Pagina 1 van 1
tomos revival valt tijdens rijden uit
Geplaatst: 14 jun 2006 22:36
door moped78
Ik ben sinds kort een trotse eigenaar van een tomos revival,

die het natuurlijk nu al finaal heeft opgegeven.

De reden van deze mail is dus een 'korte' vraag. Tijdens het rijden, vooral op langere stukken waar het gas hoger open staat houd de brommer er opeens mee op. Geen sputteren, geen rook, gewoon opeens stil. Daarna is hij weer aan te krijgen maar houd er na een steeds kortere tijd weer mee op. Totdat hij uiteindelijk helemaal niet meer wil starten. Daarnaast loopt ie ook heel erg slecht stationair. Als ik bij stoplichten geen gas bij geef slaat hij af. De carb is helemaal doorgelopen en schoon, de benzine loopt, luchtfilter schoon. Het enige wat ik nog kan bedenken is de cilinder ... (??) heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Ik zag op het forum dat jullie er nogal wat verstand van hebben. Alvast hartelijk dank!

Geplaatst: 14 jun 2006 22:50
door moped78
ps. De bougie is ook nieuw en werkt prima, en ik heb de uitlaat er nog niet af gehad, kan het daar ook aan liggen? verstopping ofzo

Geplaatst: 14 jun 2006 22:56
door Joop56
Carburateur afstellen
Wil zeggen, sproeier afstellen (mate van benzine-toevoer dus)
ik denk zelf te veel benzine.
En je stationairschroef afstellen, er is een FAQ over het afstellen.
Maar de stationair schroef indraaien, dan starten, en dan telkens met een halve slag draaien totdat hij goed blijft lopen en niet uitvalt.
Geplaatst: 14 jun 2006 22:57
door freaky_Tomos
welke kleur is de bougie?
bruin is goed
zwart is sproeier te groot
Geplaatst: 14 jun 2006 23:10
door Tossie
Haal de cilinder er eens af? Ziet deze er nog goed uit?
En bekijk even de maat van de sproeierr, en welke setup rij je mee?
Geplaatst: 14 jun 2006 23:12
door moped78
Bedankt voor de tips, ik zal nog eens checken welke sproeier er in moet. De monteur heeft er echter een standaard formaat in gezet, dus dat zou eigenlijk wel goed moeten gaan denk ik. Ik zal ook nog even kijken naar de bougie, heb ik daar een speciale sleutel voor nodig? En als ik de antwoorden begrijp heb ik de brommer tijdens het rijden dus gewoon verzopen? Het is namelijk wel vreemd dat ik de stationairschroef al helemaal ingedraaid heb en hij nog steeds slecht staionair loopt. Had, toen de brommer nog gewoon liep, ook helemaal geen choke nodig...
vreemd, vreemd.
En excuses voor het vragenvuur, dit is mijn eerste gemotoriseerde vervoer

Geplaatst: 14 jun 2006 23:18
door Tossie
Als je de schroef helemaal in draaid dan is het waarschijnlijk valse lucht, dus je brommer zuigt lucht aan waar dat niet moet.
Je hebt de carburateur eraf gehaalt om schoon te maken toch?
Controleer dan even of je alles er goed op heb gezet.
Geplaatst: 14 jun 2006 23:18
door moped78
Haal de cilinder er eens af? Ziet deze er nog goed uit?
En bekijk even de maat van de sproeierr, en welke setup rij je mee?
cilinderschroeven zitten dus vastgeroest... en wat bdoel je met setup?
*sorry... beginner...*
Geplaatst: 14 jun 2006 23:21
door Tossie
De onderdelen die eronder zitten, daar doel ik dus op snelle onderdelen eventueel. Misschien dat je daar geen idee van hebt.
Geplaatst: 14 jun 2006 23:32
door moped78
De onderdelen die eronder zitten, daar doel ik dus op snelle onderdelen eventueel. Misschien dat je daar geen idee van hebt.
De brommer is helemaal origineel en niet opgevoerd ofzo. heb met een paar dealers gepraat en daar werd gezegd dat het wel eens een kapotte cilinder kan zijn, de reparateur waar de brommer geweest is zei ook al tegen me dat hij de brommer niet goed stationair kreeg. begin een beetje bang te worden dat er een nieuw blok onder moet. Het standaard antwoord is 'dat kan van alles zijn meneer'. Ik zal de sproeier en de bougie nog eens checken. Heeft iemand enig idee hoe ik hem op dit moment nog een beetje lopend kan krijgen? eerst bougie schoonmaken en kleinere sproeier er in en dan weer starten? Na deze vragen zal ik jullie even met rust laten

