Pagina 1 van 1
tomos elek. start
Geplaatst: 13 nov 2008 17:02
door keesos
Hallo mensen
Ik rijd nu een quadro e-start snor. Zit blok onder met elektrische start, met groot (start)tandwiel etc op vliegwiel gewoon ori dat gedeelte

. Eerst met standaard uitlaat starte hij REDELIJK elektrisch, ik moest gas helemaal dichthouden en dan 5sec lang startknop ingedrukt houden (vond hem toen al niet zo goed starten als mijn scooter). Nu heb ik een techno circuit uitlaatje en sindsdien is hij niet meer te starten (elektrisch) Startmotor ed zitten allemaal goed, en hij pakt het vliegwiel ook gewoon, toch krijg hij hem niet gestart

hoe starten jullie je tomos elektrisch? vol gas? ofzo? of hoe doe je dit het beste? en weet iemand hoe dit zo kan, zou toch mooi zijn als alles het deed, het zit er niet voor niets op

Re: tomos elek. start
Geplaatst: 13 nov 2008 17:40
door sjaakvanvoorschoten
kun je hem wel gewoon kickstarten?
Re: tomos elek. start
Geplaatst: 13 nov 2008 17:42
door keesos
jep heel best zelfs, tis ook zo als ik dus tijdje op de startknop heb gedrukt en dan ga ik kicken, start hij ook gewoon goed in 1x maar kicken gaat veel zwaarder> hij heeft benzine aangezogen/gekregen tijdens elek starten dus, en verzuipt bijna als ik hem bijv 10 sec ingedrukt houd (dat lijkt me wel normaal trouwens, bij scooter ook zo

)
Re: tomos elek. start
Geplaatst: 13 nov 2008 18:06
door TomosTuningWassenaar
maar je startmotor doet het wel gewoon? dan lijkt mij dat je hem gewoon moet afstellen. als hij in 1 keer start met de kickstart zou hij ook gewoon met elec start moeten starten
Re: tomos elek. start
Geplaatst: 13 nov 2008 18:16
door keesos
ja dacht ik ook

maar is goed afgesteld, weet onderhand ook wel hoe dat moet

maar bougie heeft mooi kleurtje, en trekt in mooie lijn door zonder stotteren/inhouden

dik tevreden, maar snap ook echt niet waarom dat kreng niet aangaat met de startknop heeeel jammer

Re: tomos elek. start
Geplaatst: 13 nov 2008 19:49
door kevin__90
als ik hem start met elektrische start dan moet je een klein beetje gas geven niet teveel, dan zou die als het goed is zo aan moeten slaan.
let op: bij mij gaat kicken ook makkelijker vooral als het wat kouder is met kickstart kan het dan zonder choke maar met elek start niet.
Re: tomos elek. start
Geplaatst: 13 nov 2008 20:25
door keesos

voel ik me nu dom?
ff jouw manier gedaan^ start in 1x

wel ff choke derbij, want die gebruik ik ook met kickstarten.
kijk eerst deed ik vaak: startknop indrukken en dan gas open trekken (langzaam)
zonet: ff gas beetje open en dan startknop, hup direct lopen

