Pagina 1 van 2

Keuring snor naar brom

Geplaatst: 19 jun 2023 13:49
door Matsoe
Hallo,

Ik wil graag mijn Tomos om laten keuren van snor naar brom. Ik heb wel een aantal vragen m.b.t. de keuring. De Tomos is een A35 van of voor het jaar 2006.

1. Wordt er gekeken of alle onderdelen origineel zijn? Zo heb ik een kop van DMP erop zitten en een 15/15 carb. 15/15 carb zat er al op toen ik 'm kocht van een maat van mij. Hij is ook gepoedercoat naar een andere kleur, kijken ze hier ook naar?

2. Er zit momenteel een kapotte kilometerteller op die ik er af ga halen. Ik heb vernomen dat scooters voor 2007 geen spiegels of kilometerteller hoeven te hebben, klopt dit?

3. Het framenummer is nog redelijk zichtbaar, maar wordt er ook gekeken naar bloknummer? Ik heb een gereviseerd blokje gehaald, omdat de oude aan z'n einde gekomen was. Ik heb hier alleen geen aankoopnota o.i.d. van.

4. Hoe zit het met typegoedkeuring? Staat niks aangegeven op het kentekenbewijs. Geen idee welk type mijn Tomos heeft als ie er uberhaupt eentje heeft.

5. Moet ie stationair lopen voor de keuring? Ik ben druk bezig geweest met het goed laten lopen, maar loopt nog steeds niet helemaal top. Na een tijdje rijden loopt ie niet meer stationair. Ik gok dat het iets met valse lucht te maken heeft.

6. Ik heb er een bokstandaard opgezet en er zit ook een zijstandaard op. Deze bokstandaard klapt wel tegen de uitlaat aan als ik m inklap. Zou dit voor problemen kunnen zorgen bij de keuring?

Sommige vragen zijn vast overbodig, maar ik wil er alles aan doen dat ie in 1 keer door de keuring komt. Verdere tips zijn daarom ook welkom!

Alvast bedankt.

Groeten Mats

Re: Keuring snor naar brom

Geplaatst: 19 jun 2023 19:52
door shadowranger
Brommer moet voldoen aan eisen van snelheid, geluid en veiligheid. Dus als je motor harder loopt dan vereist, zal dit nader onderzoek uitlokken. Verlichting en remmen moeten in orde zijn, motor moet dus ook fatsoenlijk lopen (dus ook stationair). Er wordt ook gekeken naar geluidsproductie (=uitlaat)

Kleur van je brommer maakt niets uit, net al een ander motorblok (nummer), framenummer is wel belangrijk ivm oude (snor)papieren.
Vwb de kilometerteller is mij over verplichting e.d. niets bekend, alleen als deze erop zit moet ie het doen.

Bokstandaard is geen issue voor keuring, moet alleen geen gevaar opleveren met rijden. Als deze teveel hangt en kan haken wordt daar wel op afgekeurd. aangezien je aangeeft dat de uitlaat het probleem is, kijk ook even of je een alternatief hebt (=stillere versie).

Kijk anders eens op deze site van RDW over de voorwaarden voor het omkeuren van snor- naar bromfiets.

Re: Keuring snor naar brom

Geplaatst: 19 jun 2023 22:35
door Richfart
1. zolang het een 50cc is, niet teluid, en hooguit 54km/h rijd dan mag dat allemaal.
2. klopt helemaal, maar alles wat je wel hebt hoeven ze niet aan te twijfelen.
3. framenummer redelijk zichtbaar? als hij leesbaar is is het voldoende, bij twijfel zullen ze deze gaan opschuren. Bloknummer zullen ze ook zeker noteren, zolang het blok niet gestolen is geen probleem.
4. Type goedkeuring zit naar mijn weten verwerkt in je framenummer. Als je brommer ouder is dan een bepaald jaartal heeft hij deze. Via de site van het RDW kun je ook zien of je hem bij een brommerzaak kunt laten omkeuren, als dit het geval is dan heeft hij ook een typegoedkeuring. Met deze goedkeuren hoeven ze namelijk minder te controleren.
5. Ik zou er zeker voor zorgen dat hij goed stationair loopt, op zich niet verplicht maar kan wellicht voor gevaarlijke situaties zorgen en ze bij de keuring weer laten twijfelen.
6. zolang je de bok standaard niet langs de grond schaaft zou het prima moeten zijn.

Verder goed op speling letten, controleer je wiellagers, achterbrug lagers en balhoofdlagers. Kijk ook of hier alles goed vast zit. Ketting juist opspannen, banden op juiste druk. uiteraard lampen controleren. Mocht je led lampen hebben zou ik deze ook even vervangen voor gloeipitten. Mocht je bij het RDW keuren moet je snelheid op de rollenbank tussen de 34km/u en 54km/u liggen, ga dan ook voor minimaal 40km/u gps omdat de rollenbank bij mij lager uitviel.

