Pagina 1 van 1
vliegwiel in het rond
Geplaatst: 25 sep 2006 23:35
door rens_k
heej, ik wou mn ontsteking afstelle(elektrisch) maar ik kon niet zo goed zien waar nou dat indicatie puntje zat, dus ik wou het vliegwiel eraf halen, maar lukte me niet dus ik deed de grondplaat maar van de ene naar de andere kant, nou hij was afgesteld, ik start um nog een keer om te teste, halverwege vliegt mn vliegwiel ineens weg tege de grond omhoog en tege de muur, maar hij ziet er niet kapot uit, ik er trug op gezet, en mn tomos begon heel raar te doen, allemaal heel hard trille, echt gwoon schokke en hij trok ineens als de tering, en daarna ik reed een test rondje, hoorde ik krkkrkrkrk, en ik stopte maar en toen viel ie uit, toen ik naar huis weer dat vliegwiel los, en nu had ik m dr trug op gedaan en doet ie niets meer, ik weet ff niet meer waar ik het aan ligt, hopelijk tog niet de koppeling he? alvast bedankt ps. na een paar keer kicke komt er soms een klap uit de uitlaat
Geplaatst: 26 sep 2006 07:52
door Vuile Beunkoe
ontsteking is kapot, vliegwiel in onbalans en ik zou het niet gek vinden als je krukas dat ook is...
je moet er ook een spietje tussen doen en een moer erop

Geplaatst: 26 sep 2006 09:30
door ex-gast
"me vliegwiel vloog tegen de grond en tegen de muur" ....... is mijn koppeling kapot ???
nee je vliegwiel miss ? idd wat hierboven gezegd word vliegwiel uit onbalans , mogelijk een scheur in de magneet waardoor hij slecht vonkt
en als je het helemaal hebt verneukt dan kan je krukas ook kapot zijn
ontsteking vervroeg je zo : vliegwiel er af halen de 3 schroefjes los halen grondplaat met de klok mee draaien 3 schroefjes weer vast en dan vliegwiel MET spie en borgmoer weer vast zetten
ik hoop dat er niet te veel schade is
Geplaatst: 26 sep 2006 12:04
door rens_k
wat is een spie? jullie zijn wel heel sarcastisch he jongetjes, kunne jullie dat niet wat aardiger zegge, ik vraag ook alleen maar iets ik zeik je tog niet af of wel dan
Geplaatst: 26 sep 2006 12:32
door Vuile Beunkoe
spie is een halve maan vormig dingetje, wat er tussen je krukas en vliegwiel hoort.
sorry hoor maaar heb je enig idee wat voor krachten er spelen? Wees blij dat je nog leeft.

Geplaatst: 26 sep 2006 14:15
door rens_k
ja ik weet hoe hard zo'n ding kan aankome ja haha:P maarre dus niet tusse de onsteking en het vliegwiel dat maandvormig dingetje, want de onsteking heb ik er niet af gehad, en toen ik hem had afgesteld trok ie echt hard en had ie echt hele hoge toeren en hij hield tegen zeg maar, alvast bedankt
Geplaatst: 26 sep 2006 17:06
door ex-gast
hahahhah ik bedoelde nix verkeerds alleen vond het wel grappig
maar goed
je hebt je krukas die steekt aan de zijkant van je blok uit
ziet er uit als een metalen pen daaraanvast zit je vliegwiel
om de verbinding tussen die pen van de krukas en het vliegwiel bewegingsvrij te houden zit er een spie tussen
grote kans is dat omdat je vliegwiel er af gevlogen is je spie ook weg is
ook al is het vliegwiel nog goed wil niet zeggen dat je ontsteking nu op tijd staat omdat de spie de correcte timing forceerd
als de spie weg is zou je je vliegwiel zelfs zo kunnen zetten dat de brommer achteruit kan rijden*
*(een tomos kan niet achteruit rijden omdat bepaalde delen in de versnellingsbak van een tomos niet achter uit KUNNEN draaien)
bijvoorbeeld de meeste schakelbrommers kunnen dit wel
om het overzichtelijk te houden dit ga je doen :
*je blijft van je ontsteking af
*je kijkt of de spie nog in je krukas "pen" zit
*je controleerd je vliegwiel op scheuren in de magneten
*je probeerd alles (eventueel na vervanging) weer goed vast te zetten
klaar
Geplaatst: 26 sep 2006 19:10
door rens_k
nou die spie zit er denk niet in, maar hij start ook niet meer dus da kan tog nie aan die spie ligge of wel dan?
Geplaatst: 26 sep 2006 23:35
door ex-gast
jahwel want de spie is er oa voor dat de timing een heel eind in de juiste richting staat
zonder spie zoals ik hier boven zij start je brommer mogelijk niet
dus eerst ff een spie halen !
Geplaatst: 28 sep 2006 17:03
door shadowranger
Rens-k kan beter eerst een cursus gaan volgen. "Hoe sleutel ik veilig en verantwoord".
Sorry hoor maar bij alle topics die ik van hem lees krijg ik de indruk met een noob te maken te hebben. Zoeen die eerst doet en dan pas vraagt als de boel stuk loopt!

En da's niet om af te zeiken, maar realistisch geredeneerd.
Geplaatst: 28 sep 2006 19:18
door Vuile Beunkoe
achja niet iedereen is zo pro als wij

Geplaatst: 28 sep 2006 19:52
door rens_k
ja want als ik een pro was, dan vroeg k jullie ook niks he
Geplaatst: 29 sep 2006 01:13
door ex-gast
ach je leert er van de eerste cilinder die ik ging "tunen" was ook geen suc6
dan hebben we het over 8 jaar geleden maar ik heb er wel van geleerd
ik had ook niemand gevraagt hoe het moest
gewoon boor 15 door de uitlaat heen gedrukt
liep er niet beter op maja aldoende leert men