Pagina 1 van 1

Carburateur problematiek

Geplaatst: 04 feb 2009 01:18
door C. van Klaveren
Geachte Forummers,

Bij deze breng ik een stukje info in die naar aanleiding van een vraag die via een ander artikel binnen kwam.
De forummer in kwestie had al zijn best gedaan om het probleem te vinden, maar het was hem nog niet gelukt.
En aangezien het de moeite waard is voor iedereen, haal ik zijn vraag even naar voren via dit artikel.

Alsook de correcte reactie van marctraider uit dat artikel neem ik even mee hier.

Keeshaven.

Hieronder het probleem van het niet goed reageren op het gas van iemand zijn Tomos.

Hallo forumleden,

Ik zit met het volgende probleem ook, ik heb zelf een snortomos en mijn specificaties zijn:
- Omgebouwd snorblok naar bromblok ( met vervroegde ontsteking, bromkop, bromzuiger) helemaal gereviseerd met lagers en keerringen
- 14/12 dellorto sha (omdat mijn mening is dat de 15/15 niet veel toevoegt op een 50cc, alleen het benzine verbruik en moeilijker af te stellen)
- Proma gp uitlaat
- 26 - 31 vertanding (niet echt relevant)
- Sproeier 52
- standaard luchtfilter met slang erin (dus kleiner gat)
- Bougie is donker bruin/ zwart

Het probleem is als volgt:
Mijn brommer start over het algemeen redelijk goed, ik start altijd met de choke aan en dan start hij soms in 1 keer kicken en soms na 5 keer kicken (nooit meer dan ongeveer 5 keer kicken).

Meestal rij ik dan de brandgang bij ons uit op de choke zodat hij een beetje warm loopt, hij rijd dan stapvoets. Als ik dan bij ons voor bij de straat kom, rij ik meestal rustig weg en trekt hij meteen snel op en rijd meteen weg.
Maar als ik vol gas wegrijd trekt hij meteen snel weg en meteen naar zijn top.

Dan komt nu het probleem, als ik dan net de straat uit rij en ik moet stoppen op bij een kruispunt, loopt hij goed stationair, alleen als ik dan wil wegrijden, trekt hij heel langzaam op totdat hij ongeveer rond de 20 rijd, dan trekt hij als een gek door naar zijn 50.

Dit probleem heb ik dan de gehele weg, elke keer heel langzaam optrekken tot de 20 of 30 en daarna trekt hij op als een gek.

Ik heb al meerdere sproeiers en luchtfilters geprobeerd (dus ook zonder slangetje) alleen dan viel de brommer uit als ik gas gaf. Ik heb ook alles op valse lucht gecontroleerd en heb nergens iets gevonden en heb alles gereviseerd.
Dus het kunnen ook geen lekke keerringen zijn.

Ik hoop dat ik misschien hiermee iemand kan helpen of dat iemand mij kan helpen.
Nu heb je ook een richtlijn welke sproeier ik heb en hoe hij daarmee rijd.
Mijn visie op bovenstaand probleem.

Als eerste mijn reactie op de eerste alinea.
De 15\15 carburateur geeft een sterker koppel (vermits de juiste sproeier gemonteerd is) en zou zelfs een enkele km p\u er bij kunnen brengen.
Maar dan komen we gelijk bij het tweede opstakel. De tandwielen.
Het is een nog wat te hoge gearing. Een 26 – 28 zou al wat beter zijn. Zelf zou ik dat aankijken en als dat nodig was over gaan op een 26 – 26 verhouding. (Heeft mijn vrouw ook)
Dit omdat hij met deze setup i.c.m. deze huidige tandwielen al over de powerband heen is voordat hij aan zijn topsnelheid komt.
De sproeier 52 is in wezen wat klein, maar i.c.m. het bekende slangetje in het luchtfilter begrijpelijk. Maar nu zijn we gelijk bij het probleem gekomen. Het slangetje.
Dat slangetje is het probleem van alles. (in deze setup) Maar als je dat zo rückloos er uit trekt, blijf je met problemen zitten.
En voor de goede orde dient gemeld:
Het slangetje heeft een dienstbare functie. Het zorgt voor een goed koppel bij lage toeren. Het zorgt voor een geluidsarme luchtaanzuiging. Het zorgt voor een optimale mengsel verhouding. Enz. enz. Vermits je maar met een 9mm carburateur rijdt.
DUS … het slangetje moet er uit. Anders komen we niet verder.
Als dat gebeurt is, dan zal er naar een iets grotere sproeier gegaan moeten worden. Dat blijft altijd test werk. Zeker omdat er ook een Proma uitlaat gemonteerd is. {D`r moet kennelijk een twee maten grotere sproeier in als zo`n uitlaat gemonteerd is. Maar dat is slechts een aanname van mij. Ik heb hier geen test ervaring mee. Dat staat regelmatig hier op `t Forum vermeld}

Nu gelezen hebbende het probleem verhaal. (Voor mij zo helder als een glas water)

Dat er af en toe 5x gekickt moet worden om te starten komt mede door het slangetje.

