Berichtdoor shadowranger » 09 jun 2012 13:39
Warmlopen is niet het gevolg van nieuw geplaatste zuigerveren, maar door een aantal factoren of een combi daarvan:
- Te schraal mengsel van de brandstof, oftwel olie-benzine verhouding. Je wil niet weten hoeveel mensen ik al heb moeten helpen met warm-/ vastlopers omdat men in de veronderstelling was dat men gewoon euro95 kon tanken.
- Te kleine sproeier waardoor de motor te weinig brandstof krijgt om een smerend filmpje op te bouwen/achter te laten op de cilinderwand.
- Verkeerd afgestelde ontsteking (te vroeg/ te laat) waardoor ongecontroleerde ontbrandingen plaatsvinden. Hierdoor kan de motor oververhit raken.
- Verkeerd type bougie geplaatst.
- Te veel speling tussen cilinderwand en zuiger. UIteindelijk slijt de cilinder inwendig agv de bewegingen van zuiger en -veren. Of men heeft net een overmaat zuiger (nadat bijv. een cilinder is gehoont voor een volgende levenscyclus) te groot geplaatst zodat, wanneer alles warmer wordt, de boel klem gaat lopen. De zuiger is gemaakt van aluminium, de cilinder van gietijzer. Qua massa en temperatuureigenschappen zal de zuiger sneller uitzetten dan de cilinder. Vandaar dat op de juiste speling gelet moet worden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn