Wat vaak voorkomt is dat men het vliegwiel niet goed terugplaatst op de as, ik doel daarbij op het spietje.
Sorry hoor, maar als er sleutelaars ? zijn die een vliegwiel niet goed terugplaatsen ( hoe ze dat dan ook voor elkaar
krijgen met een VASTE spie ), dan kunnen ze beter helemaal niet zelf sleutelen.
Van Tomos Nederland heb ik geleerd dat de Ontstekings Spoel in heel veel gevallen de oorzaak is en niet zozeer de bobine.....een spoel kan n.l verzwakken, en ook de tijds aftelling is wel belangrijk voor het GOED lopen van de motor, maar een brommer loopt al gauw, en als je er GOED DE TIJD voor neemt ( denk in 10en van millimeters per keer ) en je hebt een goede spoel kun je hem perfect afstellen, het kost even wat tijd,.. maar dan doet hij het ook goed.
Voor de echte techneuten onder ons, wisten jullie dat er per omwenteling van de krukas 2 vonken zijn, een keer voor BDP ( de werkzame vonk ) en een keer voor ODP ( de verloren vonk )
In feite zou je de spoelenplaat precies 180 graden kunnen draaien zonder dat het effect heeft op de werking van je motor
De rotor (vIiegwie) heeft 4 magneetpolen (twee magneten).
In de ontstekingsspoel worden twee periodes wisselspanning per krukasomwenteling opgewekt
Het positieve spanningsdeel laad de condensator in de CDI op.
Na de wisseling van positief naar negatief spanningsdeel wordt de thyristor aangestuurd. De condensator ontiaad zich over de primaire spoel van de bobine. Door induktie onstaat de vonkspanning in de secundaire spoel.
Dit betekend dat er bij elke wisseling Er zijn twee vonken per omwenteling ,van plus- naar minspanning een vonk ontstaat
1. Een vonk als de zuiger voor het BOP staat: De werkzame vonk 2. Een vonk als de zuiger voor ODP staat:De “verloren” vonk.
Simpel he !!