Pagina 1 van 1

Snelle uitlaat TE snel! Wat nu?

Geplaatst: 02 mar 2008 13:04
door AxelAlex
Hallo, ik heb gisteren een andere uitlaatgekocht. een BOS uitlaat.
Nu heb ik minder vermogen kwa optrekken, dus als ik een beetje tegenwind heb gaat hij maar 52 ofzo.
Nu heb ik wind mee gaat hij tuim 67 km/u.

Ik wil dus iets meer vermogen en minder snelheid.
Mijn andere snelle uitlaat gaat hijmaar 55 en trekt lekker snel op.
Kan ik nu met mijn BOS uitlaat een prop in de demper maken zodat hij iets meer tegendruk geeft.
Met het gevolg dat hij iets sneller op trekt en minder hard gaat?

Re: Snelle uitlaat TE snel! Wat nu?

Geplaatst: 02 mar 2008 13:15
door IxilTomos
Ik zou je vertanding veranderen, groter achtertandwiel dus. Of een snelle uitlaat eronder hangen die wel presteert hoe jij wilt...

Re: Snelle uitlaat TE snel! Wat nu?

Geplaatst: 02 mar 2008 13:15
door PimW
je kan hem zeker begrenzen met een prop, maar of je er ook meer vermogen onderin door krijgt vraag ik mij af. Denk het eerlijk gezegd niet. Er zijn wel een paar andere dingen die je zou kunnen doen om meer trekkracht te krijgen. Bijvoorbeeld een hogedrukkop monteren/maken.

Maar je zou even je setup moeten posten.

Re: Snelle uitlaat TE snel! Wat nu?

Geplaatst: 02 mar 2008 13:22
door AxelAlex
Ok, het zit namelijk zo:
Ik moet veel rijden en vaak langs controles, dus ik wil hem max 60 laten lopen anders ben ik hem straks kwijt.

Ik heb mijn uitlaatpoort uitgeveild en geen koppakking gebruikt.
Dit werkt goed.
Verder heb ik een 14/12 carburateur met een 53 sproeier.
Tandwiel voor is 26 ( origineel als goed is ) en achter een 24 tands.

De bocht van mijn uitlaat is geloof ik 28 mm ( zo'n dikke bocht)
Mijn oude snelle uitlaat heeft de zelfde dikte, maar geeft waarschijnlijk in de demper meer tegendruk.
Dit klopt toch ongveer? meer tegendruk minder toeren en meer power?

Vandaar dat ik dacht als ik nou een vernauwing in de demper maakt, deze meer tegendruk geeft en minder snelheid.
En dus meer trekkracht ( want als het waait is hij te slap )

Re: Snelle uitlaat TE snel! Wat nu?

Geplaatst: 02 mar 2008 13:26
door PimW
Zoals ik al zei, deels klopt dit wel. Een prop hinderd de uitlaat gassen en zorgt ervoor dat je minder hard gaat. Maar ik kan niet met zekerheid zeggen dat je onderin meer power krijgt.
En tegendruk word vaak dmv conussen in de uitlaat opgebouwd, dus ik weet niet of een ringetje hetzelfde resultaat geeft.

Re: Snelle uitlaat TE snel! Wat nu?

Geplaatst: 02 mar 2008 13:30
door AxelAlex
Ok, ik ga over een half uurtje effe langs de zaak.
Ga ik het een en het ander proberen.
Ik plaats wel een bericht over hoe het heeft gewerkt of wat.

Anders moet ik mijn oude uitlaat en een 22 atw plaatsen.. Kan ook nog.
Maar daar koop je geen nieuwe uitlaat voor toch??

Re: Snelle uitlaat TE snel! Wat nu?

Geplaatst: 02 mar 2008 13:44
door PimW
Wat er gaat gebeuren is dat hij word begrensd op het aantal toeren dat hij kan draaien en daardoor langzamer gaat rijden.

Tegendruk waar jij het over hebt zorgt ervoor dat onverbrande gassen teruggeduwd worden en de uitlaatgassen uit de cilinder gezogen worden. Door een ring in de uitlaat te plaatsen (bv. in de felns) hinder je de gassen, waardoor zij zich gaan ophopen bij de flens. Zo ontstaan niet de gewenste golven, die voor de zuigende en duwende werking zorgen.

Maar toch denk ik dat je het altijd ff kunt proberen, zo ingewikkeld is het namelijk niet :wink: Wie weet wat voor effect het heeft op jouw brommertje.
Hoe bedoel je dat je daar geen uitlaatje voor koopt? Geen nut?

Re: Snelle uitlaat TE snel! Wat nu?

Geplaatst: 02 mar 2008 18:19
door AxelAlex
Nee, ik bedoelde dat ik geen nieuwe uitlaat koop om met een oude te blijven rijden. : )

Nou ik heb het geprobeerd, je hebt gelijk.
Hij gaat 10km/u langzamer met een prop er in.
Op de heen weg was de wind gunstig en haalde ik de 72km/u :D
Nu heb ik in het gat van de demper (15mm) en bus gepropt met een gat van 10mm.
Op de terugweg omgedraaid en het zelfde stukkie gereden, haalde toen de 62 maar.
Nu merkte ik wel dat ik geen extra trekkracht erbij heb :(
Dus toch maar een andere tandwiel erop doen, en de prop er uit.
Achter een 26 tands op doen. Scheelt ongv 5km/u in top?
hopen dat dat helpt.

Re: Snelle uitlaat TE snel! Wat nu?

Geplaatst: 02 mar 2008 18:23
door Thomazzi
Even een vraagje tussendoor; Wat voor kilometerteller heb je eigenlijk?
Ik kan me niet voorstellen dat je alleen een nieuwe uitlaat gekocht hebt - alles standaars is - en toch nog boven de 70 uit komt, met wind mee of wind tegen.

Re: Snelle uitlaat TE snel! Wat nu?

Geplaatst: 02 mar 2008 18:29
door AxelAlex
Ja, ik stond ook versteld.
Ik heb een VDO C4.
Netjes afgesteld met streep op de grond enz enz.

Klopt precies met een ander digitale teller van een maat van me.

Re: Snelle uitlaat TE snel! Wat nu?

Geplaatst: 02 mar 2008 19:45
door Vuile Beunkoe
Eenmaal op toeren en verders ori setup, kunnen die bosjes toch rond de 70 kmpu uit komen ja. Maar dat is dan wel wind mee en na 3 km, want vermogen leveren ze niet. Ik zou dan eerder een proma / bullet / tecno circuit nemen met een 26/26 vertanding.

Re: Snelle uitlaat TE snel! Wat nu?

Geplaatst: 02 mar 2008 20:33
door AxelAlex
Een bullet, wat doet deze uitlaat?
Trekt deze beter op?

Re: Snelle uitlaat TE snel! Wat nu?

Geplaatst: 13 mar 2008 16:07
door Fixxy
Nee, dan kan je beter een circuit kopen. Heb je al geprobeerd om een groter achtertandwiel te doen, dan trek je harder op en lever je snelheid in!