Pagina 2 van 2

Re: nieuwe cillinder 1op30 tanken + inrijden

Geplaatst: 05 jul 2013 17:34
door homoetje
Gewoon de originele kop [snorkop]. Wat ik merk: bij lage toeren begint het ratelen ook bij stilstaan, bij middelhoge toeren stopt het en hoor ik de cillinder eigenlijk niet meer en bij hoge toeren klinkt het geluid een beetje scherp
Daar ga je al. Op een 65cc (boring 44mm) heb je een snorkop voor 50cc (boring 38mm). Zie je al aan de maten dat dat niet klopt? Hierdoor heb je kans dat de zuiger de rand raakt van de kop. Dat wordt ook wel een koptikker genoemd. Verder is de snorkop zowiezo niet geschikt op een 65cc vanwege het "wervelende" verbrandingsproces tov een bromkop of HD kop.

Naar mijn mening doe je er beter aan om een goede 44mm kop erop te zetten en hopen dat inmiddels je zuiger niet verkloot is.
Shadow hij heeft 50cc Airsal...

Re: nieuwe cillinder 1op30 tanken + inrijden

Geplaatst: 05 jul 2013 18:20
door empowered
ik heb 50cc geen 65

Re: nieuwe cillinder 1op30 tanken + inrijden

Geplaatst: 06 jul 2013 13:01
door shadowranger
@homoetje: Dat empowered een 50cc Airsal had stond nog nergens vermeld voordat ik mijn reactie had geplaatst, pas nu dat hij hierboven het heeft bevestigd.

@empowered: Het kan zijn dat de groeven waar de zuigerveren in zitten wat ruim zijn, vandaar dat men de boel moet inrijden. Door koolafzetting komt er steeds minder speling op te zitten. Als dat het is zou ik me nog geen zorgen maken. Mijn zuigerveren rammelen ook nog steeds, zelfs na vele kilometers.

Echter, als het geluid tijdens stationair te horen is en weg is na gasgeven is het de bekende koppelingrammel van de 1e versnelling. Daarover is genoeg te vinden op het forum hoe dat is op te lossen op verschillende manieren. Verder is de tik op top wellicht te wijten aan een slecht afgestelde ontsteking/ bougie versleten e.d.

Het kan ook zijn dat de drijfstanglagers uitgelopen zijn: big-end (bij de krukas) of small-end (=naaldlager van pistonpen) bij de zuiger. Ik kan zo even niet terugvinden of je daar al wat over had gezegd.

Re: nieuwe cillinder 1op30 tanken + inrijden

Geplaatst: 07 jul 2013 17:44
door empowered
volgens mij is het idd koppelings geratel. Ik heb dit ook bij de 2e versnelling in zeer lage toeren. Verder moet alles goed zijn. Een uitgelopen krukas kan het denk ik niet zijn omdat de kop niet boven de cillinder uitkomt, de naaldlagers zijn ook nog goed.

Als ik tussen 70% en 85% van de snelheid rij lijkt het of ik mijn zuigerveren hoor knarsen.

Het andere rare geluid kwam van de nieuwigheid.

Re: nieuwe cillinder 1op30 tanken + inrijden

Geplaatst: 09 jul 2013 21:20
door Brian
(de noob gaat zich er nu ook mee bemoeien :D )

Ik heb dus net ook ff mijn blokje vervangen (Airsal 65cc, en ja echt 10 min geleden), daarbij heb ik een kortere bougie nodig gehad.
Nu ben ik geen expert, maar kan het probleem nu niet zijn dat je er een te smalle en/of te lange bougie in hebt zitten die dit geluid veroorzaakt?

Re: nieuwe cillinder 1op30 tanken + inrijden

Geplaatst: 09 jul 2013 21:24
door MrMike
Als er een te lange bougie in zit. Dan zal het niet lang blijven lopen denk ik. Hij zal de electrode wegtikken en dan vonkt ie niet meer.

