Pagina 1 van 1

bobine

Geplaatst: 22 jul 2007 18:35
door bramm
halo waardoor kan een bobine kapot gaan hr gr bram

Geplaatst: 23 jul 2007 12:19
door Techneut
Beste bram, dat is niet zo gemakkelijk te zeggen. Een bobine bestaat uit spoelen en die kunnen door leeftijd en gebruik kapot gaan. Je hoeft je niet zon zorgen te maken dat een bobine kapot gaat door problemen met je motor of omringende apparatuur, want de bobine van een bromfiets kan veel meer hebben dan een bromfietsblokje fout kan doen. Bij tomos echter zit er ook nog een beetje electronica in en dat kan altijd en zonder aanwijsbare oorzaak zomaar de geest geven. Bij andere bromfietsen zit die electronica in een apart kastje dat CDI genoemt word. Het enige wat je kan doen is hem vervangen en de oude controleren op zichtbare schade. Zoals letterlijke beschadiging door een ongeval of smelten van het plastik door overmatige hitte. Dan kun je kijken of alle draden goed aangesloten zitten en niet beschadigd zijn en of de bougiekabel, bougiekap en bougie zelf in orde en onbeschadigd zijn. Verder kan je helaas erg weinig doen.

bobine

Geplaatst: 23 jul 2007 12:38
door bramm
halo bedankt voor je antwoordt .. het zit zo , ik heb zelf een lichtschakelaar tussen de gele lichtspoeldraad gemaakt ..toen ik hem startte ,liep hij .toen heb ik de lichtschakelaar aan en uit gezet dat werkte.. toen ik de motor na 30 sec. uit deed ..rook ik een brandlucht ,kwam volgens mij van de laagspanings spoel in de bobine ..die spoel heb ik toen doorgemeten en bleek sluiting te hebben.
nu kan ik wel een spoel halen bij de sloop ..maar ik wil eerst weten wat de oorzaak kan zijn..ik heb een revival van 2002 in mijn boekje staat magneet ontsteking is dat met of zonder puntjes ?? iets over mijzelf ik ben 61 jaar en sleutelde al in 1964 aan brommers .ik had een mustang van 1979 maar door de apk oplichters heb ik hem weggedaan en een tomos gekocht hr gr bram

Geplaatst: 23 jul 2007 13:05
door Techneut
Het grappige is dat alle ontekingen met magneten en spoelen werken dus dat zegt niets. Ik ben even bij tomos online gaan kijken voor je en daar werd al snel duidelijk dat de revivals allemaal electronische ontsteking hebben. Het verschil zit hem erin dat het oude model een gewone tomos electronische ontsteking had met 1 draad van de motor naar de bobine en nog een bruine draad uit de bobine naar de massa. De latere modellen hebben een losse geverspoel erbij waardoor er meer draden uit het blok komen naar de bobine toe.

Wel moet ik zeggen dat je de bobine van tomos niet zomaar door kan meten omdat er een heel stukje electronica inzit. En niet alleen maar een laag en hoogspanningsspoel. Zal je verder niet lastig vallen met schema's en dergelijke. Het beste is hem uittesten op een andere brommer. Kijk wel eerst even welk model jij hebt.

bobine

Geplaatst: 23 jul 2007 13:18
door bramm
halo ja ik heb oud model bobine 2 draden .ik ben niet bang voor een schema ik heb lts electro gehad..ik heb dus oud model ontsteking .dus zonder punten en 4 spoelen klopt dat hr gr bram

Geplaatst: 23 jul 2007 18:09
door Gilze
hallo, techneut. ik heb een vraagje ...
hoe kan het zijn dat mijn lichten soms wel branden en soms niet.. ook tijdens een rit zeg maar , dus dat ze soms aan en soms uit is..

alvast bedankt..

Geplaatst: 23 jul 2007 19:27
door Techneut
Beste Bram,
Dat is dus een bobine die uitwisselbaar is met de gewone tomos met electronische onsteking. Laten we zeggen alle tomossen na het jaar 2000.
4 spoelen in een stervorm en geen contactpunten, dus electronica aan boord van de bobine. Weet nog niet hoe ik een plaatje kan meesturen, dus even geen schema. Niet dat je daar veel aan zou hebben want de electronica zit volledig in de bobine. Gewoon iemand met een niet te oud model tomos opzoeken en even uitwisselen voor de test.

Geplaatst: 23 jul 2007 19:35
door Techneut
Beste Gilze,
Dat is een wat moeilijker probleem en het word zoeken. Waarschijnlijk is er ergens een stekker die niet goed vastzit of een draad die sluiting maakt. Begin eens even met de lichtschakelaar, gewoon de motor laten draaien met licht aan en dan maar een beetje tegen de schakelaar aantikken, kijken wat er gebeurt.
Als dit niet werkt kan je het linker scherm eraf trekken. Vlak boven het voortandwiel lopen namelijk de draden naar het achterlicht. Als de ketting eens hobbelt kan die de draden naar achteren beschadigen. En als die draden beschadigd zijn kunnen ze sluiting veroorzaken.
Neem er gewoon rustig de tijd voor en goed kijken is alles wat ik aan kan raden. Succes en als je meer wil weten hoor ik het.