Re: Keuring snor naar brom

Geplaatst: 20 jun 2023 10:00
door Matsoe
Bedankt voor de reacties. Ik ben al een tijdje bezig om hem goed te laten lopen, maar het lijkt maar niet te lukken. Wilde er eigenlijk een 14/12 carb op hebben en heb er een 2e hands gehaald. Grondig schoongemaakt, maar met een 14/12 erop bleef ie nog geen 10 seconden lopen ook met gas bij geven niet. Met 15/15 carb blijft ie koud wel lopen, maar na een tijdje rijden als de motor warm is valt ie stationair uit. Moet dan ook een paar keer kicken en gas bij geven om m dan weer te laten lopen. Ik heb al op valse lucht gecheckt, viel uit als ik bij het membraan spoot. Membraan dus vervangen met een snel membraan waarbij er 2 pakkingen aan beide kanten zit. Nog steeds geen succes. Voet en koppakking vervangen en cilinderkop ook goed kruislings aangedraaid, maar dat heeft ook niet geholpen. Enig idee wat het probleem kan zijn? Zit er aan te denken om gewoon de hele cilinder te vervangen met een airsal 50cc.

Re: Keuring snor naar brom

Geplaatst: 20 jun 2023 13:32
door fons716
Is de valse lucht bij het membraan nu weg?

Gebruik je imitatie sproeiers....die hebben geen logo erop staan.
Welke sproeier had je in de 14/12, en welke sproeier in de 15/15

Re: Keuring snor naar brom

Geplaatst: 20 jun 2023 13:47
door Matsoe
Wel minder naar mijn gevoel, maar zolang ik genoeg spuit valt ie alsnog uit. Zit natuurlijk ook dicht bij de voetpakking, dus daar kan het ook nog aan liggen. Ik heb sproeier zonder logo, in de 14/12 sproeier 57 en in de 15/15 sproeier 63 of 64.
Rest van de setup:
- DMP HD kop
- Std gietijzer cilinder
- Carbon membraan
- Std ontgr. spruitstuk
- Std ontgr. luchtfilter
- Tecno sigaar sinds kort, daarvoor std speedy uitlaat

Re: Keuring snor naar brom

Geplaatst: 20 jun 2023 17:21
door Omejos
Ga eens met je sproeiers aan de slag. Ik rij zelf 50cc airsal snel met technigas en 15/15 en ik heb sproeier 64(imitatie) er in zitten. Dit is zelfs voor mij tegen het randje van te rijk aan, bij sproeier 65(imitatie) gaat hij namelijk 4-takten bij vol gas. Ik gok dat voor jou met de 15/15 sproeier 62 of 60 al een stuk beter gaat zijn.

Het ding is namelijk dat een warm blok rijker loopt omdat de brandstof beter verneveld blijft doordat het niet meer condenseert tegen de koude wanden van het carter. Vandaar dat je het afstellen ook doet als het blok warm is. Als je blok koud is zal hij stationair blijven lopen, maar zodra hij warm is gaat hij ook stationair verzuipen.

Re: Keuring snor naar brom

Geplaatst: 20 jun 2023 17:29
door Matsoe
Aha daar nog niet aan gedacht. Eerst dan maar eens die valse lucht fixen voordat ik ga afstellen. Enige probleem is dus dat ik niet precies weet waar de oorzaak ligt.

Re: Keuring snor naar brom

Geplaatst: 20 jun 2023 17:33
door Matsoe
Ik denk dat ik sowieso die airsal 50cc ga halen, misschien dat de valse lucht aan mn oude cilinder ligt. Ik vind 65cc namelijk iets te gek, maar wil toch net iets meer power. Ben alleen bang dat ie harder dan 54 km/u gaat lopen, hij liep nu al tegen de 50 aan. Wat is de beste oplossing om m iets langzamer te laten lopen voor de keuring? Sowieso std uitlaat erop, maar is het dan slim om m ook de ontsteking op snorstand te zetten? Lijkt mij de simpelste optie aangezien ik geen onderdelen hoef te vervangen.

Re: Keuring snor naar brom

Geplaatst: 20 jun 2023 19:35
door Omejos
Je gaat er al vanuit dat je valse lucht trekt omdat je een keer met deo in de buurt van het spruitstuk(en dus ook de carb) hebt gespoten bij een tomos die van zichzelf al de neiging heeft om uit te vallen. Neem eerst eens een kijkje naar je bougie voordat je honderdduizend dingen gaat vervangen. Als deze licht van kleur is zou dat betekenen dat je valse lucht trekt en dus te arm loopt, als deze zwart is betekent dat gewoon dat je mengel te rijk is. Mocht je dus echt valse lucht trekken dan kun je al je pakkingen en als je grondig wil zijn ook je keerringen vervangen.

