Pagina 1 van 1
vragen..
Geplaatst: 11 jun 2008 21:53
door koena3
men setup is,
proma uitlaat
snor carb.
weet net wat voor pet,er staat op:tomos a
en ik heb nou sproeier 49,dat is toch de kleinste voor dell. carberteurs
en ik rij nou zonder dat gaas ding omdat hij dan helemaal veel lucht tegen hield. en dan verzuipte
is dat een filter of wat. en ik zit er over na te denken om de luchtfilter doos weg te doen omdat dat veel makkelijker demonteren is met de carb.,anders moet heel je blok eraf
dus mijn vragen zijn:
wat is de kleinste maat voor dellorto carb.(zit er een grote of een kleine sproeier in,welk type)
waar zit de luchtschroef op die carb.
Re: vragen..
Geplaatst: 11 jun 2008 22:08
door Mc. Sim
Voor een tomos is 14/9 de kleinste en er zit geen luchtschroef op een dell'orto sha carb.
Re: vragen..
Geplaatst: 11 jun 2008 22:15
door Renault
luchtfilter zit er niet voor niets; om de troep uit de lucht te filteren beter houd je die er wel op. Wat vind jij trouwens verzuipen, want dat lijkt mij wel overdreven gezien de setup

Re: vragen..
Geplaatst: 11 jun 2008 22:43
door koena3
heb donkerbruine bougie
en als je rijdt en choke indrukt en dan slaat hij af.. en moet ik 20 x kicken om hem weer aan te krijgen,en dat ding lijkt mij niet zoveel lucht te filteren,maar dan doe ik wel dat ijzere ding erop en die flens, maar de doos niet
en er lekt bij mij olie(het is zeker olie!!)
aan de bovenkant bij de cilinder,als hij rijdt begint hij daar te lekken,zit al nieuwe pakking op
Re: vragen..
Geplaatst: 11 jun 2008 23:00
door PimW
heb donkerbruine bougie
en als je rijdt en choke indrukt en dan slaat hij af.. en moet ik 20 x kicken om hem weer aan te krijgen,en dat ding lijkt mij niet zoveel lucht te filteren,maar dan doe ik wel dat ijzere ding erop en die flens, maar de doos niet
en er lekt bij mij olie(het is zeker olie!!)
aan de bovenkant bij de cilinder,als hij rijdt begint hij daar te lekken,zit al nieuwe pakking op
Dat zal mengsel zijn die tussen je kop en cilinder lekt. (In je mengsel zit ook olie

) Als jij zegt dat je net een nieuwe pakking gemonteerd hebt zal je je kop niet kruislings aangedraait hebben of je kop is scheef.
Dat je zonder filter wilt rijden moet je zelf weten, ik raad het af want hij zit er om troep uit je cilinder en blok te houden. Zonder zal je blok een stuk minder lang meegaan...
Daarnaast wil ik je (nogmaals) vragen wat duidelijker te typen. Misschien is het een goed idee om eerst voor jezelf helemaal duidelijk te bedenken wat je nou eigenlijk wilt weten en het daarna te typen. Op deze manier is het een warboel van info waardoor het heel moeilijk is om je te helpen.
Re: vragen..
Geplaatst: 11 jun 2008 23:14
door koena3
het komt uit het gat van de carter(waarom zit die er eigenijk) niet uit de cilinder,dat is zeker!
en daar komt echt niet zoveel stof,maar wat is nou de kleinste sproeier'?'
Re: vragen..
Geplaatst: 11 jun 2008 23:16
door PimW
Om je even uit de waan te helpen: Er horen geen gaten in je carter te zitten...
Wat de kleinste maat voor dellorto sha carburateurs zijn kan ik je niet zeggen.
Re: vragen..
Geplaatst: 12 jun 2008 11:19
door koena3
in je carter kap,en dan links boven en rechts onder zit een gat. daar komt de olie vandaan.
Re: vragen..
Geplaatst: 12 jun 2008 11:34
door PimW
Het enige dat ik kan verzinnen zijn de aftap- en vulgaten. Hier zitten boutjes in en als ze lekken moet je het pakkinkje checken. Heb je dit al gedaan en het draad in de gaten is ook nog goed, dan kan ik alleen bedenken dat je er wat vloeibare pakking tussen moet smeren...
Trouwens je posts zijn een stuk begrijpelijker nu

