie dop en zuigerkop beetje bijgeschuurt + pakkingen erop gegooit, andere carb erop (wat ik dus denk... vlotterbakje bleek blijkbaar bij die andere hangen waardoor hele cilinder volstroomde.
maar nou rijd hij perfect.
Bedankt iedereen
edit: hij was trouwens gister zelfs in de fik gevlogen, dacht bijna dat mijn brommer dood was

Re: Warmloper oorzaak?
Geplaatst: 10 okt 2008 18:42
door Waldo
hoe heb je hem in de hens gestoken? of hoe is t gebeurt dan?
Re: Warmloper oorzaak?
Geplaatst: 10 okt 2008 19:01
door Ingmar.
Ik denk dat de warmloper niet de oorzaak is, de cilinder is nog helemaal perfect en zuiger is gewoon nog keurig glad, geen inhammen of gaten alleen uiterlijk vreemd.
kerel ho wacht
een warmloper heeft niet zomaar een naam
een warmloper hoeft geen schade aan zuiger of cilinder te geefen (krassen inhammen)
wat er gebeurt bij een warmloper is dat de zuiger teveel uitzet tov de cilinder waardoor hij vast komt te zitten dat zijn dus die verkleurde plekken
jezecht ook dat je hem weer inelkaar hebt gezet maar nog slecht rijd plaats eens nieuwe zuigerveertjes en haal een nieuw zuigertje dan zal hij al veel beter rijden
Re: Warmloper oorzaak?
Geplaatst: 10 okt 2008 20:02
door Erik
@ ingmar:
Hij reed eerst totaal niet en daarvoor reed hij goed tot dat stotteren

nou rijd hij en doet hij gewoon prima, schakelt goed over , geen haperingen ofzo. Dus dat lijkt me niet nodig,
Over die warmloper, dat wist ik nog niet dat het zo was. Maar het is niet nodig om de zuigerveren en zuiger te vervangen, die had ik al bekeken, en kost net zo duur als nieuwe cilinder.
Toch bedankt
@Waldo:
Tjah, ik weet dat ik nogal dom bezig was. het ging namelijk zo dat ik de tzr aanrende. aangezien geen e-start werkt.
EN de cilinder was vol met benzine, gevolg: zuiger pompt alle benzine uit de cilinder met hoge druk -----> met gevolg dat het over me hele tzr zit. Tevens had ik de bougie in de bobine gedaan, en NIET in de cilinder (heel erg dom ja) en die had ik tegen de cilinder aangehouden om te kijken of hij goed vonkte. -----> Vonkje + benzine = vlam
en toen stond tzr in de fik.
Ik dus gelijk tank eraf gooie in tuin. Daarna water gepakt en erover heen gesmeten. heb maar weer geluk gehad daarmee
Re: Warmloper oorzaak?
Geplaatst: 10 okt 2008 20:59
door Waldo
@ ingmar:
Hij reed eerst totaal niet en daarvoor reed hij goed tot dat stotteren

nou rijd hij en doet hij gewoon prima, schakelt goed over , geen haperingen ofzo. Dus dat lijkt me niet nodig,
Over die warmloper, dat wist ik nog niet dat het zo was. Maar het is niet nodig om de zuigerveren en zuiger te vervangen, die had ik al bekeken, en kost net zo duur als nieuwe cilinder.
Toch bedankt
@Waldo:
Tjah, ik weet dat ik nogal dom bezig was. het ging namelijk zo dat ik de tzr aanrende. aangezien geen e-start werkt.
EN de cilinder was vol met benzine, gevolg: zuiger pompt alle benzine uit de cilinder met hoge druk -----> met gevolg dat het over me hele tzr zit. Tevens had ik de bougie in de bobine gedaan, en NIET in de cilinder (heel erg dom ja) en die had ik tegen de cilinder aangehouden om te kijken of hij goed vonkte. -----> Vonkje + benzine = vlam
en toen stond tzr in de fik.
Ik dus gelijk tank eraf gooie in tuin. Daarna water gepakt en erover heen gesmeten. heb maar weer geluk gehad daarmee
Hahahaha, goed gedaan:P heeft tzr geen kickstart btw?

Re: Warmloper oorzaak?
Geplaatst: 10 okt 2008 21:06
door Erik
nope

E-start en loopstart

derbi's hebben kickstart.. tzr niet
Re: Warmloper oorzaak?
Geplaatst: 27 nov 2008 17:23
door C. van Klaveren
Waarde tomosgebruiker,
Ik zit toevallig deze middag jou verhaaltje te lezen en heb de volgende info.
Een zuiger schuur je niet bij, die schuur je af. En dat heeft alleen een negatief effect.
Als je cilinder volstroomt heb je een carburateur probleem, dat lijkt me toch logisch. Maar daar ben je al achter gekomen.
Perfect rijden met zulke herkenbare vastloop kenmerken op de zuiger is een misser van de bovenste plank.
Dan heb je helaas te weinig ervaring. Doe nu als nog enige ervaring op door de gesmolten aluminium plekken op de zuiger weg te halen met een sleutelvijltje. Dat is beter voor je zuiger i.v.m. een volgende vastloper.
Verder begrijp ik dat je je Tomosje niet aan de praat krijgt, middels aantrappen. Wel,.... als je de carb. goed afgesteld hebt, dan doet hij het ALTIJD in 2 trappen.
Begin eens om een gewone carb. er op te zetten en het gewone luchtfilter. Doe je ook ervaring op.
[Ik heb daar een stukje over geschreven hoe ik het de laatste keer deed. Is in FAQ gezet]
Als je hem dan boven de 60 km hebt rijden (met de gewone carb.) begin dan eens aan een grote carb.
Tot zover even gereageerd,
In afwachting van goede resultaten verblijf ik met vriendelijke groet,
Re: Warmloper oorzaak?
Geplaatst: 27 nov 2008 18:04
door Erik
Ehm bedankt voor je reactie, maar ik geloof dat je het niet helemaal begrijpt.
Het is namelijk geen tomos maar een Schakelbrommer TZR 50. Dat is totaal iets anders, die heeft geen kickstart of iets dergelijks, alleen een LOOP start en een e-start die niet werkt. Deze heb ik ook al verkocht, maar deze "oh zo duidelijke" vastloopkenmerken lijken mij toch echt NIET...
Dit vooral omdat de cilinderwand perfect was en de zuiger echt minimale schade had. die schade was zelfs zo klein dat je het al niet kon voelen of er krassen of iets zaten.
Bovendien lag het probleem niet bij de cilinder. Zeer waarschijnlijk lag het aan de bougie.
En afstellen kan ik wel, ik heb genoeg ervaring met schakels nou dus dat is ook geen probleem meer.
De schakel reed wel degelijk perfect daarna, het is jammer dat ik geen filmpje meer heb.
Toch bedankt dat je de moeite heb genomen om mij hierbij te helpen.