Pagina 1 van 1
Het koppel vergroten
Geplaatst: 30 sep 2007 17:19
door C. van Klaveren
Geachte Forum Lezers,
Is er iemand die de kennis heeft hoe ik het koppel kan vergroten ?
Voor de goede orde zei gemeld:
Ik rij met de standaard Snor Cil. en zuiger, een Bromkop, imitatie bromuitlaat, 12 mm Carb, Spruitstuk zonder prop en het luchtfilter en elekt. perfect afgesteld.
ATW is 26. Het geheel loopt goed en trekt goed, zingt op volle snelheid. [52 - 54]
In afwachting van jullie kennis verblijf ik
Geplaatst: 30 sep 2007 18:29
door flopper
search: koppelingsveren inkorten, vind je het wel.
Geplaatst: 30 sep 2007 18:40
door sicktuning
en tecno cc uitlaat
Geplaatst: 30 sep 2007 21:15
door IxilTomos
Nee mensen.. C. van Klaveren voert op door enkel originele Tomos onderdelen te gebruiken en/of aan te passen. Een hele kunst opzich moet ik zeggen, maar inderdaad, het koppel vergroten doe je door o.a. de koppelingsveren in te korten, het achtertandwiel groter te maken, of het voortandwiel kleiner te maken.
Geplaatst: 30 sep 2007 22:04
door Volty
Koppelingsveren inkorten op een vrij standaard setup? Die veren kort je alleen in als de tomos steeds buiten de powerband valt met optrekken.. wat ik dus niet opmaak uit de openingspost.
Zit er een zuiger met sleuven in? Dat helpt ook al aardig.
En anders een voortandwiel kopen wat 1 tandje kleiner is, of een groter achtertandwiel.
Geplaatst: 30 sep 2007 22:22
door Vuile Beunkoe
Nee mensen.. C. van Klaveren voert op door enkel originele Tomos onderdelen te gebruiken en/of aan te passen. Een hele kunst opzich moet ik zeggen, maar inderdaad, het koppel vergroten doe je door o.a. de koppelingsveren in te korten, het achtertandwiel groter te maken, of het voortandwiel kleiner te maken.
gelul, met al die dingen blijft je motorvermogen toch echt hetzelfde hoor
je zou moeten denken aan meer mengsel erin proppe, en uitlaatpoort tot 67% vd poortmapbreedte maken. Dit icm leuke uitlaat (tecno cc ofzo) zorgt voor meer koppel
Geplaatst: 30 sep 2007 23:34
door C. van Klaveren
Geachte Forum Lezers,
In reactie op jullie info het volgende. Ter extra verduidelijking van mijn (koppel)vraag laat ik weten, dat het mij om te doen is om meer kracht bij lage toeren uit mijn blokje te halen. [En dat bij min of meer normale Tomos spullen ]
Dus inkorten van de koppelingveren gaat voorbij aan mijn wens. ( Hij rijdt langer door in z`n eerste versnelling en nog wat andere dingen die ik niet prefereer)
Met een kleiner Voortandwiel of een groter Achtertandwiel bereik ik dat mijn Snorretje sneller optrekt, doch dat was mijn vraag niet.
Koppel haal je mijn inziens uit het zo volledig mogelijk vullen van je cilinder met brandbaar gas en dat tot volledige ontbranding te brengen.
[ Ter algemene kennisgeving het volgende: Een viertact motor met 2 kleppen levert altijd meer koppel als een motor met 4 kleppen. (Maar door die 4 kleppen maakt hij meer toeren en bereiken ze weer een hoger vermogen)
Maar door de 2 kleppen komt het brandstofgas beter tot volledige ontbranding, gewoon omdat het verbrandingsmoment veel langer duurt.]
Ik heb geen sleuven in de zuiger. (zit nog gewoon de Snorzuiger in)
[ Daar heb ik ook nog een vraagje over. Is er ergens een foto van een Bromzuiger met de sleuven. En hoe groot en waar zitten precies die sleuven (de positie op de zuiger vanzelfsprekend , gemeten vanaf de boven en onderkant van de zuiger, de afstand naar de pistonpen)] {Dat ze aan de inlaatkant zitten is mij bekend}
Kan er ook precies verteld worden wat het verschil is tussen het rijden met een Bromzuiger en een Snorzuiger.
In afwachting verblijf ik
Geplaatst: 30 sep 2007 23:49
door C. van Klaveren
Geachte Forum Lezers
Ik denk ook zoals Hellracer meld. Er moet meer gasmensel in en inderdaad je uitlaat breder maken.
Niet hoger, want dat is mij uit m`n jeugd bekend.
Je verloor je koppel met je uitlaat omhoog te vijlen. (Liep je Puch/Tomos eindeloos door in zijn toeren (en 1e versn.) en als je dan overschakelde naar z`n 2e versn. storte hij gewoon in.)
De uitlaatpoort op een breedte maken van 67% heb ik wel eens meer gelezen. (Die kennis had ik al maar toen was ik nog niet met dat item bezig)
Kan het zijn dat die 67% breedte van info over de kreidler cilinder komt ?
Het is mogelijk dat, voor ik verder ga, eerst een 2mm dikke voetpakking maak en die er onder leg.
In verdere afwachting verblijf ik
Geplaatst: 01 okt 2007 00:11
door poekelen
67% is een algemene regel bij 2 tak cillinders.
lees dit maar eens door
http://www.tomosforum.nl/tutorials/opvo ... _tact.html
Geplaatst: 02 okt 2007 08:25
door Techneut
Geachte C. van Klaveren;
De uitlaatpoort verhogen geeft inderdaad wel meer vermogen op hoger toerental, maar het koppel zal er alleen maar door zakken. Het verbreden van de uitlaatpoort heeft hier wel enig effect op, maar niet meer dan enig.
Het tomosblok met membramen is origineel ontworpen met 2 sleuven in de zuigerwand aan de inlaatkant. Dit zorgt ervoor dat de inlaat niet afgesloten word als de zuiger omlaag komt. De inlaatpoortsturing word in dit geval helemaal overgelaten aan de membramen. Dit geeft op zijn beurt een veel hogere vullingsgraat en zowel koppel als vermogen zal toenemen.
Ik zou u de maten wel door kunnen geven, het is echter zo dat een standaard tomos zuiger met sleuven aan de inlaatkant weinig kost en een hoop moeite bespaard.
Wat uw laatste bericht betreft; een dikker voetpakking schuift de hele cilinder omhoog. Dus niet alleen de uitlaatpoort, maar ook de spoelpoorten. Dit brengt de stroming boven de zuiger in de war, en elk positief effect van het verhogen van de uitlaatpoort zal hierdoor teniet gedaan worden.
Met vriendelijke groeten:
Techneut
Geplaatst: 05 okt 2007 23:42
door C. van Klaveren
Geachte Techneut
Zeer bedankt voor je schrijven. Ik zal er mijn voordeel mee doen.
Als het bij mij goed zal werken zal ik bij moeders ook de extra poorten in werking laten treden.
Verder heb ik het idee dat het toerental van mijn SnorTomos niet verder komt dan dat toerental wat de snelheid van 45 Km teweeg brengt. (Met ATW 33] en [ Een standaard cilinder en Snorzuiger ] (50 - 52 Km met een ATW 26)
Misschien zie jij het anders.
Met dank verblijf ik