Als je minder vermogen wil kun je beter kijken of je hem werkend kunt krijgen met de 14/12. Een grotere carb zorgt al dat er meer mengsel de cilinder in kan wat leidt tot meer vermogen. Ik zou als ik jou was beginnen met het aanschaffen van een setje sproeiers en je carb eerst goed gaan afstellen

Re: Keuring snor naar brom

Geplaatst: 20 jun 2023 20:14
door fons716
Een Std ontgrenst luchtfilter is eigenlijk te klein voor een 15mm carb...het buisje-pijpje wat in het frame valt is amper 14mm plus de lucht moet ook nog 2x door het schuim.

Ik heb er een Pvc mof 3/4 (19mm) in gemaakt zodat een 15mm carb genoeg luchtt kan aanzuigen.
Afbeelding

Re: Keuring snor naar brom

Geplaatst: 20 jun 2023 20:33
door Matsoe
Precies om deze redenen wil ik er een 14/12 op ipv een 15/15, zoals ik al eerder zei. Het heeft trouwens toch geen zin om je carb af te gaan stellen als je ergens valse lucht trekt of begrijp ik dat verkeerd? Aangezien je ergens nog extra lucht vandaan haalt, waardoor je mengsel al niet klopt. Correct me if I'm wrong, ben hier om te leren :)

Wil trouwens niet minder vermogen, maar wil m niet harder dan 54 laten lopen voor de keuring. Nadat ie gekeurd is mag ie wel wat harder lopen

Re: Keuring snor naar brom

Geplaatst: 20 jun 2023 21:26
door fons716
Met een std cilinder en een speedy haal je geen 54 km/h gps, ook niet met een 15mm carb.

Met welk achter tandwiel rij je?

Als je de carb wisselt dien je ook de juiste gasschuif te gebruiken.....sommige zetten de gasschuif van een 14/9 in een 15/15 carb.

Re: Keuring snor naar brom

Geplaatst: 20 jun 2023 21:36
door Matsoe
Ja dat snap ik. Gaat ook om de setup met een airsal 50cc. Geen ervaring mee, maar met std cilinder, speedy en 15/15 carb reed ik 49 gps. Tandwielverhouding is 26/26.

Re: Keuring snor naar brom

Geplaatst: 20 jun 2023 21:38
door Matsoe
Dat van die gasschuif wist ik niet, ik heb een metalen en kunststof gasschuif. Ik gebruik de metalen momenteel voor de 15/15 carb en heb die ook gebruikt voor de 14/12. Volgens mij komt de metalen van de 14/12 en de kunststof van de 15/15 als ik me het goed kan herinneren.

Re: Keuring snor naar brom

Geplaatst: 20 jun 2023 22:04
door fons716

Re: Keuring snor naar brom

Geplaatst: 20 jun 2023 22:15
door Matsoe
Ik heb t ff gecheckt en de metalen is nr1 en die van kunststof nr 12. En die van kunststof zit er nu in

Re: Keuring snor naar brom

Geplaatst: 20 jun 2023 22:17
door Omejos
Het heeft trouwens toch geen zin om je carb af te gaan stellen als je ergens valse lucht trekt of begrijp ik dat verkeerd?
Correct me if I'm wrong, ben hier om te leren
Dat doe ik al 2 keer en 2 keer blijf je koppig volhouden dat je valse lucht trekt, terwijl het gedrag van de motor daar helemaal niet bij past. Valse lucht merk je zowel bij warm als koud blok en hindert over het gehele toerenbereik, niet alleen in stationair. Ga nou eerst eens met die sproeiers aan de slag...

Re: Keuring snor naar brom

Geplaatst: 20 jun 2023 22:18
door Richfart
het kan bij een 15/15 voorkomen dat je met de verkeerde gasschuif dat de gasschuif niet ver genoeg omhoog kan en zo dus niet vol gas kan. Ik ben zelf wel een voorstander van de vorm van de plastic gasschuif. Met de vorm van de gasschuif kun je je mengsel beïnvloeden wanneer je maar een beetje gas geeft.

Re: Keuring snor naar brom

Geplaatst: 20 jun 2023 22:29
door Matsoe
Dat doe ik al 2 keer en 2 keer blijf je koppig volhouden dat je valse lucht trekt, terwijl het gedrag van de motor daar helemaal niet bij past. Valse lucht merk je zowel bij warm als koud blok en hindert over het gehele toerenbereik, niet alleen in stationair. Ga nou eerst eens met die sproeiers aan de slag...
Probeer echt niet koppig te zijn, maar als de motor uitvalt met een deo test trekt ie ergens toch valse lucht?? Ik heb al kleinere sproeiers geprobeerd maar dan blijft ie niet eens lopen, ook niet op de choke.