Pagina 1 van 1

welke ontsteking heb ik nou.....

Geplaatst: 28 nov 2011 21:59
door pinty
Ik plaats het maar hier, in de hoop op een wat breder publiek.

Ik bezit een tomos s1, waarvan ik vermoedt dat de ontsteking overleden is (geen vonk, doormeten geeft geen 100% resultaat)
Het probleem is echter, dat deze snorfiets al eens onder handen is geweest door een knutselaar.
Nu heb ik het vermoeden, dat de onsteking met het vliegwiel, niet origineel is van de s1. Dat maakt op zich niks uit (hij liep altijd goed), maar ik wil deze vervangen......en juist: Ik weet echt niet welke het nou is.

Vandaar: een aantal foto's van de onsteking zoals hij erin zat.
btw, het was wel weer 12 volt.

Het vliegwiel:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De ontsteking:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De ontsteking aan de achterkant:

Afbeelding
Afbeelding


Nu ben ik er al achter, dat het waarschijnlijk eentje van Bosch is (!?) 8) , maar ik kan er geen 1 vinden voor 12 volt, maar wel voor 6 volt.
Of ik zoek niet goed genoeg...

Wie van de ervaren sleutelaars kan me iets meer erover vertellen??

Re: welke ontsteking heb ik nou.....

Geplaatst: 28 nov 2011 23:15
door gangster2
Als het goed is past een nieuwe 2 spoels onsteking gewoon

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: welke ontsteking heb ik nou.....

Geplaatst: 30 nov 2011 00:57
door shadowranger
Dit is gewoon de standaard contactpuntenontsteking van Tomos. Daar moeten gewoon onderdelen on-line voor te krijgen zijn. Wat meestal gebeurd bij dit type is dat de condensator (die zilveren bus op de grondplaat) lek raakt en dan slaat de ontsteking geen energie meer op. Verder is het wel nuttig eens naar de contactvlakken van de punten te kijken. Als gevolg van een slechte condensator kunnen die wel eens (te) ver zijn ingebrand. Ook daardoor loopt er geen spanning door naar de condensator en spoel waardoor je geen vonk krijgt.

Op zich is deze ontsteking wel betrouwbaar en geeft (naar mijn mening) een betere en krachtiger vonk dan de electronische (mits goed afgeteld).

Re: welke ontsteking heb ik nou.....

Geplaatst: 30 nov 2011 11:50
door pinty
tja...ik ben een beetje aan het zoeken via internet.
Een complete ontsteking kost al gauw tussen de 55 en 65 euro.
Als ik alle componenten los zou kopen, zit ik tussen de 30 en 40 euro.
Een complete ontsteking levert 6 volt ipv 12, maar als ik losse onderdelen koop, hoeveel volt gaat dat dan leveren?
En hoe kan je dat trouwens zien, of een spoel 6 of 12 volt is? Of maakt het niks uit...

ik weet het nog even niet.


oja: waarom ik voor losse onderdelen zou gaan: de afstelling hoef ik dan niet meer te zoeken (toch? ), ik kan dan de originele gronplaat gebruiken, en die heb ik gemerkt.

Re: welke ontsteking heb ik nou.....

Geplaatst: 30 nov 2011 12:46
door Ping
Dan zou ik persoonlijk kijken naar een nieuwer blokkie ,
kost een duit, maar dan heb je ook wat. :wink:

Re: welke ontsteking heb ik nou.....

Geplaatst: 30 nov 2011 13:13
door pinty
nee joh, op een oldtimer hoort een oud blokje.
Ik vind het trouwens ook geen gezicht, een nieuw blokje onder een s1.

Afbeelding

Re: welke ontsteking heb ik nou.....

Geplaatst: 30 nov 2011 14:22
door Ping
Ik kies dan liever voor een nieuw blok dat die me van a naar b kan rijden,
dan dat ik hem lekker als oldtimer in mijn vitrinekast kan zetten en de bus moet nemen. :twisted:

Re: welke ontsteking heb ik nou.....

Geplaatst: 01 dec 2011 18:24
door gangster2
ik zou gwn op marktplaats een 2 spoels onsteking kopen

Re: welke ontsteking heb ik nou.....

