Pagina 1 van 1
carburateur tuning
Geplaatst: 22 dec 2006 19:47
door Rick
Ik heb het internet afgespeurd en heb dit gevonden:
Carburateur tuning:
-hoe korter de afstand tussen venturibuis en
verbrandingskamer hoe sneller de gaspedaalreactie
- hoe kleiner de carburateur (diameter) hoe sneller
de gasreactie, maar des te kleiner de powerband
- hoe groter de inlaat hoe breder de potentiele
powerband, maar hoe slechter de gasreactie
- hoe meer gepolijst de inlaatkant, hoe meer luchtvolume
en hoe hoger de luchtsnelheid over de venturi en hoe
breder de powerband
- meer gewerveld de verzamelleiding en de carburator
voorbij de venturibuis, beter de mengeling en daarom,
nauwkeuriger de gaspedaalreactie en breder de machtswaaier.
- hoe meer gewerveld het spruitstuk en de carburateur na de
venturi, hoe beter de vermenging, des te nauwkeuriger de
gasreactie en de breder de powerband.
-hoe beter het carter kan worden gevuld, hoe beter de
powerband, maar langzamer de gasreactie
- hoe scherper de hoek op de gasschuif, hoe fijner de
gascontrole, ten koste van lage toeren kracht, en omgekeerd
hoe vlakker de hoek van de gasschuif , de lager de eindreactie
-hoe meer circuits (luchtmensgel,versnellingspomp,midrange
lucht, choke, schuif, naald)Hoe breder de powerband
en hoe beter de gasreactie.
- natuurlijk de carburateur goed afstellen
Dit heb ik gevonden op een amerikaans forum, en heb
het alleen even vertaald en in eigen woorden gezet.
ik hoop dat iemand er iets aan heeft, ik ga het na kerst
toepassen op me eigen brommer, en zal mijn bevindingen posten.
Geplaatst: 22 dec 2006 21:47
door Boekbak
dan kan je het beter in de How To topic zetten lijkt mij?
wel leuke info trouwens.
Geplaatst: 22 dec 2006 21:54
door Vuile Beunkoe
weetje rick, tis grotendeels onzin wat jij hier post.
btw std tomos carb is de meest basis vorm, rommel dus.
Geplaatst: 23 dec 2006 14:47
door MiloBuur
niet zo haten...
iemand doet z'n best om andere mensen te helpen met nuttige informatie en dan moet je het meteen afdoen als rommel..

beetje lullig.
Geplaatst: 23 dec 2006 17:56
door Rick
kijk, dat vind ik nou ook, ik probeer het te delen, ben blij zullen best mensen zijn die er wel iets aan hebben, ik vind toch dat tunen op dit forum taboe is, waarom weet ik ook niet...

Re: carburateur tuning
Geplaatst: 23 dec 2006 20:05
door Vuile Beunkoe
Ik heb het internet afgespeurd en heb dit gevonden:
Carburateur tuning:
-hoe korter de afstand tussen venturibuis en
verbrandingskamer hoe sneller de gaspedaalreactie
oke klein foutje, er moet staan gasreactie.
- hoe kleiner de carburateur (diameter) hoe sneller
de gasreactie, maar des te kleiner de powerband
powerband wordt voornamelijk door je uitlaat bepaald. De powerband is de regio toeren waarin de cil het effectiefste werkt. Hoe kleiner de carburateur hoe beter het mengt, raar maar waar.
- hoe groter de inlaat hoe breder de potentiele
powerband, maar hoe slechter de gasreactie
Grotere inlaat = meer mengsel = meer power. Er staat ook potentieel, de rest vd cil moet wel gebaseerd zijn op die grotere inlaat en een andere uitlaat. Je gaat niet ineens veel sneller als je de inlaat maximaal maakt, en de rest vd setup hetzelfde houdt. De gasreactie waarom zou die slechter worden? Gasreactie is gewoon het moment van gas geven, en het daadwerkelijke stijgen van toerental. Ik krijg de indruk dat jij de gasreactie als iets magisch ziet, waardoor je veel sneller zal gaan. Beetje Allus MHR modus.
- hoe meer gepolijst de inlaatkant, hoe meer luchtvolume
en hoe hoger de luchtsnelheid over de venturi en hoe
breder de powerband
Het polijsten van de inlaatkant is nogal een veelbesproken onderwerp. Het ziet er mooi uit, theoretisch heeft de lucht minder weerstand en zal je een snellere gasreactie hebben. Denk dan aan millisecondes. De hogere luchtsnelheid kan voor meer mengsel zorgen, maar dit is wsl niet eens merkbaar op een testbank. De powerband zal echt niet vooruit gaan op dit polijstwerk. Nog geen 50 rpm verschil denk ik.
- meer gewerveld de verzamelleiding en de carburator
voorbij de venturibuis, beter de mengeling en daarom,
nauwkeuriger de gaspedaalreactie en breder de machtswaaier.
Hoe meer gewerveld is meer weerstand. Dat wil je niet hebben, het vertraagt de gasreactie. En wtd is een machtswaaier? heb je babelfish gebruikt om te vertalen?
- hoe meer gewerveld het spruitstuk en de carburateur na de
venturi, hoe beter de vermenging, des te nauwkeuriger de
gasreactie en de breder de powerband.
idem, powerband word hier echt niet breder door.
-hoe beter het carter kan worden gevuld, hoe beter de
powerband, maar langzamer de gasreactie
Betere cartervulling is meer mengsel wat ontbrandt = meer power. Gasreactie, theoretisch door de betere vulling zou je juist vooruitgang moeten merken want je hebt meer mengsel in dezelfde ruimte, dus het is er eerder.
- hoe scherper de hoek op de gasschuif, hoe fijner de
gascontrole, ten koste van lage toeren kracht, en omgekeerd
hoe vlakker de hoek van de gasschuif , de lager de eindreactie
Fijnere gascontrole klopt. Je kan de schuifpositie beter bepalen. Waarom zou er op lage toeren dan minder kracht zijn? enige verschil is toch de hoek vd gasschuif?
-hoe meer circuits (luchtmensgel,versnellingspomp,midrange
lucht, choke, schuif, naald)Hoe breder de powerband
en hoe beter de gasreactie.
Versnellingspomp? Ik denk dat je bedoelt hoe meer opties op de carb hoe fijner hij af te stellen is? Dit is alleen maar positief voor de mogelijke prestaties ja.
- natuurlijk de carburateur goed afstellen
Dit heb ik gevonden op een amerikaans forum, en heb
het alleen even vertaald en in eigen woorden gezet.
ik hoop dat iemand er iets aan heeft, ik ga het na kerst
toepassen op me eigen brommer, en zal mijn bevindingen posten.
Waarom tjoenen hier een taboe is? Er zitten een paar mensen met verstand, en nog veel meer die onzin praten. Helaas worden die laatste personen vaker geloofd, en weer 5000 x nagepraat. Zo kan je hier niet serieus over echte tuning praten.
Geplaatst: 23 dec 2006 20:34
door Boekbak
Daarom heb je het pro forum op
http://www.brommerforum.nl
Dat is meer tuners praat, daarom dat wij daar geen toegang hebben, en hellracer wel. Want die heeft er verstand van, punt uit
Misschien een idee voor dit forum? dat je je moet bewijzen voordat je bij de PF gedeelte kan komen. (wel basic stuff. Bijv geen 3 delige carter spul

