Pagina 1 van 1
4 polige spanningsregelaar zonder e-start
Geplaatst: 17 jul 2024 16:21
door DaanA35
Goedemiddag,
Ik ben bezig met het op orde maken van de elektra van een Tomos van een vriend en hij heeft een Quadro e-start uitvoering. De e-start zit er inmiddels niet meer op en de accu ook niet. Die hoeven er ook niet terug op.
Nu is de spanningsregelaar vervangen door de onderstaande:
https://www.tomos-parts.nl/spanningsreg ... 35-4-polig
Ik snap nu alleen niet meer of deze spanningsregelaar wel goed aangesloten is. Ik heb onderstaand een foto toegevoegd van hoe het nu is aangesloten.
Hier de aansluiting van onder naar boven op de foto:
- Eerste aansluiting is direct verbonden met de gele draad uit het blok en gaat vanaf de spanningsregelaar direct naar de lichtschakelaar
- Tweede aansluiting is simpelweg verbonden met het frame
- Derde aansluiting is de witte draad die direct is verbonden met de rood-witte draad uit het blok
- Vierde aansluiting zou de DC uitgangsspanning moeten zijn maar dat heeft deze spanningsregelaar niet.
Nu vraag ik me af wat de spanningsregelaar nog doet. Zijn de gele draden op de eerste aansluiting de output van de spanningsregelaar en de witte draad op de derde aansluiting de input?
Ik heb ook de spanning gemeten op de eerste aansluiting en die is ongeveer 14.5V bij laten we zeggen halve toeren. Vind ik nogal hoog en de lampen zijn ook doorgebrand na het vervangen van de spanningsregelaar.
Weet iemand of de boel op deze manier goed is aangesloten?
Alvast bedankt!
Daan
Re: 4 polige spanningsregelaar zonder e-start
Geplaatst: 18 jul 2024 08:37
door fons716
Op de onderste aansluiting heb je nu 2 gele kabels zitten, daar mag maar 1 gele op....dus eentje eraf halen en op derde aansluiting aansluiten.
Dan meten of er 12 volt ac naar de lichtschakelaar gaat.....anders de 2 gele wisselen.
Je blauwe draad op nr 4 moet dan samen met geel die naar de lichtschakelaar gaat.
rood-wit gebruik je niet op deze spanningsregelaar.
Re: 4 polige spanningsregelaar zonder e-start
Geplaatst: 18 jul 2024 11:27
door fons716
En de pluskabel die op de accu zat afplakken zodat hij geen sluiting kan maken.
Re: 4 polige spanningsregelaar zonder e-start
Geplaatst: 20 jul 2024 18:42
door DaanA35
Ik heb het nu als volgt aangesloten:
- De onderste eerste aansluiting is verbonden met de gele kabel uit het blok
- De tweede aansluiting is nog steeds aarde
- De derde aansluiting zit de gele kabel van de verlichting op samen met de blauwe
Ik heb gemeten wat de spanning was op de aansluiting van de verlichting en als ik gas gaf dan steeg hij omhoog tot 18 volt. Daarna heb ik de derde en eerste aansluiting omgewisseld maar dat gaf hetzelfde resultaat. Is dit het teken dat de spanningsregelaar kapot is?
Re: 4 polige spanningsregelaar zonder e-start
Geplaatst: 20 jul 2024 19:17
door fons716
Die 6 volt te veel hoort via de aarde te verdwijnen, als de aarde-massa goed is op de spanningsregelaar dan is de spanningsregelaar dood.
Als je nog een oude 3 polige 12v 60 watt spanningsregelaar hebt kun je die ook gewoon gebruiken, rij er zelf ook mee.
Re: 4 polige spanningsregelaar zonder e-start
Geplaatst: 21 jul 2024 13:38
door DaanA35
Zou het ook aan het aardcontact kunnen liggen van de grondplaat van de ontsteking? Dit heb ik nog niet gecontroleerd maar de ontsteking doet het verder prima dus het lijkt me ook niet dat het aan de grondplaat ligt.
Re: 4 polige spanningsregelaar zonder e-start
Geplaatst: 25 jul 2024 14:26
door DaanA35
Ik heb de nieuwe regelaar aangesloten en als ik de spanning meet op de uitgang van de regelaar als de lampen niet aangesloten zijn loopt het alsnog op tot meer dan 20 volt. Als ik de verlichting aansluit komt er niet meer dan 4 volt uit.
Heb ik nou weer een kapotte regelaar gekregen? En kan het zijn dat de Tomos niet genoeg vermogen opwekt voor de verlichting?
Re: 4 polige spanningsregelaar zonder e-start
Geplaatst: 25 jul 2024 17:08
door DaanA35
Ik heb ondertussen een andere spoel gemonteerd en hier gebeurt precies hetzelfde mee. Als ik alleen de achterlamp aansluit dan brand hij redelijk fel maar als de voorlamp erbij komt dan is het bijna niks meer. Het voltage op de uitgang van de regelaar zakt ook gelijk naar bijna 0 volt als de lampen aan gaan.
Re: 4 polige spanningsregelaar zonder e-start
Geplaatst: 25 jul 2024 19:30
door fons716
Je hebt neem ik aan toch een 4 spoels ontsteking, die heeft 3 spoelen in serie voor de verlichting....dus een andere spoel gemonteerd?? of de hele ontsteking vervangen.
Maak een extra aarde kabel van het blokje naar het frame.....waar het blokje tussen het frame zit is vaak behoorlijk verroest en de 3 blok bouten maken geen goede verbinding in het gat wat door het blokje loopt, gaten zijn ook ruimer dan de bouten dus dat is geen goede elektrische verbinding.
Re: 4 polige spanningsregelaar zonder e-start
Geplaatst: 27 jul 2024 12:45
door shadowranger
Ik lees in het begin dat er een 4-spoels ontsteking in zit en dat het een ex e-start betreft.
Op de foto zie ik de gelijkspanning nog aangesloten (rood-witte draad via stekker naar witte draad op regelaar. Als je geen e-start en accu hebt aangesloten, mag de rood-witte draad niet meer aangesloten zitten (of het moet een originele spanningsregelaar voor DC systemen zijn). Jouw spanningsregelaar is er 1 voor AC systemen. Dat zie ik aan de witte nylon bescherming. De DC variant is nl. zwart..
In de positie zoals jij hem op de foto hebt zitten is de volgorde van aansluiten:
- leeglaten (blauwe draad weghalen)
- geel
- bruin
- geel
Meten over gele en bruine draad moet de spanningsregelaar tussen rond 12 volt geven (op wisselspanninginstelling op de meter). Op de gele draad uit het blok (als deze niet aangesloten is) komt tussen 13 en 16 volt AC.
Re: 4 polige spanningsregelaar zonder e-start
Geplaatst: 27 jul 2024 22:42
door fons716
@shadowranger de blauwe draad is normaal voor het dc circuit waar het remlicht knipperlicht en claxon op werkt. Dus op blauw moet nu ook ac 12 volt komen anders heb je geen remlicht. Claxon moet je ook vervangen voor eentje die geschikt is voor ac spanning.
Re: 4 polige spanningsregelaar zonder e-start
Geplaatst: 08 aug 2024 13:14
door DaanA35
Ik had het inderdaad op de aangegeven manier aangesloten maar ik heb het vermoeden dat de nieuwe spanningsregelaar voor AC alweer kapot was. Er kwam een veel te hoog voltage op de uitgang van de regelaar en de lampen brandde bijna niet. Ik heb toen maar een originele regelaar aangesloten voor e-start die ik nog had liggen en alles deed het in één keer prima.