Pagina 1 van 1
Stoppie met je tomos!
Geplaatst: 12 apr 2005 20:54
door lukei
Het lukt gewoon niet, heb veel aan me rem gekloot enzo, maar hij wil niet de lucht in...
hoe moet dit of wat moet ik veranderen?
Geplaatst: 12 apr 2005 22:32
door PeteR--
schijf rem anders lukt het je echt niet..
Geplaatst: 12 apr 2005 22:56
door poekelen
het moet kunnen met een standaard vorkje. vroeger toen me remmen nog wat beter waren drukte ik 1 keer de rem in en de achterkant vloog ietsjes omhoog. dat was met 10 km per uur ofzo. nu lukt het niet meer want dat ding is versleten

...
Geplaatst: 13 apr 2005 07:40
door PeteR--
bij stond alleen me voorwiel stil en slipte er mee weg, ma k kan daae geen stoppie mee make denk k
Geplaatst: 13 apr 2005 08:24
door JooL
ik kam dat op een tomosje
moet je superzacht gaan en dan allebij je remmen inknijpen
soms met je voeten bij sturen
Geplaatst: 18 apr 2005 11:03
door Vuile Beunkoe
je moet alleen wheelies maken ,
als je stoppies maakt dan is zo je voorvork kaduuk.
Als je dat wil, gewoon lkkr doorgaan.

Geplaatst: 30 apr 2005 08:23
door vinniebakkie
ik kan wel stoppies met gewoon tomosje, denk dat je rem te verstleten is.
maar tis indd niet super goed voor je vork
Geplaatst: 20 mei 2005 21:56
door crosser
wou met mijn tosje ook wel
lag ook al een keer bijna voorover

Geplaatst: 05 jun 2005 10:32
door hellbat
Remsegmenten eruit halen, trommeltje GOED ontvetten met thinner of remmenreiniger, ( Let op de lak, niet erop knoeien, want dit spul is zwaar aggressief).
Remschoentjes licht opschuren met korrel 400/500, daarna ook goed ontvetten.
Zaakje terugmonteren, en remkabel aansluiten. Zorg dat het voorwiel tijdens het stellen vrij kan draaien.
REMSTELLEN: wiel rondgooien met de hand, dan stelnippel aandraaien totdat de rem begint in te grijpen. Dan terugdraaien totdat de rem NET vrijloopt, Op deze manier staat de rem maximaal afgesteld.
STOPPIE: Enkel met droog weer op een goede ondergrond, je gewicht een beetje voorovergooien, en je rem goed inknijpen.
Mocht je wiel gaan slippen : ietsjes druk erafhalen voor meer grip.
HAVE FUN.
P.S. @ Hellracer_89. Als je na een Wheelie met je voorwiel op het wegdek klapt, is dat dan wel goed voor je vork ??????
Laat het me effe weten .
Geplaatst: 05 jun 2005 11:12
door quadro
bij wheelie komt er niet zoveel druk op voorvork als je neerkomt, bij stoppie staat er flinke druk op je vork en die vork staat er bekend om dat hij niet zo bijzonder sterk is.
mar wel vet als je het kan
Geplaatst: 05 jun 2005 14:20
door PH-JCR
alles anders dan stilstaan is uiteindelijk slecht voor je brommer. De brommer is echter zodanig geconstrueerd dat je er normaal mee kunt rijden zonder last te hebben van defecten. Als je echter anders dan op 2 wielen gaat rijden, of dat nu stoppies of wheelies zijn, is de sterkte van de brommer niet toereikend. Het zal dus uiteindelijk kapot gaan. Zelfde geld voor heel hard over drempels rijden. Hij ligt niet meteen uit elkaar, maar wel sneller dan als je normaal over de dremper rijd.
Geplaatst: 05 jun 2005 15:50
door Vuile Beunkoe
P.S. @ Hellracer_89. Als je na een Wheelie met je voorwiel op het wegdek klapt, is dat dan wel goed voor je vork ??????
Laat het me effe weten .
als je het goed kan dan komt je vork rustig op de weg neer.
het is niet goed maar er komt minder kracht op te staan.
en de vering 'veert' gewoon bij een wheelie, bij een stoppie krijg je problemen bij het balhoofd, waardoor je zelfs kans hebt op hebt spontaan afbreken van je voorvork.
hopelijk ben je nu wel genoeg geïnformeerd.
Geplaatst: 05 jun 2005 18:25
door hellbat
nee, het gaat erom HOE je de krachten op je voorvork uitoefent, dat is het grote punt.
Tomos heeft ooit, bij het ontwerpen van die vork, rekening gehouden met de remkrachten die op die vork worden uitgeoefend, daarom staat de vork in een bepaalde hoek naar voren gericht. Die hoek is nauwkeurig berekend.
Bij het remmen is het de bedoeling dat de krachten zoveel mogelijk door de veren worden opgevangen, daar zijn ze tenslotte voor. Bijkomend voordeel is dat het comfortabel rijdt.
Op het moment de je remt, zouden theoretisch alle krachten lijnrecht over de voorvork in je remtrommel verdwijnen, resultaat, geen vervorming van je voorvork.
Als je daarintegen een wheelie maakt, en met je voorwiel terug op het wegdek komt, staan die krachten vanaf het wegdek loodrecht omhoog je vork in, wat WEL vervorming geeft.
Dit alles is een mooi staaltje Natuurkundige krachten, en daarin heb ik in 1994 op de havo eindexamen in gedaan. dus ik denk wel dat ik er een en ander vanaf weet.
Mocht je het niet snappen, dan zal ik hierover nog eens een mooie tekening maken.
Groetjes Ikke
Geplaatst: 05 jun 2005 18:52
door Vuile Beunkoe
ik had geen zin om dit te doen dus gaf ik maar een simpeler en korter antwoord.
ps ik doe ook natuurkunde hoor.
Geplaatst: 05 jun 2005 19:23
door PH-JCR

ik ook, geslaagd in 2003

.
Maargoed, ga er nou maar gewoon van uit dat t slecht is, en dat je t dus zelf moet weten of je t risico wilt nemen dat je iets verrot maakt. En koop anders gewoon een crosser, die heeft er minder last van.
Geplaatst: 05 jun 2005 19:43
door hellbat
keedan, dan zijn we het weer eens