Pagina 1 van 1
Cilinder Kop Te groot??
Geplaatst: 07 nov 2007 12:31
door lebbink
Hey,
Ik heb zojuist een bromcilinderkop thuis gekregen.
Maar deze is duidelijk breder en groter dan mijn snor-cilinder kop!
Hoort dat?
EDIT: Plaatjes zeggen meer.

(De standaard kop zit er nog op, maar ter verduidelijking dat hij groter is heb ik de bromkop erbij op gezet.)

(Hier nog een keer te zien dat hij groter is.)
Geplaatst: 07 nov 2007 13:43
door Tossie
De cilinder(kop) die jij hebt noemen ze een ''ei'' cilinder. Dit zijn de oude types. Degene die je net hebt is een nieuw type, best kut opzich
Geplaatst: 07 nov 2007 13:46
door flopper
maar je kan hem er wel gewoon opzetten dacht ik niet?
Geplaatst: 07 nov 2007 13:48
door lebbink
Heb ik er dan wel wat aan als ik hem erop zet?
Of kan dit niet?
Geplaatst: 07 nov 2007 13:48
door Tossie
Hij kan er zo op alleen loop je wel tegen dingen op.
De cilinderkop heeft koelvlakken en op deze manier werkt het ook niet echt lekker
Geplaatst: 07 nov 2007 13:51
door lebbink
Hij kan er zo op alleen loop je wel tegen dingen op.
De cilinderkop heeft koelvlakken en op deze manier werkt het ook niet echt lekker
mm okee lekker is dat.
Is het wel een bromkop dan??
en waar kan ik een eicilinder bromkop vinden

Geplaatst: 07 nov 2007 14:37
door Tossie
Of het een bromkop is kan ik zo niet zien, dan moet je de binnenkant bekijken, en die bromkop zul je moet zoeken of hier op het forum of op marktplaats

Geplaatst: 07 nov 2007 14:54
door chellytomos
kan toch ook een z'n nieuwe type cilinder kopen. Is 2e hands niet zo duur.
Geplaatst: 07 nov 2007 14:55
door lebbink
kan toch ook een z'n nieuwe type cilinder kopen. Is 2e hands niet zo duur.
Maar wel veel werk met monteren ofniet??
En ik heb ook geen pijpsleutels dus niet zo handig.
Geplaatst: 07 nov 2007 15:00
door chellytomos
pijpsleutel 11 of dop sleutel 11 heb je nodig, kan je gewoon bij gamma ofzo halen.monteren is ook niet zo moeilijk gewoon cilinder eraf halen en nieuwe erop. Weetn iet uit me hoofd of de zuiger ook identiek is.
Geplaatst: 07 nov 2007 15:04
door lebbink
pijpsleutel 11 of dop sleutel 11 heb je nodig, kan je gewoon bij gamma ofzo halen.monteren is ook niet zo moeilijk gewoon cilinder eraf halen en nieuwe erop. Weetn iet uit me hoofd of de zuiger ook identiek is.
Ik wil gewoon een ei-cilinder-bromkop

.
Dus deze word verkocht of geruild voor een ei-cilinder-bromkop

.
Geplaatst: 07 nov 2007 22:33
door Volty
Hij kan er zo op alleen loop je wel tegen dingen op.
De cilinderkop heeft koelvlakken en op deze manier werkt het ook niet echt lekker
Onzin, het koelt prima.
Alleen het oog wil ook wat..
Geplaatst: 08 nov 2007 05:54
door tomos4ever
kan toch ook een z'n nieuwe type cilinder kopen. Is 2e hands niet zo duur.
dat wou ik dus ook met mijn eicilinder doen
dat lukt dus niet(als je op standje beun gaat werken wel)
een ei cilinder heeft een bronse bus en een nieuw type heeft een naald lager(als ik t goed heb)
en dat past niet
Geplaatst: 08 nov 2007 09:07
door HenkieMetZeTomos
Onzin, het koelt prima.
die grote koelt waarschijnlijk beter omdat hij een groter opervlak heeft, maar het ziet er idd niet uit zo'n grote kop

