Pagina 1 van 1
stevigheid voorvork
Geplaatst: 05 jul 2007 20:49
door tomos4ever
hallo tomos owners
ik heb al het zoekfunctie gebruikt maar daar kan ik het ook niet vinden
een van me beugels van me spatbord voor is laatst kapotgegaan en 1week later de andere ook
dus ik wou me spatbord er af halen en inkorten duz ik haal hem er af en me pa komt duz direct zomaar de hoek om kijken en die zegt dat de STEVIGHEID van me voorvork verloren gaat
mijn vraag aan jullie is dat wel zo
en weten jullie wat voor 2dehand spatbord kost zomaar een vraag
ik zou graag wat reacties willen ontvangen

dat je stevigheid verloren gaat

Geplaatst: 05 jul 2007 21:20
door keesos
valt wel mee volgens mij. ik heb hele tijd zonder voorspatbord gereden maar reed niet merkbaar slechter en is nog steeds (bijna)even stevig denk ik.
Geplaatst: 05 jul 2007 21:41
door jeroentje
je voorvoork ken er wat meer van gaan ''torderen'' en soms merk je het wel. maar je ken er wel mee rijden.
en op het internet heb je voor 10\15 euro wel een spatbordje.
gr. jeroen
Geplaatst: 05 jul 2007 22:07
door lolo
ik rij al de hele tijd zo en volges mij maakt het helemaal niet zoveel uit.
Geplaatst: 05 jul 2007 22:52
door shadowranger
Idd, wel of geen spatbord maakt niets uit. Dat doet niets af aan de stevigheid van je voorvork.
Je kan ook gewoon nieuwe beugels monteren. Oude zijn waarschijnlijk doorgerot.
Geplaatst: 05 jul 2007 23:09
door heinekentomos
K heb ook een tijd zonder voorspatboord gereden maar je merkt het wel vind ik je stoken van je voorvork bewegen iets en je wiel gaat heen en weer ben zo 1x gevalen op een rotonde omdat me voorwiel raar deed en weg gleed
Geplaatst: 05 jul 2007 23:14
door Vuile Beunkoe
Idd, wel of geen spatbord maakt niets uit. Dat doet niets af aan de stevigheid van je voorvork.
Je kan ook gewoon nieuwe beugels monteren. Oude zijn waarschijnlijk doorgerot.
Valt me tegen van je dit...
De functie van het spatbord is ook een stabilisator. De voorvorkonderpoten blijven op dezelfde hoogte. 2 Steunpunten hiervoor, de as en het spatbord.
Simpel voorbeeld:
Zet je iets met 1 verbindingstuk met 2 gaten in mekaar, kan je het rondom die 2 punten verdraaien. Zet je het met 2 verbindingsstukken en 4 gaten vast, word dit torderen geblokkeerd.
Rijd maar zonder spatbord, en rem goed hard. Je ziet je wiel echt centimeters naar rechts trekken, en in het ergste geval breekt je as en ga je op je plaat.
Geplaatst: 06 jul 2007 06:07
door tomos4ever
Idd, wel of geen spatbord maakt niets uit. Dat doet niets af aan de stevigheid van je voorvork.
Je kan ook gewoon nieuwe beugels monteren. Oude zijn waarschijnlijk doorgerot.
Valt me tegen van je dit...
De functie van het spatbord is ook een stabilisator. De voorvorkonderpoten blijven op dezelfde hoogte. 2 Steunpunten hiervoor, de as en het spatbord.
Simpel voorbeeld:
Zet je iets met 1 verbindingstuk met 2 gaten in mekaar, kan je het rondom die 2 punten verdraaien. Zet je het met 2 verbindingsstukken en 4 gaten vast, word dit torderen geblokkeerd.
Rijd maar zonder spatbord, en rem goed hard. Je ziet je wiel echt centimeters naar rechts trekken, en in het ergste geval breekt je as en ga je op je plaat.
tnx voor de reacties hierop
ik koop gewoon een nieuw voorspatbord want ik ben nu toch al bezig
want me zijkapjes moeten ook nog worden gedaan
dus het is wel dat je onderpoten steviger worden met dan zonder beugels
dank jyllie allemaal
Geplaatst: 06 jul 2007 17:10
door Paul123
Je hoeft niet een nieuw voorspatbord, je kan ook gewoon een stabilisator kopen

