Pagina 1 van 1

Olie verlies

Geplaatst: 05 sep 2008 18:24
door Standard
  • Welke model tomos heb je? Standard (A5)
    Uit welk jaar komt de tomos ? 2005
    Is het een snor of een brommer? Een brommer
    Wanneer ontstond het probleem? Laatste 2 weken viel het me op


    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Helemaal niks


    Wat is het probleem?
Het probleem is dat er flink wat olie druppels onder mijn Tomos liggen als ik een stuk heb gereden in de schuur zet. Ik heb mijn brommer nu denk ik precies een maand en rij er veel op sinds de twee weken dat ik mijn rijbewijs binnen heb gehad.

Nouja, de vraag is dus, is het normaal dat er na het rijden olie druppeltjes onder je Tomos liggen als je hem een tijd laat staan? Is het slim om door te rijden?

Ik heb nog garantie op de tweedehands brommer (nog 2 maanden) en er kan dus nog van alles worden gedaan.

Alvast bedankt,

Jurgen.

Re: Olie verlies

Geplaatst: 05 sep 2008 18:29
door lolo
als je garantie hebt moet je gewoon terugggaan. Zij horen dat gewoon goed te regelen als het nog binnen de garantie valt!

Re: Olie verlies

Geplaatst: 05 sep 2008 18:29
door shadowranger
Als je garantie hebt zou ik zowiezo even reclameren bij degene die je de tomos heeft verkocht. Het is niet normaal, waarschijnlijk is de carterpakking/ aftapplugpakking kapot of niet goed gemonteerd (bout niet (kruislings) aangedraaid).

Zeker even laten maken.

Re: Olie verlies

Geplaatst: 05 sep 2008 18:31
door Mc. Sim
Het is niet normaal. Zitten er ook zwarte spetters op je achterwiel? Als dat zo is kan het zijn dat je voortandwiel keering lek is en da lekt ie dus olie uit de kickstartas/voortandwiel. Als hij niet zwart is zal het waarschijnlijk aan de pakking van de koppelingshelft liggen. Als deze niet goed afsluit lekt hij olie tussen de carterkappen door. Als je toch garantie hebt zou ik hem door de bromboer laten repareren.

Re: Olie verlies

Geplaatst: 05 sep 2008 18:55
door Standard
Het is niet normaal. Zitten er ook zwarte spetters op je achterwiel? Als dat zo is kan het zijn dat je voortandwiel keering lek is en da lekt ie dus olie uit de kickstartas/voortandwiel. Als hij niet zwart is zal het waarschijnlijk aan de pakking van de koppelingshelft liggen. Als deze niet goed afsluit lekt hij olie tussen de carterkappen door. Als je toch garantie hebt zou ik hem door de bromboer laten repareren.
Ja er zitten zwarte spetters op me achterwiel, me achterwiel is ook helemaal niet wit meer en als ik hem neerzet zit er onderaan het wiel ook altijd wel een stuk waar dan olie op heeft gedrupt.

Ik ga hem dan zeker zo snel mogelijk laten repareren, maar hoelang denken jullie dat ik er nog mee kan rijden zonder dat ik iets kapot rij?

Re: Olie verlies

Geplaatst: 05 sep 2008 18:56
door Standard
Bedankt voor alle snelle reacties trouwens!

Re: Olie verlies

Geplaatst: 05 sep 2008 19:06
door Mc. Sim
Er zal niks kapot gaan zolang er genoeg olie in je carters zit. Zie het als een soort automatische ketting smering, maar dan met vieze olie vlekken onder je brommer :wink:

Re: Olie verlies

Geplaatst: 05 sep 2008 19:17
door Standard
Er zal niks kapot gaan zolang er genoeg olie in je carters zit. Zie het als een soort automatische ketting smering, maar dan met vieze olie vlekken onder je brommer :wink:
Oke bedankt, dat dacht ik al. :)

Ga straks meteen een afspraak maken voor een reparatie, nogmaals bedankt voor de info allemaal!

Re: Olie verlies

Geplaatst: 08 sep 2008 00:28
door Erik1606
Kost dat veel trouwens? Een lekke voortandwiel keerring laten maken? Die van mij is ook lek, maar heb niet zo'n zin om het zelf te doen.. :)

Re: Olie verlies

Geplaatst: 08 sep 2008 10:34
door shadowranger
Kost dat veel trouwens? Een lekke voortandwiel keerring laten maken? Die van mij is ook lek, maar heb niet zo'n zin om het zelf te doen.. :)
Keerring zelf kost geen drol, maar de arbeidsloon die erbij komt is totaal uit verhouding!

Ik schat zelf zo rond de 30-60 euro, afhankelijk hoelang de bromboer ermee bezig is. Het stelt echt niets voor om het zelf te doen.

Re: Olie verlies

Geplaatst: 08 sep 2008 10:34
door Mc. Sim
Laten repareren bij de bromboer is altijd duur. Ga er maar vanuit dat ze zeggen dat ze er 1,5 uur mee bezig waren en dat kost dan zo'n 50 euro of meer. Dus mijn tip: zoek even rond op het forum hoe dit moet en doe het zelf voor een paar euro.

Re: Olie verlies

Geplaatst: 08 sep 2008 10:39
door shadowranger
Er staat ook een FAQ op de site waar precies wordt uitgelgd wat je moet doen.

En geen zin hebben? Daar kun je je overheen zetten.

Re: Olie verlies

Geplaatst: 08 sep 2008 11:00
door Marctraider
Het is redelijk makkelijk zelfs voor de beginner.

Belangrijkste dingen:

- Dopsleutel 30 (3cm is de moer van het Voortandwiel uit mijn hoofd) of baco die tot 30mm kan.
- Redelijk wat kracht
- Voortandwiel keerring
- Op een of andere manier brommer ophanging of zet hem op een of andere krat (doe ik ook altijd) zodat je achterwiel vrij is. Anders kan je mogelijk je ketting er niet af krijgen.

Je kan het op meerdere manieren doen maar wat ik deed: Om het voortandwiel stil te houden zodat je de moer kan afdraaien kan je de ketting om het voortandwiel houden en de ketting in elkaar draaien totdat het VTW niet meer kan bewegen.

De oude keerking kan je er uit wrikken met een platkop schroevendraaien icm. een hamer. Gewoon ertussen douwen en hij floept aan de andere kant omhoog, beetje mee spelen.

en dan nog ietS: als de nieuwe er eenmaal inzit kan je hem er niet zomaar uithalen zonder beschadigingen, tenzij je heel erg goed bent :) maar dat kost je weer een nieuwe keerring.