) want dan zit er maar 1 member in dat forum.
Leek mij wel een leuk idee, dan kan je de community uitbreiden dmv een grotere deelname groep te betrekken, want dan komen misschien ook meer gevorderde BF'ers hier naartoe omdat die hier dan ook weer wat kunnen melden.
Het is maar een

Geplaatst: 23 dec 2006 20:42
door Vuile Beunkoe
BF is een forum met duizenden leden, met maar een paar mensen die er verstand van hebben. Daar word er al amper gereageerd, laat staan hier, het lijkt mij vooralsnog geen goed idee. Want wat is echt tjoening? Afwerken van de cil basis of echt grondig aanpassen? Het is een goed idee, maar er moet wel behoefte aan zijn. En dat lijkt me totaal niet van toepassing op dit moment, helaas.
Geplaatst: 24 dec 2006 04:28
door Joop56
Lucas heeft gelijk.
Hoeveel mensen zijn er die een tomos zo optimaal willen/gaan tunen?
Juist, dat zijn er niet veel.
Geplaatst: 24 dec 2006 13:51
door Boekbak
Nee het hoeft ook niet grondig tuning te zijn, gewoon de wat moelijkere dingen die niet in opvoeren of algemeen gedeelte thuis horen. Bijv een Pro Gedeelte voor Het kleine vragen topic ofzo. Dus niet "wat voor maat sproeier moet ik hebben?" maar gewoon grondigere dingen. Daar kan bijv al problemen met ontsteking, krukas opvullen en grondigere dingen binnen in het blok bij horen. Mij leek het wel een leuk idee, daar trek je mischien toch wat meer mensen mee.
en het PF van BF.nl heeft gewoon even een mega *KICK* Nodig
Geplaatst: 24 dec 2006 17:38
door rens_k
hellracer, ik wil even mn mening zeggen, maar je zeikt altijd iedereen meteen af als ze met iets komen.
je kunt het ook wat voorzichter brengen, want als ik zo zou reageren kreeg ik weer een ban.

Geplaatst: 24 dec 2006 19:32
door Vuile Beunkoe
Ja en waarom doe ik dat toch? Er wordt zoveel geblaat waarvan er gewoon niks waar is, wat helaas wel geloofd wordt door de meerderheid vd leden. Ik word gewoon een beetje geïriteerd door die reacties die niet onderbouwd worden, en waar niet meer over nagedacht is dan ik typ en post meteen.
ontopic maar weer? Dit kan ook via pb als je je ei zo nodig kwijt moet.
Geplaatst: 26 dec 2006 13:00
door Rick
je hebt gedeeltelijk gelijk, je zult er niet veel van merken, sommige dingen niks, maar ja, alle beetjes helpen. en ik vind het heel goed dat je commentaar geeft, dit is toch ook de bedoeling van een forum, elkaar helpen... ?
het is weliswaar op een botte manier, maar zo helpen we wel.