Pagina 1 van 1

Extreme trillingen vervolg

Geplaatst: 06 sep 2023 21:14
door sanderrr
Hoi forumleden,

Enkele maanden geleden heb ik een post gemaakt op dit forum omdat mijn Tomos soms heel erg trilt en de andere keer weer niet. Op een stenen weg met de wind tegen rijdt hij als een zonnetje en op asfalt met de wind mee kan je niet harder dan +-35km/u omdat je dan het idee krijgt dat alles uit elkaar trilt en scheurt van ellende.

Ik kwam op dat moment niet verder dan dat er een mogelijke onbalans zou zitten in het koppelingshuis, aangezien dat wel vaker bij de nieuwere modellen (2015 in mijn geval) voorkomt. Dit controleren is echter lastig.
De Tomos is uitgerust met een olietank, en daar zit (een deel van) het probleem kwam ik achter. Wanneer je +-40km/u rijdt, en je wederom denkt dat alles uit elkaar vliegt, en je tilt het olietankje op, verdwijnt 50% van de trilling. Dus de oorzaak ervan ligt ergens anders, maar deze wordt versterkt door de olietank.

Nou is de vraag: Hoe kan ik zorgen dat de olietank niet mijn hele frame laat trillen? Hebben jullie tips hiervoor? De bevestigingspunten zijn allemaal goed.

Re: Extreme trillingen vervolg

Geplaatst: 07 sep 2023 11:35
door fons716
Toch zul je het in het blokje moeten oplossen wil het frame en olie tankje en de rest niet gaan resoneren als je over een mooie gladde weg rijdt...op een klinker weg heb je allemaal verschillende trillingen die het resoneren tegen gaan.

Re: Extreme trillingen vervolg

Geplaatst: 07 sep 2023 19:35
door sanderrr
Bedankt voor de reactie. Ik heb nog een nieuwe Airsal 50cc snel cilinder + zuiger liggen, misschien is er een kans dat als ik de huidige snor setup vervang het ook weg is...

Mocht dat niet zo zijn, kan een brommerzaak ook onbalans in de koppeling constateren? Lijkt mij namelijk geen alledaags werk.

Re: Extreme trillingen vervolg

Geplaatst: 08 sep 2023 09:07
door fons716
Je kunt het koppelingshuis (wanddikte) met een schuifmaat op meten op bv 6 plaatsen.

Of het huis in een boormachine zetten (daar moet je een as voor draaien)

Re: Extreme trillingen vervolg

Geplaatst: 12 sep 2023 15:30
door sanderrr
Voordat ik dit ging opmeten, wilde ik nog even een laatste test uitvoeren om er hopelijk achter te komen wat de bron hiervan is. Hieruit heb ik geconcludeerd, door te voelen, dat het blok en het frame eigenlijk stabiel zijn en niet trillen. Waar het wel trilt is de kilometerteller, het zadel en het olietankje. Het aparte is dat er geen overgangsgebied is, maar het ineens trilt.

Moet ik niet eerder daar zoeken ipv het koppelingshuis opmeten?

Re: Extreme trillingen vervolg

Geplaatst: 12 sep 2023 17:18
door fons716
Wat ook kan is dat je band niet goed op je velg ligt(hoogte slag), kom ik vaker tegen.....kun je vaak zo zien dat hij op een punt dieper in de velg ligt.

Band leeg laten lopen en rondom goed inknijpen zodat hij los is van de velg, rand van de band wat in de velg zit insmeren met bandenvet-dreft-siliconenspray en oppompen naar 3 bar....daarna op de juiste druk zetten.

Re: Extreme trillingen vervolg

Geplaatst: 13 sep 2023 15:12
door sanderrr
Heb effe onderzoek gedaan naar jouw voorstel, maar wederom niks te vinden.

Begin toch wel het gevoel te krijgen dat dit nooit opgelost gaat worden omdat het echt van alles kan zijn..

Re: Extreme trillingen vervolg

Geplaatst: 13 sep 2023 16:21
door fons716
https://www.myronsmopeds.com/2020/11/tomos-parts/

Opmerking 1: De dubbele koppelingstrommel is gemaakt van aan elkaar gestempelde platen die vervolgens in het midden en aan de binnenkant van de buitenwand zijn machinaal bewerkt. Van 1992 tot 2007 werden ze altijd correct gemaakt met de twee trommels beide in het midden. De buitenmuren waren overal dik omdat er niet veel bewerking aan de binnenkant nodig was. Vanaf 2008 werden de meeste dubbele trommels verkeerd gemaakt, met een of beide trommels uit het midden. Daardoor waren de wanden na de bewerking aan één zijde dun. De dunne wand bezweek af en toe bij een van de oliegaten, waardoor catastrofale schade ontstond. Vaker trilde de fiets bij hoge toerentallen, waardoor de spiegels wazig werden, de handen en voeten van de berijder gevoelloos werden en de naald van de snelheidsmeter gek werd. De oplossing is om de buitenkant of de buitenmuur te bewerken, maar alleen het hoge gedeelte, niet de laagste delen. Daar is de wand al dun van binnenuit bewerkt in de fabriek. Meer hierover vindt u in Tomos Transmissieservice .

Opmerking 2: De zachtere rode veer 223769 in koppeling nr. 2 op A55-modellen veroorzaakt een vroege schakelbeweging, bij ongeveer 13 km/uur, maar soms 8 km/uur, te vroeg. Een groene 209013-veer is stijver en vertraagt ​​het schakelen tot 16-20 km/u. Door langer in de eerste versnelling te blijven, verbetert u de acceleratie en het klimmen op hellingen. Maar nadat de nr. 2 koppelingsschoenen versleten zijn, kan de stijvere groene veer soms klapperen veroorzaken, waardoor de fiets hevig schudt. Dat is misschien de reden waarom Tomos een rode veer heeft gekozen voor de #2-koppeling op de A55, ondanks de slechte prestaties bij het accelereren en het beklimmen van heuvels.

Re: Extreme trillingen vervolg

Geplaatst: 13 sep 2023 19:07
door sanderrr
Wat betreft opmerking 1, zou ik eerder deze nieuw kunnen bestellen aangezien ik echt totaal niet praktisch ben aangelegd: https://www.tomoshop.nl/koppelingshuis- ... ZQQAvD_BwE

Tenminste, als dit hetzelfde is als wat wordt bedoeld (klopt dat?) Ik heb een 2015, dus de kans dat ik een foutief model heb van na 2008 is eigenlijk 100%.

Re: Extreme trillingen vervolg

Geplaatst: 14 sep 2023 10:12
door fons716
Ik zou het zelf eerst controleren om er zeker van te zijn dat het in het koppelingshuis zit, in een imitatie huis moet ook nog een naaldlager en een glijlager volgens de foto.

Heb je de Tomos zelf nieuw gekocht want als je de Tomos 2e hands hebt gekocht kan er al aan gesleuteld zijn.