Geplaatst: 06 jul 2007 22:29
door shadowranger
Valt me tegen van je dit...
De functie van het spatbord is ook een stabilisator. De voorvorkonderpoten blijven op dezelfde hoogte. 2 Steunpunten hiervoor, de as en het spatbord.
Simpel voorbeeld:
Zet je iets met 1 verbindingstuk met 2 gaten in mekaar, kan je het rondom die 2 punten verdraaien. Zet je het met 2 verbindingsstukken en 4 gaten vast, word dit torderen geblokkeerd.
Rijd maar zonder spatbord, en rem goed hard. Je ziet je wiel echt centimeters naar rechts trekken, en in het ergste geval breekt je as en ga je op je plaat.
L*lkoek. Je zet de vorkpoten vast op de as van je voorwiel, die dunne plaatjes blik houden je vork echt niet recht!!!
Als je een probleem hebt met het wegtrekken van het voorwiel bij het remmen, zegt dit meer over de conditie van je vorkpoten dan over het stabiliseren door een spatbord. Ik heb eens enkele maanden rondgereden met een gebroken plaatje aan mijn spatbord, ik heb niets gemerkt tijdens het rijden. Pas toen ik een servicebeurt ging uitvoeren kwam ik erachter. Uiteraard meteen vervangen, maar niet vanwege stabilisatieproblemen van mijn voorvork.
Misschien dat dit opgaat voor die 13 mm buisjes van Puch.

Geplaatst: 07 jul 2007 11:10
door Paul123
Nou, als ik mijn voorvorkpoten los heb incl kroonplaten en een as vastmaak heb ik best wel aardig wat "poot"speling. Met zo een stabilisator plaatje minder. Het gaat niet erom of het plaatje heel erg sterk is of niet, het gaat erom dat de torsie punten verplaats worden.
Geplaatst: 07 jul 2007 13:10
door Vuile Beunkoe
Ik ben er mee eens dat de plaatjes blik erg dun zijn, mag best 1 mm staal zijn. Maar reken er maar op dat je voorvork gaat torderen, als hij op 1 punt vast zit aan de andere kant extreeem belast word (remmen), en als er dan ook nog hoogteverschil in de weg komt op hetzelfde moment voel je je toch echt niet prettig hoor.
Dat jij zo enkele maanden rondgereden hebt zonder iets te merken zegt meer over jou rustige rijstijl dan over je voorvork hoor. Als je je tomos altijd goed stevig gebruikt (k zal geen circuit zeggen, maar zo reed ik eig wel), dus laat remmen, plat door bochten, dan is het doodeng zonder dat stukje blik.
Ik reed nou echt niet zo omdat het zon mooi iets is om te zien

Geplaatst: 07 jul 2007 21:20
door tomos4ever
als je bijvoorbeelt door het verkeer heen scheurt op een rustige manier en plat door de bocht heen gaat kan je het wel voelen hoor
moet vandeweek toch naar HZ toe meteen een nieuw voorspatbord
Geplaatst: 09 jul 2007 16:27
door DRAGON88
ik heb nu een aero voorspatbord aan het begin had ik nog geen stabilisatie stang en dat is egt gevaarlijk met hard remmen enz.
nu heb ik bij een metaalbewerkingsbedrijf een stang laten maken van dik staan en het voelt meteen stukken beter aan.

dus voor de mensen die zonder spatbord gaan of willen rijden maak wel iets wat de poten een beedje op zn plek houd