Als het blokje goede massa-contact maakt met het frame maakt het niets uit, de beste massa is echter het blokje zelf. Tussen het frame en blokje komt door water en zooi uiteindelijk toch roest en dat zie je niet tenzij je het blokje er onderuit haalt.
Een simpele massa kabel van blok naar frame maken kan nooit geen kwaad.
Van welk bouwjaar is je Tomos, ik verwacht dat je GEEN ontsteking meer hebt met contactpunten.
Niet stationair lopen ligt eerder aan een te arm lucht benzine mengsel dan aan de ontsteking of bobine-cdi.
Een sha dellorto carburateur heeft een idle hole-jet (stationair gaatje-sproeier) wat heel erg klein is en als die half dicht zit door vuil oid dan loopt hij niet stationair.
Of hij zuigt ergens valse lucht en dan zuigt hij te weinig benzine aan uit de carb.
Geen idee welke benzine er gebruikt is maar euro 95 -E10 met 2takt olie is eigenlijk niet geschikt voor een Tomos, dus 98 E5 mengen met 2takt olie.
E10 bevat meer ethanol en tast bv aluminium en pakkingen en het rubber van de krukaskeerringen aan.
Geld ook voor een 2takt Tomos
https://wegenbouwmachine.nl/e5-e10-benzine/