Dat hij gelijk goed weg rijdt komt omdat de luchtaanvoer wat krap is (door dat slangetje) dus er blijft een wat rijk mengsel uit die carburateur komen zonder dat er de choke op staat. En zolang hij nog wat koud is, is die verhouding top en scheurt hij er van door. (Er gebeurt nog van alles met de gasfluctuatie in die eerste paar honderd meter, maar dan wordt het verhaal nog langer).
Kom je nu bij het kruispunt, dan is hij wat warm geworden. (De vraag en antwoord in het management is ondertussen gaan veranderen (door de temperatuur verandering), maar omdat je doorscheurde had je dat niet in de gaten)
Nu wil je weer wegrijden en hij gaat niet. Dat is dus logisch, je vraagt volle kracht, maar hij kan dat gewoon niet leveren. Zijn lucht inlaat\toevoer is te klein en voor die actie is de sproeier te krap.
Als hij nu langzaam op gang is gekomen en hij rijdt weer een beetje, dan is de vraag om kracht niet zo groot meer, hij rolt tenslotte, dan komt de krappe sproeier i.c.m. de brandstof vraag bijna in een ideale situatie en gaat hij er aan trekken. En sleurt hij je naar de 50, daarbij zal hij heel wat toeren maken. (niet verkeerd)

Dat het niet lukte met de andere sproeiers, etc. heeft te maken met; dat er net niet de juiste combinatie gemaakt werd. Het is ook niet zo heel eenvoudig om hem perfect lopend te krijgen. Ik heb daar ook een Faq. over geschreven. En daarin lees je dat ik ook uren bezig ben geweest om het uit te dokteren.

ERGO: Wat als eerste te doen. Slangetje (met schotel) verwijderen. Sproeier 56 er in. En dan proberen hoe hij rijdt. En alles opschrijven wat je doet.

Ik wacht het resultaat nu even af.


Aan marctraider te melden,

Ik heb uiteraard je schrijven van 31 januari bij het artikel van sebastiaanki gelezen. Maar de (retour) info kan voor anderen best wel eens zinvol zijn. Dus ik heb het in de tweede lijn van dit artikel geplaatst.
Jij schreef over jou ervaring en kennis van de PHVA carburateur. Voor mij een onbekende. Maar één van de eerste dingen die mij opviel was, dat jij schreef over de halfgas toevoer.
Dat heb ik tot op heden nog nooit iemand hier zien bezigen. (Het zit ook niet op onze gebruikelijke Tomos carburateurs ) Maar het is waar, er bestaat ook nog een halfgas circuit. Maar omdat het niet in de voor ons gebruikelijke carburateur zit, heb ik het er ook nooit over gehad. Het hoort ook bij de betere carburateurs en is volgens mij ook weer uit Japan afkomstig. Ik weet nog dat men een Mikuni plaatste i.p.v. de originele carburateur en het voertuig ging duidelijker beter en harder lopen. (Maar dat was na mijn brommertijd)

Nu weer even over het stationair toerenpunt.
Het is juist dat er iets lucht door gelaten moet worden onder de gasschuif door. Zoals jij vermelde. Ik had er bij regel 17 ook melding van gemaakt, zei het zonder te vermelden dat het onder de gasschuif door kwam.

Regel 17: Dan hoeft er alleen nog een bepaalde hoeveelheid lucht bij, (vandaar die stelschroef) en het motortje draait, zonder dat je aan de gashendel komt.

De pilot Jet van jou PHVA carburateur is naar mijn mening te vergelijken met dat kleine stationair sproeier gaatje bij de 9 en 12mm Tomos carburateurs.
En over de verneveling gesproken: Ter aller info.
Die vindt bij onze Dellorto`s plaats d.m.v. het kleine luchtgaatje aan de achterkant van de carburateur. Als het motortje met een dichte gasschuif draait, dan zuigt hij toch aan. En het enigste waaruit dan iets aangezogen kan worden, is het stationair sproeier gaatje.
Dat gaatje loopt vanuit het onderste deel van de mengbuis. Dus daar is ook die zuiging (onderdruk). En de carburateur is zo geconstrueerd dat op dat punt ook het kleine luchtpijpje van de achterkant van de carburateur daar uitkomt. Op dat kruispunt, diep in de carburateur, vindt de vermenging van lucht en benzine plaats voor het stationair draaien. (vandaar de naam mengbuis) Zo ontstaat dan de verfijnde benzinedamp (nevel). Maar dan moet er nog een brandbaar mengsel van gemaakt worden. Ja ….. dan moet er nog meer lucht bij. En dat gebeurd dan via een kier onder de gasschuif door, die je met de instelschroef omhoog \ omlaag kan stellen.
In deze valt nog te melden, dat als je een grotere sproeier plaats, de toevoer naar het stationair sproeiertje ook groter wordt (dus meer benzinedamp ), de instelschroef ook verder ingedraaid moet worden. (Gasschuif omhoog = meer lucht)

Tot hier ten dienste geweest en met vriendelijke groet verblijf ik,