Pagina 1 van 1

schakelproblemen

Geplaatst: 20 jun 2006 09:16
door cor31x
:shock:
Ik heb laatst een opknapper gekocht waarbij het wegrijden problemen geeft.
De versnelling pakt dan niet. Wanneer het wel lukt dan vliegt hij tijdens het rijden er wel eens uit. De motor maakt dan wel toeren maar schakelt niet in.
Ik heb het vraagtekenveertje vervangen maar de motor blijft dezelfde kuren houden. Koppelingschoentjes lijken me niet versleten en er zit beweging in. Ik weet niet hoe dik ze moeten zijn maar ze zien er netjes uit.
Wie weet de oplossing want ik snap er nix van.
Alvast bedankt.

Geplaatst: 20 jun 2006 09:30
door Tossie
Kan je anders een foto maken?

Vraagteken-veertje is voor soepele overgang van 1e naar 2e versnelling.

Geplaatst: 20 jun 2006 14:06
door cor31x
Kan je anders een foto maken?

Vraagteken-veertje is voor soepele overgang van 1e naar 2e versnelling.
Waarvan moet ik een foto maken?

Het grootse probleem zit in het schakelen.
Schakelt hij over in de twee dan gaat het rijden verder goed.
Moet hij weer naar de eerste dan heb je weer problemen.
Er zit een nieuw ?-veertje in.

Geplaatst: 20 jun 2006 23:32
door Tossie
Uit de eerste 3 regels vanje verhaal kan ik opmaken dat het met wegrijden te maken heeft, maar dat is dus niet zo?

Als het met schakelen van 1 naar 2 te maken heeft zit de ?veer niet goed.
Maak daar dan eens een foto van.

Geplaatst: 21 jun 2006 22:25
door cor31x
Uit de eerste 3 regels vanje verhaal kan ik opmaken dat het met wegrijden te maken heeft, maar dat is dus niet zo?

Als het met schakelen van 1 naar 2 te maken heeft zit de ?veer niet goed.
Maak daar dan eens een foto van.

:idea:
Afbeelding

Afbeelding[/quote]

Geplaatst: 21 jun 2006 23:24
door Tossie
Ik heb je bericht aangepast, je plaatjes deden het niet.
Maar dit zijn allemaal fabrieksfoto's...
Ik bedoel een foto van JOUW koppeling, misschien dat we zien dat er iets fout zit.

Geplaatst: 22 jun 2006 11:34
door cor31x
Ik heb je bericht aangepast, je plaatjes deden het niet.
Maar dit zijn allemaal fabrieksfoto's...
Ik bedoel een foto van JOUW koppeling, misschien dat we zien dat er iets fout zit.


:shock:
OK, maar het betekent wel dat ik het precies zo heb zitten zoals mijn tekening naast de fabrieksfoto aangeeft. Oude eruit nieuwe erin. Ikzelf denk dat ik het in de koppeling of het versnellingsslot moet zoeken. Misschien is er één van de forum leden die dit al heeft meegemaakt en de goede tip kan geven.
Alvast bedankt.

Geplaatst: 24 jun 2006 15:35
door cor31x
:D
Ik ben vandaag bij Sprenkeler in Groenlo geweest. Een hulpvaardige (brom)fietsenmaker.
Hij wist meteen te melden dat dit soort problemen aan de rolletjes van de versnellingsslot ligt. De rolletje in het zelfde tand wiel van het ?-veertje. Dus gaan we vandaag het geheel uit elkaar halen om te kijken of hier inslijtvlakken te zien zijn. Als dat zo is halen we "de dremel" uit de kast om te proberen de oneffenheden weg te slijpen. Anders nieuw en dat gaat rond de € 90,- kosten.

Geplaatst: 24 jun 2006 15:36
door Vuile Beunkoe
nee dan koop je er gewoon 1 2ehands bij jool ofzo, voor een paar euri

Geplaatst: 24 jun 2006 17:14
door cor31x
Het verhaal is doordat ik de foto's heb veranderd (van foto's uit het handboek in zelfgemaakte) een beetje verwarrend geworden.

Maar i.a.o. de site admin: als ik een gebruikt tandwiel koop is de kans groot dat deze ook slecht is. Je kan niet zomaar de rollen zien maar moet het geheel eerst uit elkaar halen. Toch?

Geplaatst: 25 jun 2006 02:24
door Vuile Beunkoe
ja maar bij jool weet je wel wat je koopt, iig hij weet wat hij verkoopt.

en reken 15 euro maximaal, of 90. Ik weet men keus wel gemaakt...

Geplaatst: 29 jun 2006 10:32
door cor31x
ja maar bij jool weet je wel wat je koopt, iig hij weet wat hij verkoopt.

en reken 15 euro maximaal, of 90. Ik weet men keus wel gemaakt...

:D
De oplossing!

Afbeelding

Na controle bleek dat de rollen goed waren maar dat de loopvlakken slijtageplekken hadden.(de rollen hadden zich genesteld)
Hierom de slijpmachine te voorschijn gehaald en heel voorzichtig de boel vlak gemaakt. Let op. Het loopvlak is niet erg hard.
Daarna de boel volgens het handboek (zie hiervoor exploded views) in elkaar gezet.

De A3 rijdt nu weer als een tierelier.

(Kost dus nix. Je moet alleen durfen)

Geplaatst: 29 jun 2006 10:34
door Vuile Beunkoe
beun to the bone 8)

heb je geen fotos hoe het eruit zag ?

Geplaatst: 29 jun 2006 18:35
door cor31x
beun to the bone 8)

heb je geen fotos hoe het eruit zag ?
Nee en ook niet te filmen.
Wanneer je het licht over de rolvlakken laat spelen zie je een glanzende streep. Er is dan een deukje onstaan waardoor de rollen niet meer juist kunnen bewegen en blijven "hangen".

Geplaatst: 20 jul 2006 21:01
door shadowranger
Het hele verhaal hierboven klopt volledig. Ik heb bijna 32000 km gereden met mijn Tomos en diverse 1e versnellingstandwielen verwisseld omdat ik hetzelfde probleem had. Zeker met de "vaste" kooien op die tandwielen wil dit nog wel eens gebeuren dat de pallen inlopen. In mijn tijd bestond de Dremel nog niet, dus dit was voor mij een dure aangelegenheid.

Bij de nieuwe A5 blokken is dit 1e versnellingstandwiel uitgevoerd met een los excentriek die dmv spiebanen meeloopt. De speling hierop is zodanig dat de innesteling van de rollen bijna niet meer voorkomt. Een strakkere ?veer kan soms uitkomst bieden. :wink:

Shadowranger 8)