Geplaatst: 07 dec 2011 10:22
door pinty
Vandaag een mooi pakketje binnen gekregen met nieuwe onderdelen voor de ontsteking.
Heel mooi allemaal, maar nu zit ik met 2 kleine probleempjes.......
Ik krijg de oude condensator niet uit de grondplaat
En de nieuwe verlichtings spoel heeft 2 draden. Een gele en een groene. De oude heeft er maar 1: Een gele. Kan ik de groene gewoon wegknippen????

tja, ik kan het ook niet helpen, ik ben geen elektricien.......

Re: welke ontsteking heb ik nou.....

Geplaatst: 07 dec 2011 11:50
door Ping
Afplakken is beter dan afknippen :wink:

Re: welke ontsteking heb ik nou.....

Geplaatst: 07 dec 2011 23:08
door shadowranger
Condensator zit geklemd. Met een beetje gepast geweld is deze er wel uit te tikken vanaf de achterzijde van de grondplaat.

Vwb je vraag over de bedrading van de spoel, maak even een foto, dat zegt meer dan woorden. Heb je al gekeken wat de eventuele weerstand is van beide draden over de spoel? Kan zijn dat dit een universeel 12 en 6 volt spoel is en afhankelijk welke draad je pakt er dus 6 of 12 volt spanning wordt opgewekt.

Re: welke ontsteking heb ik nou.....

Geplaatst: 11 dec 2011 16:49
door pinty
Het is gelukt, de nieuwe ontsteking zit er in. Motortje loopt ook weer ( en goed!! ), maar............nu wil hij niet meer uit met de uitknop :lol:

Schijnbaar toch iets niet helemaal goed aangesloten..... :mrgreen:
Op de oude ontsteking ging de draad van de spoel naar de contactpunten en dan door naar de rest.
Nu heb ik een draad direct naar de grondplaat en de groene draad gaat naar de rest. Zou het hier in zitten??

Maar weer even verder zoeken. Ik heb het hier ergens gelezen op het forum.

btw: de verlichting werkt gewoon, dus het is 12volt.

Re: welke ontsteking heb ik nou.....

Geplaatst: 11 dec 2011 17:18
door shadowranger
Uitknop is meestal een verkeerde aansluiting met de by-pass. Heb je de bobine nu rechtstreeks aangesloten op de zwarte draad van de ontsteking? Daar hoort dus de by-pass uit je kabelboom tussen. Kan niet missen past maar op 1 manier.

Re: welke ontsteking heb ik nou.....

Geplaatst: 11 dec 2011 17:48
door pinty
Dat idee had ik ook al. Dat is namelijk het enige wat anders aangesloten is.
Alleen zit die bypass niet op de bobine, maar via de contactpunten.

De bobine zit op de grondplaat.
De zwarte kabel liep van de spoel naar de contactpunten en dan meteen door. Nu loopt de zwarte draad van de spoel naar de grondplaat (en zo naar de contactpunten) en heb ik een extra groene draad voor de rest.
Ik denk, dat ik de groene draad naar de contactpunten laat lopen en de zwarte helemaal weglaat.

Re: welke ontsteking heb ik nou.....

Geplaatst: 12 dec 2011 00:21
door pinty
En hij doet het weer!!!

Wat nou het probleem was??
Inderdaad, de groene draad, die hoorde er niet bij.
Ik heb een zwarte draad gesoldeert aan het draadje van de contactpunten naar de condensator (zoals het dus ook zat op de oude ontsteking), en nu werkt alles weer zoals het hoort.
Blokje is er wel wat feller door geworden......trok spontaan een weelie !!

Re: welke ontsteking heb ik nou.....

Geplaatst: 15 dec 2011 14:18
door pinty
2 dagen kunnen rijden, toen weer geen vonk..........maar wel ineens een werkend achterlicht, oeps.



Inderdaad, een kabelbreukje [hele diepe zucht]

Afbeelding

35 euro voor niks uitgegeven :lol:

Re: welke ontsteking heb ik nou.....

Geplaatst: 30 dec 2011 12:40
door 15melvin15
Je hebt nu wel een sterkere ontsteking waarmee je een wheelie kunt:p

Re: welke ontsteking heb ik nou.....

Geplaatst: 03 jan 2012 16:49
door pinty
klopt inderdaad, hij is een stuk feller geworden.
En een weely kan zo wie zo al heel makkelijk met een s1: gewoon iets verder naar achteren leunen, komt het voorwiel vanzelf omhoog....


Maar elk voordeel heeft ook zijn nadeel: hij overtoert nu enorm.