Re: vragen..
Geplaatst: 12 jun 2008 11:41
door koena3
maar het is zo vaag. de olie komt uit het gat bij de carterkap(rechtsboven) en het is als hij aanstaat,dan gooit hij denk ik zelf de olie omhoog dmv. de tandwielen en dan beginthij te lekken,want ik zou het anders neit weten.
maar dat piepend geluid bij de tomos,dat is de koppeling als daar olie op komt,dan begint hij als een gek te slippen toch
en mijn tomos reageerd neit op de stationair schroef en gas werkt sinds gistere ook niet,zat met de choke te prutsen dus dan zal het daar wel aan liggen,maar waarom reageert hij neit op de statio schroef niet?
Re: vragen..
Geplaatst: 12 jun 2008 11:58
door Marctraider
Nee hoor de ATF olie zit door bijna heel het blok, behalve in de krukaskamer etcetera. Ook de koppeling is dus week van de olie (Als het goed is tenminste). En als je brommer aanstaat kan het idd zo zijn dat er olie omhoog spat maar vind het vreemd dat het rechtsboven je carterkap komt. Daar kan ik idd alleen het vulgaatje bij voorstellen. En die zit normaal gesproken afgedicht met een schroef + afdichtingsring (of iets dergerlijks) Zelfs al zou die schroef los zitten kan het er bijna niet uitlopen. Niet zo 1 2 3.
Re: vragen..
Geplaatst: 12 jun 2008 12:11
door PimW
Maak anders even een foto van jouw carter en vooral waar je denkt dat de olie vandaan komt...
Re: vragen..
Geplaatst: 12 jun 2008 12:11
door koena3
en waar is die schroef voor die in je luchtfilter kelk zit?
en waarom reageert mijn stationairschroef niet?
Re: vragen..
Geplaatst: 12 jun 2008 12:17
door Marctraider
Als je zelf een beetje onderzoekt kan je er zo achterkomen. Kijk eerst of de stationairschroef de gasschuif wel ophoog drukt...
Re: vragen..
Geplaatst: 12 jun 2008 13:05
door shadowranger
Voor zover ik je probleem kan begrijpen: Je tomos start dus wel (jij denkt dat ie verzuipt, maar ik denk dat het mengsel te schraal is door een lekke keerring achter de ontsteking en/of koppeling), je bougie is donkerbruin. Heb je er al langer mee gereden of niet? Prestatieverlies door keerringen die kapot zijn is al vaker besproken.
Rijden zonder luchtfilter is niet verstandig, je vernielt uiteindelijk je motor ermee. Overigens heb ik even gezocht, maar de kleinste sproeier is 35 voor SHA carburateurs. Jouw tomos moet met een standaard setup sproeier 50 hebben. Dus ik zou niet veel kleiner gaan. Kijk anders even
hier. Daar staat het eea over SHA carburateurs, maar ook andere Dell'orto carburateurs.
Vwb je lekkage van het carter, die ontstaat bij een pasbus rechtsboven bij de cilinder? Dan denk ik dat je een nieuwe pakking moet monteren en de bouten kruislings aandraaien, net als die van de cilinder. Begin vooraan bij de cilinder, dan de 2 achteraan vervolgens onderaan 2 en tot slot de 2 bovenste. Eventueel kun je wat ATF aan de pakking smeren (dun en niet teveel) zodat deze zich wat beter zet. Na een ritje alles nog eens nalopen of er iets los is gelopen. Denk eraan dat je de bouten niet dol draait.
Re: vragen..
Geplaatst: 12 jun 2008 13:41
door PimW
en waar is die schroef voor die in je luchtfilter kelk zit?
Als je de luchtinlaat inkijkt zie je in je carb indd een schroef zitten, rechts boven. Deze schroef zit er als scharnierpunt van de choke en om het veertje vast te houden. Dit is dus geen afstelschroef.
Als jij aan je stationairschroef zit, verwacht je dan meteen resultaat of laat je hem even draaien? Wanneer je deze afstelt duurt het namelijk even voordat de motor erop kan reageren.
Re: vragen..
Geplaatst: 12 jun 2008 13:51
door koena3
ik denkd at hij valse lucht krijgt via de keeringen,omdat deze 2 weken geleden eruit lagen en ik heb ze ergewoon terug in getikt. maar om die keeringen te vervangen,moet dan heel men blok uitelkaar of alleen aan de zijkanten(zitten de keeringen aan de krukas kant of aan de versnellingsbak,onsteking kant,want dan hoeft niet heel mijn blok open.
Re: vragen..
Geplaatst: 12 jun 2008 14:30
door PimW
Damn, ja dat zal je probleem zijn. Als je een keerring er eenmaal uit hebt moet je hem ook vervangen.
In de faq staat precies uitgelegd hoe je dit doet.
Re: vragen..
Geplaatst: 12 jun 2008 14:48
door koena3
thanks
wel balen zeg.. ik heb tot nu toe eigenlijk alleen maar problemen gehad. maar ben er nou 140 euro aan kwijt,en dat zijn dan 2 tomos,1met keteken en loopt dus ik ben blij,want als ik hem nou verkoop maak ik zeker winst.
maar ben nou dat ijzere filter kwijt.hoeveel kost dat eigenlijk in de winkel, want mischien kan ik die dan ook in de kelk doen van men mtx ,24mikuni en daar is die kelk veel te groot,en mijn monoveer zit in de weg.
Re: vragen..
Geplaatst: 15 jun 2008 14:15
door koena3
het waren niet de keeringen
die 2 ringetjes ehbben we wel weer 10 euro gekost marja..
het was de choke,die stond helemaal open
zal wel ff foto maken voor de duidelijkheid