Geplaatst: 09 nov 2007 21:01
door shadowranger
dat wou ik dus ook met mijn eicilinder doen
dat lukt dus niet(als je op standje beun gaat werken wel)
...knip..een ei cilinder heeft een bronse bus en een nieuw type heeft een naald lager(als ik t goed heb)en dat past niet..knip....
Waar slaat dit nu weer op? Zuigerdiameter is hetzelfde, dus je kan gewoon vierkante cilinder monteren als de krukas een bronzen bus heeft. Je moet alleen een zuiger gebruiken met pistonpen 10 ipv 12.
@Lebbink en iedereen die een snor-eicilinder heeft: De kop van een ei-cilinder is ALTIJD brom. De "hap" uit de compressieruimte is iets waarmee Tomos alleen de vierkante cilinders heeft "afgevoerd". Ik heb dit gecheckt met mijn ei-cilinders (brom en snor) en die koppen zijn identiek.
Re:
Geplaatst: 15 nov 2007 23:01
door lebbink
dat wou ik dus ook met mijn eicilinder doen
dat lukt dus niet(als je op standje beun gaat werken wel)
...knip..een ei cilinder heeft een bronse bus en een nieuw type heeft een naald lager(als ik t goed heb)en dat past niet..knip....
Waar slaat dit nu weer op? Zuigerdiameter is hetzelfde, dus je kan gewoon vierkante cilinder monteren als de krukas een bronzen bus heeft. Je moet alleen een zuiger gebruiken met pistonpen 10 ipv 12.
@Lebbink en iedereen die een snor-eicilinder heeft: De kop van een ei-cilinder is ALTIJD brom. De "hap" uit de compressieruimte is iets waarmee Tomos alleen de vierkante cilinders heeft "afgevoerd". Ik heb dit gecheckt met mijn ei-cilinders (brom en snor) en die koppen zijn identiek.
Ik heb van de brommerboer gehoord dat dit dus niet waar is.
Bij ALLE Tomos'jes is er verschil tussen een brom en snor kop, OOK de ei-cilinder.
Hij heeft 12 jaar lang tomos'jes gerepareerd en opgevoerd en is er zeker van.
Re: Cilinder Kop Te groot??
Geplaatst: 16 nov 2007 07:24
door shadowranger
Ik heb ruim 19 jaar ervaring met Tomos en heb ook in de fabriek in Epe gewerkt. Ik heb het ook nog eens gecheckt met de blokken die ik heb liggen op het schap. Alle ei-cilinders die ik openmaakte (en die zijn origineel) en waarvan ik de kop heb gezien, zijn allemaal hetzelfde.
De begrenzingen bij de "oude" ei-cilinders zit m in de inlaat. Bij de snorcilinder is de opening maar 9 mm terwijl de doorlaat voor een brommodel ei-cilinder 12 mm is. Ook de spruitstukken zijn daarop aangepast en is in de uitlaatmond (het deel dat aan de cilinder wordt geschroeft) een begrenzingsbus gelast. Vroeger moest ik bij de bromboer specifiek naar een brommodel zuiger vragen voor mijn ei-cilinderblokkie. De inlaatpoort wordt, niet zoals bij de huidige membraamcilinders, gestuurd door de onderzijde (het hemd) van de zuiger. Bij de snor is deze ook iets langer, er kan daardoor minder mengsel naar binnen tov een brommodel in dezelfde tijd dat de inlaatpoort open staat. Net als nu is er een krappe carburateur achter gezet. Minder mengsel is minder prestatie. Vandaar dat al die S25 snorbrommers met ei-cilinder een klein(er) tandwiel (ik meen dat dit ook 24 was net als mijn brommodel) achterop hebben.
Re: Cilinder Kop Te groot??
Geplaatst: 16 nov 2007 07:57
door lebbink
Ik heb ruim 19 jaar ervaring met Tomos en heb ook in de fabriek in Epe gewerkt. Ik heb het ook nog eens gecheckt met de blokken die ik heb liggen op het schap. Alle ei-cilinders die ik openmaakte (en die zijn origineel) en waarvan ik de kop heb gezien, zijn allemaal hetzelfde.
De begrenzingen bij de "oude" ei-cilinders zit m in de inlaat. Bij de snorcilinder is de opening maar 9 mm terwijl de doorlaat voor een brommodel ei-cilinder 12 mm is. Ook de spruitstukken zijn daarop aangepast en is in de uitlaatmond (het deel dat aan de cilinder wordt geschroeft) een begrenzingsbus gelast. Vroeger moest ik bij de bromboer specifiek naar een brommodel zuiger vragen voor mijn ei-cilinderblokkie. De inlaatpoort wordt, niet zoals bij de huidige membraamcilinders, gestuurd door de onderzijde (het hemd) van de zuiger. Bij de snor is deze ook iets langer, er kan daardoor minder mengsel naar binnen tov een brommodel in dezelfde tijd dat de inlaatpoort open staat. Net als nu is er een krappe carburateur achter gezet. Minder mengsel is minder prestatie. Vandaar dat al die S25 snorbrommers met ei-cilinder een klein(er) tandwiel (ik meen dat dit ook 24 was net als mijn brommodel) achterop hebben.
Dus als ik er alleen een 14/12 carb opzet (van een brommer) moet hij gewoon 45 lopen? (Ik heb al een bullet uitlaat en ATW 28)
Want waar moet hij anders nog begrenst zijn?
Wat moet ik anders nog doen volgens u om hem als een brommer te laten lopen?
Re: Cilinder Kop Te groot??
Geplaatst: 16 nov 2007 20:21
door shadowranger
Niet als je een ei-cilinder hebt, want daarvan is de inlaat begrenst (meegegoten) naar 9 mm. Als je een brom ei-cilinder erop zet en dan een 14/12 carburateur en een brompijp (bijvoorbeeld een snel imitatie sigaar) zou het wel moeten lukken ja. Je hebt al een Bullet, dus een andere uitlaat is niet nodig.