Re: nieuwe cillinder 1op30 tanken + inrijden

Geplaatst: 09 jul 2013 23:48
door empowered
de cillinder tikt niet meer en het is idd koppelings geratel, maar ik heb dat ook in de 2e versnelling als ik langzaam rij

Re: nieuwe cillinder 1op30 tanken + inrijden

Geplaatst: 10 jul 2013 12:47
door buitertje
de eerste versnelling blijft altijd mee draaien daarom blijf je het iets horen

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: nieuwe cillinder 1op30 tanken + inrijden

Geplaatst: 16 jul 2013 14:49
door flogsway
ben al twee dagen bezig om me zuiger in de cilinder te krijgen wat een.................werk, wie heeft dat in godsnaam ooit verzonnen zuigerveren

Re: nieuwe cillinder 1op30 tanken + inrijden

Geplaatst: 16 jul 2013 18:41
door homoetje
ben al twee dagen bezig om me zuiger in de cilinder te krijgen wat een.................werk, wie heeft dat in godsnaam ooit verzonnen zuigerveren
Nou ik druk hem er zo in dus het ligt toch echt aan je eigen ervaring. Laat het iemand doen die het wel kan en kijk dan mee, dat werkt echt veel beter. :)

Re: nieuwe cillinder 1op30 tanken + inrijden

Geplaatst: 16 jul 2013 20:21
door flogsway
kom jij het ff voordoen dan hahaha, heb geloof ik 70.000 medebewoners hier in schiedam en heb er nog geen 1 gevonden die ff komt helpen en de lokale brommerboer kan me rug op, die wou me lekke achterband plakken maar daar moest ik dan 65 euri voor betalen

Re: nieuwe cillinder 1op30 tanken + inrijden

Geplaatst: 16 jul 2013 20:50
door empowered
jonge, zuigerveer voor zuiger veer en denk om de slotjes dan lukt het wel en smeer de cillinder in met 2takt zodat het extra makkelijk glijd. Dus eerst de eerste zuiger veer goed aandrukken cillinder stukje erop en dan de andere zuigerveer

EDIT: ik doe het namelijk altijd met 2 man zodat ik de zuigerveer kan aandrukken op 3 plaatsen tegelijk, 2 vingers 1 schroevendraaier en als het zover is drukt iemand anders de cillinder er een stukje op. Anders krijg ik ze er tenminste niet in

haha niet best een band plakken voor 65€

Re: nieuwe cillinder 1op30 tanken + inrijden

Geplaatst: 16 jul 2013 21:01
door flogsway
dat snap ik wel, maar geloof me een paar extra handen is bij mij in de buurt sowieso al een ramp, als je al wat vraagt staan ze je raar aan te kijken en de andere 99% verstaat je niet in deze nieuwe oostblokstad hahaha

Re: nieuwe cillinder 1op30 tanken + inrijden

Geplaatst: 16 jul 2013 21:09
door empowered
vraag famillie of vrienden of probeer anders zelf zuigerveer voor zuigerveer

proberen proberen proberen maar wees voorzichtig want ze knappen snel

Re: nieuwe cillinder 1op30 tanken + inrijden

Geplaatst: 16 jul 2013 21:24
door flogsway
familie heb ik geen contact mee en vrienden heb ik alleen als ik een rondje in de kroeg geef, maar blijf het proberen

Re: nieuwe cillinder 1op30 tanken + inrijden

Geplaatst: 17 jul 2013 09:36
door RBurgundy
Wat ook een manier is, is de zuiger los maken van krukas. Vervolgens de zuiger in de cilinder duwen dat net de zuigerveren er goed inzitten. Vervolgens monteer je cilinder inclusief de zuiger voorzichtig en zorg je er als eerste voor dat de zuiger weer aan de krukas zit. Daarna kan je de cilinder gewoon verder duwen.

Re: nieuwe cillinder 1op30 tanken + inrijden

Geplaatst: 17 jul 2013 16:06
door flogsway
applaus voor mezelf, het is gelukt, appeltje eitje hahaha nee meer bloed zweet en tranen maar weet nu hoe het moet
je ziet het je bent nooit te oud om te leren

Re: nieuwe cillinder 1op30 tanken + inrijden

Geplaatst: 17 jul 2013 17:34
door Borcheld11
applaus voor mezelf, het is gelukt, appeltje eitje hahaha nee meer bloed zweet en tranen maar weet nu hoe het moet
je ziet het je bent nooit te oud om te leren
:)

Re: nieuwe cillinder 1op30 tanken + inrijden

Geplaatst: 17 jul 2013 18:42
door empowered
Wat ook een manier is, is de zuiger los maken van krukas. Vervolgens de zuiger in de cilinder duwen dat net de zuigerveren er goed inzitten. Vervolgens monteer je cilinder inclusief de zuiger voorzichtig en zorg je er als eerste voor dat de zuiger weer aan de krukas zit. Daarna kan je de cilinder gewoon verder duwen.
Zou ik niet doen om te voorkomen dat je je zuiger net iets moet draaien waardoor de zuigerveren uit hun slotjes raken , heb het al een keer gehad.