Geplaatst: 14 jun 2006 23:36
door Tossie
Kijk eerst maar naar de maat sproeier en haal de cilinder eraf, daar kan je aan zien of deze vernieuwd moet worden of niet.
Geplaatst: 14 jun 2006 23:41
door moped78
Kijk eerst maar naar de maat sproeier en haal de cilinder eraf, daar kan je aan zien of deze vernieuwd moet worden of niet.
Doe ik! Hartelijk dank voor de hulp. Ik laat binnenkort wel horen hoe ver ik er mee ben.
Geplaatst: 15 jun 2006 11:16
door Tuning
Heb je er een andere tankdop op zitten???? ik heb net 1 dag een nieuwe Quadro e-start(Snor) met een andere tankdop met slot(hetzelfde probleem), ik heb net bij de dealer andere tankdopen gehaald.
Ik heb net met mijn brommer die orginele tankdop(die zonder slot) eropzitten en de zelfde problemen die jij hebt zijn weg. Mijn oude tankdop met slot laat niet goed lucht door waardoor me brommer steeds afsloeg onder het rijden en niet stationer draaid(gewoon dan uitvalt), de tank trekt dan vacuem.
Geplaatst: 15 jun 2006 16:27
door moped78
Nee, dat kan het denk ik niet zijn. Er is al een gaatje in de tankdop geboord. Dus het vacuum zuigen zal wel niet gebeuren. Zou het niet misschien kunnen dat het pompje voor de olie kapot is? Dat ik enkel op euro 95 rijd?
Geplaatst: 15 jun 2006 20:07
door Marco
Nee, dat kan het denk ik niet zijn. Er is al een gaatje in de tankdop geboord. Dus het vacuum zuigen zal wel niet gebeuren. Zou het niet misschien kunnen dat het pompje voor de olie kapot is? Dat ik enkel op euro 95 rijd?
als je olie pompje kapot zou zijn dan was ie met volgas rijden allang vastgelopen.
heb je / zijn er tijdens het schoonmaken van de carburateur wel nieuwe pakkingen tussen gegaan???
en wat ik ineens bedenk: is de onsteking nog wel 100%, laat dit eens controleren. ( bobine, of condenstator kapot mischien )
en welke hittegraad bougie zit erin??? met een 8je rijd je met alles orgineel het beste.
En ik zou het filtertje van je benzine kraantje eens even schoon maken. hier kan ook soms wat vuil gaan zitten.
en wat voor geluid maakt ie tijdens het wegvallen.
een Booowwaapppppp geluid, of valt ie echt ineens weg??
Geplaatst: 15 jun 2006 22:07
door freaky_Tomos
een 8je
beetje koud moet ik je seggen
Geplaatst: 16 jun 2006 20:44
door Marco
een 8je
beetje koud moet ik je seggen
Wordt wel min of meer aanbevolen door de dealers,
en bij mij rijd hij met een 8je beter dan met een 5je of 6je
maar kan geen kwaad om eens te proberen

Geplaatst: 16 jun 2006 22:22
door moped78
is de onsteking nog wel 100%, laat dit eens controleren. ( bobine, of condenstator kapot mischien )
en welke hittegraad bougie zit erin??? met een 8je rijd je met alles orgineel het beste.
En ik zou het filtertje van je benzine kraantje eens even schoon maken. hier kan ook soms wat vuil gaan zitten.
en wat voor geluid maakt ie tijdens het wegvallen.
een Booowwaapppppp geluid, of valt ie echt ineens weg??[/quote]
Bobine zou het wel eens kunnen zijn, filter is verder schoon.
De brommer maakt tijdens het uitvallen dus geen lawaai, hij valt stil uit en rolt gewoon door (voor 50 meter

)
Ik ga morgen proberen met extra mankracht de cilinder er af te halen om de binnenkant te controleren.