Pagina 1 van 1

Ei-cilinder opvoertip!

Geplaatst: 06 jun 2013 17:40
door bauto601
Hallo,
Ik ben een tijdje niet meer actief geweest op dit forum maar de tomos is al die tijd nog gebruikt/verbouwd! Ik heb nu de volgende setup:

Standaard ei-cilinder (A3)
Compleet A3 blok (origineel, met die oude look 8) )
13/12mm encarwi carburateur (sproeier 50) (die 13 is omdat ik de lucht iets heb uitgeboord)
Doorgerotte standaard brom uitlaat.
TWV 26-22
Tomos s25 frame, wielen enz...

Hier even een foto van de brommer:
Afbeelding

Maar nu even de opvoertip voor een eicilinder, want daarvoor heb je waarschijnlijk dit topic geopend. Je hebt met een eicilinder een zuigergestuurde inlaat, dus geen membraan(of membraam, hoe spel je het..). Nu zijn de poorten van een eitje al niet zo denderend maar je kunt er alsnog aardig wat trekkracht uithalen. Hier een foto van een normale zuiger:

Afbeelding

Die inham aan beide kanten aan de onderkant van de zuiger regelen wanneer de spoelpoorten openstaan. Verlaag je die inham dan openen de spoelpoorten later en gaat hij weer eerder dicht, maak je hem hoger dan gaan de spoelpoorten eerder open en later dicht waardoor er meer mengsel de cilinder in gaat en je dus harder gaat :D Maar hoeveel moet er dan vanaf, hoeveel hoger moet hij dan? Ik heb zelf die inhammen op mijn zuiger met 2mm aan beide kanten verhoogt, wel met een machine die super precies is. Dan krijg je dus zoiets (die zuiger op het voorbeeld is van een grotere cilinder maar als je vanaf de zuigerpen kijkt zie je wel het verschil):

Afbeelding

Maar hoeveel harder loopt het nou? Mijn tomos loopt dus met een (&%$$*) carburateur, standaard uitlaat en standaard sproeier nu 55km/h (en nee, geen orkaankracht in de rug mee... ....en gemeten met digitale teller) en trekt pittig hard op, de bougiekleur is gewoon goed met de standaard sproeier dus je hoeft je sproeier ook niet te vergroten :D Dus voor iedereen die maar geen afscheid of gewoon geen geld heeft om van zijn eicilinder af te komen en toch aardig hard wil gaan is dit ideaal.

Re: Ei-cilinder opvoertip!

Geplaatst: 06 jun 2013 20:29
door shadowranger
Even een terechtwijzing: Die inhammen onder de zuigerpen zijn van de spoelpoorten. Het kan best zijn dat dit prestatiewinst oplevert, maar heeft niets te maken met de inlaat. Deze wordt geregeld door de lengte van het "hemd", oftewel de flappen van de zuiger links en rechts van de spoelpoorten.

Re: Ei-cilinder opvoertip!

Geplaatst: 06 jun 2013 23:07
door brother
Je kan de inlaat en uitlaat ook veranderen hierdoor heb je ook snelheid winst

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Ei-cilinder opvoertip!

Geplaatst: 07 jun 2013 11:43
door bauto601
Oeps, de spoelpoorten inderdaad... Je kan de cilinder inderdaad ook uitveilen maar dit is maar een beginnetje hé.

Re: Ei-cilinder opvoertip!

Geplaatst: 19 jun 2013 14:39
door RBurgundy
Ik vind dit wel een interessante tip. Ga het binnenkort even testen bij mijn AT50.

Re: Ei-cilinder opvoertip!

Geplaatst: 20 jun 2013 14:57
door pinty
jammer dat ik dit niet eerder heb gezien.....alhoewel: het kan altijd nog.

Ik heb ook een s25, maar hier heb ik nu een bromcilinder op zitten met een afgevlakte kop, 14/12 carb en standaard snel uitlaat.
tandwiel voor is 24, en achter is 28. Top is nu 38 (digitale teller)
Trekkracht is nog steeds belabberd, terwijl mijn s1 vele malen sneller is.

snor cilinder

Afbeelding

bromcilinder

Afbeelding

en de afgevlakte kop

Afbeelding

helaas geen foto van de zuiger.

Re: Ei-cilinder opvoertip!

Geplaatst: 20 jun 2013 16:02
door brother
uhm is het niet andersom boven brom en onder snor
en je zou je achterkant van je zuiger iets kunnen inkorten

Re: Ei-cilinder opvoertip!

Geplaatst: 20 jun 2013 18:11
door shadowranger
Ik wet niet wat er met de laatste cilinder is gebeurd, maar het doortrekken van spoelpoorten tot in het deel wat in het blok gaat hoort niet zo, bij snor noch bij brom.

Re: Ei-cilinder opvoertip!

Geplaatst: 21 jun 2013 12:14
door brother
jawel hoor dat is origineel s25 cilinder.
ik had deze cilinder ook op mijn s25 en een cilinder die ik heb verkocht van een s25 had dit hetzelfde

Re: Ei-cilinder opvoertip!

Geplaatst: 24 jun 2013 14:25
door pinty
sterker nog....volgens mij IS dit jouw cilinder.......

Re: Ei-cilinder opvoertip!

Geplaatst: 24 jun 2013 20:19
door brother
ooh verrek ja die bovenste is idd van mij geweest! hahah :P
ja idd die heb ik toen aan jou( geen u hahha) verkocht!
maar je hebt toch wel die bus er nog uitgehaald? of dat niet?

Re: Ei-cilinder opvoertip!

Geplaatst: 26 jun 2013 17:38
door pinty
nee, die bus zit er nog in. Ik had er geen tijd meer voor (wel even geprobeerd). Maar hij loopt nu best wel lekker. top van 38, trekt redelijk. maar dat mag altijd beter.....