Pagina 1 van 1

Help! Wirwar tussen A55 en A52

Geplaatst: 16 jul 2023 12:13
door Florisv
Beste mensen, ik heb net een Tomos revival TS gekocht, en wil hiervan het motorblok identificeren. De vraag 'welk motorblok heb ik' is natuurlijk al honderdduizend keer gesteld hier, en om te voorkomen dat deze vraag nogmaals gesteld zou worden ben ik natuurlijk eerst een aantal andere Threads langs gegaan waar mensen die vraag stellen, in de hoop erachter te komen welk blok ik heb. Waar ik tot nu toe achter ben is dat er 2 grote dingen zijn waaruit valt af te leiden of het een A55 of een A52 blok/cilinder betreft. 1. De hoek van de Uitlaat t.o.v de cilinder, en 2. het inlaatspruitstuk.

corrigeer me zeker als ik er naast zit; maar wat ik tot nu toe heb begrepen is dat een uitlaat die een beetje naar voren staat van een A55 is, en dus een uitlaat die haaks t.o.v de grond staat van een A52 is. En dat een inlaatspruitstuk waar een rubberen flens op zit dat van een A55 is, en een volledig aluminium (?) variant bij een A52 hoort.

Mijn Tomos heeft een rubberen Flens bij de inlaat, A55 zou je zeggen, maar de uitlaat staat haaks t.o.v de grond, dat is dus weer A52. Ook bij het doen van een kentekencheck staat er bij de motorcode '6D A52'.

Ik loop hier op vast, en ga ik dus toch een vraag stellen waarvan ik had gehoopt dat ik die niet zou hoeven stellen; Welk motorblok heb ik?

Hoor graag van jullie, en bij voorbaat Dank.

Re: Help! Wirwar tussen A55 en A52

Geplaatst: 16 jul 2023 12:16
door Florisv
Bij deze een afbeelding van de desbetreffende Tomos

Re: Help! Wirwar tussen A55 en A52

Geplaatst: 16 jul 2023 15:47
door Omejos
A52 is de benaming van het carter. De A52 heeft bredere spoelpoorten tov de A3. Zowel de A35 als A55 cilinder passen hierop. Het grootste verschil is dus of de cilinder zuiger of membraan gestuurd is.

Re: Help! Wirwar tussen A55 en A52

Geplaatst: 16 jul 2023 18:55
door shadowranger
Even voor de goede orde, als je over de Tomos cilinders praat, zijn er 3 varianten te weten A3 (ei zuigergestuurd), A5 (vierkant membraan) en A55 (vierkant zuigergestuurd).
En zoals Omejos al aangeeft, de aanduiding A52 heeft meer te maken met de carteruitvoering.

Als ik de foto die je hebt bijgevoegd mag geloven, zie ik een uitlaat die haaks tov de vloer staat (dus lijkt me dit een A5 cilinder. Check het anders nog eens tegen de afbeeldingen onderaan in dit topic

De aansluiting van de carburateur kan voor de Revival verschillen. Bij de eerste typen werd een Dellortho SHA gebruikt en daar hoort een membraan bij. Bij de TS versie is een een PHVA/B gebruikt en zit er geen membraan tussen en deze dus zuigergestuurd.

Re: Help! Wirwar tussen A55 en A52

Geplaatst: 16 jul 2023 19:17
door fons716
Je hebt een A55 cilinder, cilinder is van aluminium ipv gietijzer en heeft meer koelribben met een verbindingsbrug, fles van de uitlaatbocht loopt NIET parallel met de vloer.

Re: Help! Wirwar tussen A55 en A52

Geplaatst: 16 jul 2023 22:43
door Florisv
Allen hartstikke bedankt voor reacties,

Het enige wat dit blok dus een A55 maakt ten opzichte van een A52 is dus de cilinder? Ik ben van plan om er een nieuwe cilinder, kop, carburateur en overbrenging vertanding op te zetten. Klopt het dan dat het slimmer is om er een A35/A52 cilinderkit op te zetten? er zijn namelijk veel meer carburateurs beschikbaar die op het inlaatspruitstuk passen van het A35/A52 model. een A35/A52 cilinderkit zou dus gewoon passen dan?

Op tomos-parts zie ik een mooie airsal 44mm 65cc cilinder staan, waar dan dus het A35 inlaatspruitstuk op zou kunnen, waarmee ik meer opties krijg in carburateurs. dan zal ik wel dus een andere uitlaat nodig hebben, wat geen ramp is, alleen maar meer glimmende verse onderdelen:) Ik zat te denken aan een 15mm carburateur, is dat wat?

ik had elders wel begrepen dat ik ander cilinder tapeinden nodig heb dan gewoonlijk, een M7 i.p.v een M6. Klopt dat?

Alvast hartstikke bedankt voor het warme welkom op het forum. Wordt ik alleen maar enthousiaster van!

Re: Help! Wirwar tussen A55 en A52

Geplaatst: 17 jul 2023 07:31
door Omejos
Voor zover ik heb begrepen is de A55 een doorontwikkeling en heeft standaard meer koppel dan een A3 of A5. A55 gebruikt standaard al een PHBG(of PHVA) carb ipv de SHA die de A3 en A5 gebruikten.
Als het goed is zijn er voor alle cilindertypes ook verschillende typen inlaten beschikbaar zodat ook PHBG gemonteerd kan worden ipv standaard SHA.

Nadeel is wel dat de 65cc Airsal A55 een stuk duurder is dan de 65cc A5 cilinders

Re: Help! Wirwar tussen A55 en A52

Geplaatst: 17 jul 2023 09:03
door fons716
Op een A52 blokje is een A5 cilinder niet ideaal omdat het mengsel botst tegen de kleine spoeler van de cilinder.

Geen idee of je een snor of brom hebt, anders kun je er een PHVA 14mm (brom carb) op zetten en de uitlaatpoort wat bewerken....en het kopje vlakken.