Pagina 2 van 2

Geplaatst: 03 aug 2006 21:52
door Robin
robin het ging over het blok intern intern=binnen in het blok!! beter lezen voortaan :P
Je dus? Andere inlaat cilinder heeft ook met intern het blok te maken.
En volgens mij is het tandwiel in het blok waar de voortandwiel van de ketting op zit (die 26 tands) groter en dus korter vertand. Ik heb dit alleen nog niet na kunnen tellen. Dus zekerheid van dat tandwiel heb ik nog niet.

Geplaatst: 03 aug 2006 22:56
door Vuile Beunkoe
tel jij maar na, als tomos nederland zegt dat de blokken intern hetzelfde zijn...

Geplaatst: 04 aug 2006 07:33
door shadowranger
Ik ga vandaag maar eens bij de brommerboer langs. Ik neem alles mee en laat me eens precies uitleggen wat er nu wel en niet kan met die ombouw en wat er nu precies anders is. Ik laat het jullie weten.

Shadowranger 8)

Geplaatst: 04 aug 2006 19:45
door martinoverysnello
cilinder van brom en snor zijn ook hetzelfde alleen heeft een brom zuiger een gat erin,1 voor betere vulling van je carters en 2 hij is lichter.
je kunt gewoon bij de brommer winkel langsgaan en daar hebben ze deze zuigers voor 13 euro ofzo.

Geplaatst: 04 aug 2006 21:05
door Robin
Cilinder is dus helemaal niet het zelfde. Timing is echt totaal anders.

Vergelijk ze maar eens en kijk eens goed in het inlaat gat waar het membraan op komt.

Afbeelding Helemaal open en grotere spoelers (zie hemd)

Afbeelding

voor 1/3 open een een zuiger zonder sleuven.

Geplaatst: 04 aug 2006 21:28
door shadowranger
Kom net van de brommerboer af. Die zegt dat de cylinders, en heeft mij dit ook laten zien, minimaal verschillen van elkaar. Idd is de inlaat fractioneel kleiner, zuiger kon hij mij niet zeggen, maar wat martinoverysnello zegt klinkt aannemelijk.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken, ik zie af van de ombouw, op aanraden van de brommerboer. Ik zou me teveel problemen op de hals halen om eea om te bouwen op mijn A3 frame (andere zijkappen à 25 euro/stuk, hoe zet ik luchtfilter vast, ontsteking/ spanningsregelaar etc. is niet compatible (uitwisselbaar) met mijn oude systeem (60 watt t.o. 80 watt. Hij raadde mij aan uit te kijken naar een complete brommer en mijn oude te verkopen.

Dus wie nog geïnteresseerd is in een elektronisch snorblokje, ff PB'en. Zitten wel weer nieuwe pakkingen bij, dus blokje is weer compleet in elkaar.

Shadowranger 8)

Geplaatst: 05 aug 2006 00:54
door Vuile Beunkoe
kneus

dat komt er in mij op. Je bromboer wil alleen geld verdienen.
Ik heb zelf ook een a3, met nieuw blokje.

Metalen kappen, welke iets bijwerk met polyester om een luchthapper te creeeren, zodat de carb past en afgedekt is. Het is even wat werk, maar het resultaat mag er zijn.

de kosten kan je heel laag houden door te kijken naar koopjes. ( PB me voor dinsdag)

Geplaatst: 05 aug 2006 10:34
door shadowranger
Ja dat weet ik wel, maar het is geen weldaad aan onderdelen op de diverse sites. Of ze willen er de hoofdprijs voor hebben, dat betaal ik er niet voor.

Ik heb een mailtje gestuurd naar Tomos Nederland, waar ik mijn "project" heb uitgelegd. Ik wacht nog even hun reactie af wat zij ervan kunnen zeggen. Dan weet ik het zeker.

De bromboer is best schappelijk, je kan er goed mee praten. Ik kan er ook altijd terecht voor advies. Maar ja, nieuwe onderdelen zijn nu eenmaal duur.

Ik hou je op de hoogte.

Shadowranger 8)

Geplaatst: 05 aug 2006 13:52
door Vuile Beunkoe
nou als je me pb stuurt kan je ik je wat vertellen :P

moet je wel inzet tonen :o

Geplaatst: 05 aug 2006 18:24
door shadowranger
PB verstuurt.

Shadowranger 8)

Geplaatst: 07 aug 2006 20:34
door shadowranger
Ik had een mailtje gestuurd naar Tomos Nederland ivm het ombouwen:
Geachte heer/ mevrouw,

Graag wil ik u het volgende vragen: Ik heb op dit moment een Tomos A3 DG uit 1987. Daar wil ik een ander, nieuwer type motorblok onder hangen (A5 met elektronische ontsteking). Losse bromfietsblokken van dit type zijn tweedehands erg moeilijk te krijgen, dus heb ik wat gezocht en heb een snorblokje op de kop kunnen tikken.

Aangezien ik een bromfiets met kenteken heb en ik dit blok ook als bromfiets wil gebruiken, zou ik het volgende graag willen weten:

Is dit blok eenvoudig om te bouwen tot brom configuratie door alleen de kop te vervangen (meer compressie) en het inlaatspruitstuk te vervangen door één zonder restrictor? De carburateur is een Dellorto Sha 15/15 dus die is al groter als van een snorbrommer. Zijn er meer zaken waar ik rekening mee moet houden? Bijvoorbeeld inlaatopening, zuiger, tandwielverhoudingen in de automatische bak en ontstekingstijdstip?

Graag verneem ik van u uw antwoord op bovenstaande vragen, eventueel aangevuld met relevante info wat ik niet ter sprake heb gebracht.

Met vriendelijke groet.
En dit was het bericht dat ik mocht ontvangen:

Dit bericht kreeg ik terug van Tomos Nederland naar aanleiding van wat vragen over het ombouwen van een snor naar bromblok:
Al uw veronderstellingen zijn juist. Het enige dat rest is het vervangen van de zuiger door een bromfietsmodel. Dit type zuiger is voorzien van spoelpoorten.

Het ontstekingstijdstip dient afgesteld te worden op het bovenste merkteken op het carter. Voor de rest zijn de blokken gelijk.
Shadowranger 8)