hoe dom dat ik dat niet zelf ontdekt heb
toch nog 1 vraagje: als hij warm is en je zet hem af, hoe start je hem dan weer? geen gas, beetje gas? of zelfs volgas?
Re: tomos elek. start
Geplaatst: 13 nov 2008 20:27
door Thomazzi
Naar mijn idee gewoon geen gas, omdat de motor al warm genoeg is om aan te slaan.
Re: tomos elek. start
Geplaatst: 14 nov 2008 00:33
door shadowranger
Start hem gewoon met gevoel, soms iets meer gas dan anders. Maar het verhaal klinkt mij toch een beetje als een afstelprobleempje (sproeier). Als je Tos gewoon start en je hebt verder niet al teveel problemen ermee dat je moet gasgeven bij het starten zou ik het gewoon zo laten.
Re: tomos elek. start
Geplaatst: 14 nov 2008 19:53
door kevin__90
ook als ie warm is een klein beetje tot geen gas.
starten als ie op de 'bok' lees stander staat helpt ook wel (ook bij kickstart)
Re: tomos elek. start
Geplaatst: 20 nov 2008 01:08
door C. van Klaveren
Waarde Keesos,
Ik las net jou stukje. Wat ik nergens tegen kwam in de reactie`s is een opmerking over de beginfase.
Volgens mij is de startprocedure iets gewijzigt door het veranderen van je uitlaat. De spoeling is verandert, dus ook de gassamenstelling. En aangezien dat er ook een startcirquit in je carburateur bestaat, zal je daar ook rekening mee moeten houden.
Toen ik iets veranderde aan m`n brommertje moest ook het e.e.a. weer nagesteld worden.
En wat het starten aangaat. Als je geen valselucht probleem hebt, en je carb. is goed afgesteld met de juiste sproeier en stationair schroef, dan start je e-Tomosje (van uit een kelderbox (Temp. 16 graden)) zonder chocke en gas dicht in een keer.
Staat hij van ons een poosje buiten bij 6 - 8 graden dan moet de chocke er op. Starten zonder gas te geven. En hij loopt. (Kwestie van juist afstellen en het ontbreken van valse lucht)
Apropo: Voor m`n zwarte Tomosje geld een andere start procedure. Die start altijd bij de 2e trap. En daar moet de chocke er altijd op. (Als die uit de kelderbox komt) Maar loopt dan ook altijd. Doch voor de goede orde zei gemeld: Daar zit een andere kop op, de carb. is niet exact het zelfde (wel het model), een andere sproeier, de uitlaat is niet exact hetzelfde (wel het model). Dus je hoeft maar wat te veranderen en je kan het schip in gaan met het starten.
Moe is ook wel eens op de fiets gegaan. En toen ze thuis kwam kreeg ik te horen dat d`r brommertje het niet deed. Wel, ... dat kan natuurlijk niet bij mij. Ik naar beneden, standaard handelingen verricht en.... één druk op de knop, lopen dat ding. Gewoon een start procedure fout. Ze had hem verzopen.
Kijk de boel goed na en vind de procedure uit. En hij doet het altijd.
Groeten, want het is de hoogste tijd
Re: tomos elek. start
Geplaatst: 20 nov 2008 08:26
door 7P_
Ik moet met m´n standard altijd hoe dan ook vanuit een koude start 2x kicken mét choke en zonder gas

met 1x kicken start hij alléén als hij al lekker warm is.
Re: tomos elek. start
Geplaatst: 20 nov 2008 09:17
door leerling1
Met een halve kick met choke. Doet de mijne het al(koud 1 dag stil gestaan)
Re: tomos elek. start
Geplaatst: 20 nov 2008 10:02
door Marctraider
Daarom is het handig als je een carburateur hebt waar je het stationaire gas fijntjes kan afstellen met de stationairsproeier en/of luchtschroef. Ik weet trouwens niet eens hoe het wordt geregeld met de SHA carburateur? Waarschijnlijk gaat alles met de hoofdsproeier?
Re: tomos elek. start
Geplaatst: 20 nov 2008 10:11
door leerling1
Bij de sha gaat het met de stationair schroef
Re: tomos elek. start
Geplaatst: 20 nov 2008 10:37
door Marctraider
Ja, maar dat is geen mengsel afstellen, maar de hoeveelheid dat wordt aangezogen :p
Bedoel alleen maar, winter en zomer = verschillende buitentemperaturen.
Verschillende temperaturen (0 graden vs 30 graden) betekend veranderend mengsel. Dus kan het zijn dat hij s'winters wel goed start, en zomers bijvoorbeeld niet, of andersom...
En als je dat alleen maar kan afstellen met de hoofdsproeier dan kan het weer zo zijn dat je mengsel op topsnelheid weer wordt verwaarloosd. Maargoed...
Re: tomos elek. start
Geplaatst: 20 nov 2008 21:32
door C. van Klaveren
Waarde mede Forummers,
Ik zat net even op een rustieke plaats en dacht over dit start verhaal. Maar we (ik) zijn weer iets vergeten.
Niemand schrijft er over, maar het is wel één van de belangrijkste zaken, want als dat niet goed zit heb je gegarandeerd een start probleem. [ Zelf maanden last van gehad (45jr geleden) ]
Wat dachten jullie van de bougie. Mijn ervaringen bij de Tomosjes is: a. Een warme bougie. b. De contactpunt afstand op 0.45 mm.
Dat zijn de absolute basis punten bij een niet zo goed startende Brommer. In een later stadia kan je daar altijd een verandering in aanbrengen, (Als je de kennis en kunde in huis hebt). Maar harder gaan ze er nooit van lopen.
Ik gebruik nog steeds Champion L86 (lopen ze het mooist op) en de K75 van Bosch of KLG.
Bij deze even mijn vergeten bijdrage. En met vriendelijke groet verblijf ik weer
Ps. 2 jr. geleden nog een jaar lang gemuts tijdens het rijden op m`n BMW naar mijn werk. Me rot gezocht, bleek simpel aan de bougie te liggen. ( Hij was te lang in gebruik 40.000 Km. Hij vonkte prima, maar op flinke snelheid liet hij het toch afweten ) Dus hier bleek weer de juiste bougie, maar wel op tijd vervangen. Doch 40.000 km met ons Tomosje zullen we niet rijden. {Ik maak ook fouten}
Re: tomos elek. start
Geplaatst: 20 nov 2008 23:06
door 7P_
^^ ja klopt, bougie maakt veel uit. Ik vervang het ding vaker dan nodig is.
En, om nog even verder te gaan over de stationairschroef. Die stel ik toch wel eens in de maand bij, mede door de geleidelijke afkoeling of opwarming van de buitentemperatuur. Ik stel hem altijd bij een warme motor, en dan zó dat de koppelingen nét niet gaan ratelen. Dan heeft hij precies nog een mooi toerental waarbij hij ook gemakkelijk blijft lopen met het starten. Ik kan me voorstellen dat dit bij iedereen een compleet ander verhaal is.
En dan nog wat onzinnigs; als je lang voor het stoplicht moet staan, en je ergert jezelf aan het geratel van je koppeling, zet je grootlicht dan ff aan

