Berichtdoor brombertje » 16 aug 2011 22:11
Ik denk dat er ook nog wel veel zijn die nog een vrij grote squish hebben, of toch ergens carterdruk verliezen zonder dat ze het in de gaten hebben. Ook een goede tandwielverhouding is belangrijk, om zo in de ideale powerband te komen van de cilinder/uitlaatcombinatie.
Het is wel bekend dat Technigas uitlaten de powerband redelijk hoog hebben. Geen extreem hoge rpm (geen 15.000rpm), en toch goed koppel in laag rpm met een goede carb. Met twv 26/22 maakt de krukas bij 65 km/u al ~8100 rpm. Bij 85,5 km/u is dat ~10.500 rpm. Tussen 6000 en 10.000 rpm trekt een Technigas dus goed door. Met een snelle 65 cc setup en atw 26-28 rijden heeft dus geen nut, aangezien je dan over de powerband van de uitlaat/cil combinatie heengaat op topsnelheid, en dan mis je dus juist het fijne van de Technigas. Ik merk dat mijn Standard met atw 22 en A55 cil met 17,5 mm carb echt genoeg koppel heeft om vrij goed op snelheid te komen tegen een brug op, dus dat is een vrij goede tandwielverhouding. Extreem hard optrekken en dan flinke overtoeren maken vind ik zelf erg irritant. Liever iets langzamer (nog steeds een stuk sneller dan standaard tosjes/scooters) op snelheid komen, en dan een echte goede snelheid halen vind ik veel fijner. Als je een echte kleine squish hebt, en een oud type ontsteking zonder vertraging op hoge rpm, kan je ook beter euro98/v-power nemen omdat ik heb gemerkt dat bij die combinatie minder detonatie is, en je echt beter koppel hebt op hoge toeren, en daardoor beter doortrekt. Ook met het nieuwe type ontsteking met pick-up merk ik het verschil goed tussen 95 en 98. Ik rij dan ook zonder koppakking, want een standaard goed gemonteerde A55 cilinder zonder koppakking en originele grote voetpakking geeft ook een squish van ongeveer 0,65 mm. Ook is het belangrijk om voor een goede luchtinlaat te zorgen. Met 65cc en 15 mm carb moet je niet met een origineel filtertje rijden.