Aan het werk
Bij een tomos brommer valt er maar eigenlijk weinig af te stellen. Dus het karweitje is ook best simpel voor de gevordede. Maar voor een noob kan het best toch wel even lastig zijn. We gaan van elke setup uit. Of je nou een snelle tomos hebt of een standaard brommer.
Het enigste wat we kunnen afstellen is de hoofdsproeier en de stationairschroef. Een luchtschroef moeten we bij de Dell Orto SHA carb toch echt missen. We zetten eerst een sproeier erin waarvan we ongeveer weten dat we hem kunnen starten. De stationair schroef staat meestal wel ongeveer wel redelijk goed. Als de brommer niet wilt aangaan en je weet zeker dat je bougie vonkt en hij benzine krijgt dan kan het zijn dat je sproeier te klein is. Dat kan je merken aan de kleur van de bougie (grijs of te licht) of je merkt het aan het motergedrag. Je *motor blijft dan even lopen en valt ie weer uit. Ook merk je het aan de temperatuur van de cilinder, want die word warmer dan normaal.
Het beste is dan ook met sproeiers te werken van groot naar klein want dan kan je cilinder ook niet warmlopen of vastlopen. Hij zal dan hoogstens gaan 4 takten of afslaan omdat ie dan verzuipt. Controlleer je bougie, als deze te nat is plaats je een kleinere. Je gaat net zo lang door tot dat je de goede gevonden hebt. Je rijd een stukje volgas en stop je zonder gas te geven. Haal je bougie eruit. Als deze dan zwart is moet je nog iets kleiner met je sproeier. Als die grijs/ droog is moet je juist een grotere sproeier proberen. Als de bougie koffie bruin met wit is dan is de sproeier goed. Rijd dan even een stuk zodat je *motor warm is. Eenmaal thuis weer aangekomen laat je je *motor stationair lopen. We gaan nou het stationaire toerental afstellen. Doe dit altijd met een warme *motor Als je met een koude *motor afsteld dan heb je kans dat als je gaat rijden en je hebt een warme *motor dat je *motor dan heel erg slecht stationair blijft lopen. En dit is erg lullig als je bij het verkeerslicht staat en je van plan bent om over te steken. Als je de schroef naar links draait dan verminder je het stationaire toerental, en als je naar recht draait verhoog je het stationaire toerental. We stellen deze schroef af net totdat de *motor afslaat en dan een halve slag erbij. Valt je *motor weer uit dan is het aangeraden om het stationaire toerental nog ietsie hoger te zetten, net zo lang dat de *motor door blijft lopen en niet uitvalt.