het toerental daalt meteen een stukkie, en bij mij is het zo dat die ratel dan meteen weg is
Waar gaat het over zou je zeggen...
Re: tomos elek. start
Geplaatst: 21 nov 2008 00:02
door C. van Klaveren
Waarde JP,
Een handige tip over het te niet doen van het geratel. (van de koppeling). Maar is het niet definitiever "even" een extra stukje latoenkoper van 0,1 of 0,2 mm op de koppelingnaaf te leggen. Werkt perfect en nog steeds naar behoren.
Het geheel staat in de FAQ afdeling.
Met vriendelijke groet verblijf ik,
Re: tomos elek. start
Geplaatst: 21 nov 2008 09:19
door Marctraider
Nog even een bijdrage, hoe minder ruimte tussen de twee bougie elektroden, hoe meer kans op een vonk. Hoe groter deze ruimte, hoe feller de vonk, maar hoe meer kans dat hij mis-fired.
Natuurlijk zal de brommer op stationair niveau niet zo veel omwentelingen maken, en kan het zijn dat er te weinig spanning is om de vonk te doen overslaan als deze te ver van elkaar staan.
Nog een toevoeging, de standaard regel 0.45mm of 0.5mm werkt waarschijnlijk als basisinstelling voor elke brommer, maar als deze ruimte groter kan zonder problemen, dan zou ik dat zeker verwijden naar >0.8mm
Zeker de Tomosjes met CDI ontsteking. Ook uit persoonlijke ervaring weet ik dat ik bijvoorbeeld bij een slecht afgestelde brommer qua mengsel vaak nog redelijk aan de praat kan houden door dit gat te verwijden. Mede door de krachtigere vonk is er meer kans dat het mengsel wat beter verbrand (Indien veels te arm, of veels te rijk, in een bepaald gashendel bereik) dus dit kan je toch een beetje compenseren.
Over het grootlicht en toeren verminderen; Ik hoor dit wel vaker bij mensen, is dat omdat de ontsteking en licht met 1 spoel worden geinduceerd of iets dergerlijks? Of dat ze gedeelt worden over 1 spoel? Niet echt efficient toch? Ik zie verder geen verband anders met het licht en de vonk-spoel behalve dat ze beide worden opgeladen door het vliegwiel dat ronddraaid.